2010-06-28, 19:34
Medlem
u_n_mes avatar
Har precis köpt en lägenhet och därmed tagigt ett lån hos SEB. Kostnaden med ränta och avgift hamnar på ca 3500kr och tänkte betala av ytterligare 1500kr i månaden för att på så sätt sakta men säkert sänka skulden och därmed få lägre kostnad för lånet samt att jag får ut mer pengar när jag väl säljer lägenheten. På banken föreslog de dock att jag sparar pengarna istället så att jag har tillgång till dem (vilket i och försig kan vara ba men ändå just det jag vill undvika) Dock har de sagt att ju mer engagerad man är i banken med sparande, i olika former, depåer och bankkort så får man lägre ränta. Så jag undrar om jag får en ränta nu av banken och sedan avbryter mitt sparande kan de höja räntan just på den grunden att jag inte sparar längre utan istället betalar av lånet med de pengarna? Jag förstår att banken hellre vill att jag sparar då de både får ta hand om mina pengar och får full ränta på lånet.

Finns det några andra anledningar till att spara pengarna istället? Om man nu lägger in pengarna i någonlågriskfond tillsammans med avdraget på skatten(för lånet) kanske det är att föredra? Gäller väll bara att ha diciplinen att ge fan i pengarna.

Sen kan jag väll passa på att fråga om era synpunkter på att binda räntan nu eller kanske binda halva lånet för att vara mindre sårbar för stigande räntor.. nu är det ju inte en förmögenhet jag lånar så kanske inte spelar så stor roll.
Citera
2010-06-28, 19:54
Medlem
toby79s avatar
Kanske ingen hjälp för dig, men det där med att inte tulla på sparpengarna är väl det många har svårt för. Semesterresor hit och dit då boendet helt plötsligt har blivit näst intill gratis. Att lånet så småningom ska pyntas in tänker man inte på sisådär tio år innan. Men så en vacker dag står man där med brevet i handen att nu ska pengarna in om 30 dagar, samtidigt som allt man har är en dator fylld av semesterbilder från jordens alla hörn.

Jag har själv funderat lite på din frågeställning, för och nackdelar med att spara respektive amortera och vid vilka lägen så det ska bli intressant att se vad du får för svar.
Citera
2010-06-28, 21:45
Medlem
Megaforces avatar
Banken tjänar ju givetvis mer på att du sparar pengarna istället för att amortera då sparräntan är mycket lägre.

Tipset är dock att du sparar 750 kr/mån och amorterar 750 kr (förutsatt att du har fri amortering, annars får du amortera mer sällan och mer vid varje tillfälle). När du sen samlat ihop en del sparpengar så kan du minska på sparandet och öka amorteringen.
Citera
2010-06-28, 22:06
Medlem
joceks avatar
Allmänt är väl det bästa att göra precis tvärt emot vad banken rekommenderar. Definitionsmässigt förslår de alltid vad banken själv tjänar mest på.
Citera
2010-06-28, 22:22
Medlem
Stvres avatar
du kan få bättre vinst på ett bra sparkonto än vad du får för i vinst för att amortera på lägenheten =Ränta>Amortering (är full och orkar inte skriva utförligare, hoppas du förstår)
Citera
2010-06-28, 22:55
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvre
du kan få bättre vinst på ett bra sparkonto än vad du får för i vinst för att amortera på lägenheten =Ränta>Amortering (är full och orkar inte skriva utförligare, hoppas du förstår)

Tror att det är svårt att tjäna mer på ett sparkonto än på att amortera ett lån. visst räntan är låg men det går åt båda hållen. Du kan få en bra ränta på sparande på runt 2-3 procent.

Jag tycker TS gör rätt som betalar av på lånet då räntan kommer bli högre. Se dock till att ha ett buffert sparande först så att inte alla pengar går till att betala av lånet. Ha helst ett par månadslöner på ett sparkonto eller i fonder.
Citera
2010-06-28, 23:04
Medlem
Spara så att du har motsvarande 3 månadslöner. Ha motsv en månadslön på ett vanligt sparkonto och de andra tvp kan du placera i något som ger bättre ränta men där det är lite krångligare att få ut pengarna om du behöver dom.

Sen kan du börja amortera.
Citera
2010-06-29, 05:52
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tror att det är svårt att tjäna mer på ett sparkonto än på att amortera ett lån. visst räntan är låg men det går åt båda hållen. Du kan få en bra ränta på sparande på runt 2-3 procent.

Jag tycker TS gör rätt som betalar av på lånet då räntan kommer bli högre. Se dock till att ha ett buffert sparande först så att inte alla pengar går till att betala av lånet. Ha helst ett par månadslöner på ett sparkonto eller i fonder.

Ok det är ett tips men jag skulle gärna ha mer utförligare tips på varför detta skulle vara bra.. vad gör bufferten mig för direkt nytta?

Citat:
Ursprungligen postat av DiabloCanyon1
Spara så att du har motsvarande 3 månadslöner. Ha motsv en månadslön på ett vanligt sparkonto och de andra tvp kan du placera i något som ger bättre ränta men där det är lite krångligare att få ut pengarna om du behöver dom.

Sen kan du börja amortera.

Och som sagt barför denna buffert? Hur ber man om ett krångligare sätt att ta ut pengarna.. köpa obligationer typ??
Citera
2010-06-29, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Ok det är ett tips men jag skulle gärna ha mer utförligare tips på varför detta skulle vara bra.. vad gör bufferten mig för direkt nytta?

Och som sagt barför denna buffert? Hur ber man om ett krångligare sätt att ta ut pengarna.. köpa obligationer typ??

Buffert för din egen frihet, tex om bilen pajjar eller du tappar jobbet. Sedan när räntan stiger så kan du ta bufferten och betala av lånet.

EDIT: Du känner dig även bättre 24/7 om du har lite pengar sparade.
Citera
2010-06-29, 12:03
Medlem
Att amortera på ett topplån är både nyttigt och hos de flesta banker helt nödvändigt. Att amortera på ett bottenlån har jag lite svårt att se poängen med. Förvisso är det ett sparande inför framtiden och det är pengar som du får loss om du säljer bostaden, men varför skulle man vilja låsa sitt kapital på obestämd framtid istället för att pengarna mer lättillgängliga?

Säg att räntan för ditt bottenlån ligger på 7%, en rimlig ränta i det övre spannet. Betalar du av 100´000kr på ditt bottenlån så kommer din månadskostnad att sjunka med 408kr, då inklusive 30% skatteavdrag för räntor. Att låsa in 100´000kr i utbyte mot ett sänkt månadskostnad på 408kr är enligt mig inte värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in