2010-06-28, 19:20
Medlem
BlackSheeps avatar
För några månader sedan hade vi en snubbe här som såg över ventilationen i allas lägenheter.
Det var ingen officiell OVK, utan dom mätte radon samtidigt.

En tid efter det kom en kille från föreningen och påtalade att vår inte var helt ok.
Jag och min sambo upplevde inget problemet med ventilationen (självdrag).
De skulle prata med sotaren igen och se om han hade någon lösning.

Några veckor senare ringer en okänd kille för mig och frågar vilken färg vi vill ha på fläkten, wtf.. ?!?
När jag kommer hem från jobbet sitter det mycket riktigt en ny köksfläkt monterad, och nå mer bakom som jag inte vet vad det är.

Jag har inga problem med att dom har varit här, men jag blev lite ställd när dom inte ringde innan.
En annan sak jag tänkte på, får dom gå in hursomhelst och byta ut saker ? Jag fick aldrig någon chans att själv fixa till det, utan dom tog in en sotare som bytte ut rubbet.
Vem ska betala allt här ? Pratade lite kort med en dam ur föreningen och hon sa "vi får se hur vi gör med betalningen". Det var alltså ingen självklarhet för henne att brf. ska betala.

Ska jag bara stå här och se glad ut när dom kommer med räkningen, eller finns det nå regler för hur sånt här ska skötas ?
Citera
2010-06-28, 19:22
Medlem
skolmatsals avatar
Kolla vad som står i BRF stadgarna, och återkom. Spontant så kan jag säga att lagen ger vissa befogenheter för BRF att gå in i lägenheter för att fixa olika saker som hör till ventilation, avlopp och liknande.
Citera
2010-06-28, 19:23
Medlem
23838s avatar
Har du skrivit på något kvitto/ annat papper på att fläkten blivit monterad/du har godkänt ett avtal med dem? Om du har det blir det troligt att du ska betala, annars Brf.
Citera
2010-06-28, 19:32
Medlem
BlackSheeps avatar
Jag har inte skrivit på nå papper alls.
Citera
2010-06-28, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Kolla vad som står i BRF stadgarna, och återkom. Spontant så kan jag säga att lagen ger vissa befogenheter för BRF att gå in i lägenheter för att fixa olika saker som hör till ventilation, avlopp och liknande.
Jo men det skall vara tämligen trängande ärenden om man skall gå in utan hyresgästens vetskap, typ överhängande risk för vattenskada. En fläkt som är paj kan definitivt vänta..
Citera
2010-06-28, 21:58
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSheep
För några månader sedan hade vi en snubbe här som såg över ventilationen i allas lägenheter.
Det var ingen officiell OVK, utan dom mätte radon samtidigt.

En tid efter det kom en kille från föreningen och påtalade att vår inte var helt ok.
Jag och min sambo upplevde inget problemet med ventilationen (självdrag).
De skulle prata med sotaren igen och se om han hade någon lösning.

Några veckor senare ringer en okänd kille för mig och frågar vilken färg vi vill ha på fläkten, wtf.. ?!?
När jag kommer hem från jobbet sitter det mycket riktigt en ny köksfläkt monterad, och nå mer bakom som jag inte vet vad det är.

Jag har inga problem med att dom har varit här, men jag blev lite ställd när dom inte ringde innan.
En annan sak jag tänkte på, får dom gå in hursomhelst och byta ut saker ? Jag fick aldrig någon chans att själv fixa till det, utan dom tog in en sotare som bytte ut rubbet.
Vem ska betala allt här ? Pratade lite kort med en dam ur föreningen och hon sa "vi får se hur vi gör med betalningen". Det var alltså ingen självklarhet för henne att brf. ska betala.

Ska jag bara stå här och se glad ut när dom kommer med räkningen, eller finns det nå regler för hur sånt här ska skötas ?

När man mäter radon så får man små, svarta dosor som man ska placera i vardagsrummet och i ett av sovrummen och sen får dom ligga/hänga där i några veckor. Dvs inget man gör vid ett besök.

Och det där med fläkten kan vara så att ni hade en mekanisk fläkt (dvs inbyggd motor där du har 2-3 knappar med olika styrka på utsuget) där utsugsslangen är direkt kopplat till ventilationsutblåset. Det är inte tillåtet. Man måste rikta slangen ut i köket igen och därför har dessa fläktar kolfilter som ska rena luften innan.

Vi fick nedslag på detta vid en OVK i vår brf. Där fick vi tre val: Bygg om så att slangen riktas ut i köket, byt fläkt till en med timervred eller låta brf lösa problemet mot betalning.

Jag byggde om själv.

Att dom gick in i din lägenhet utan tillåtelse är rätt allvarligt iom att det inte gällde nått akut, såsom uppenbar brandrisk tex.
Citera
2010-07-01, 17:56
Medlem
BlackSheeps avatar
Kan man hota med anmälan eller nå sånt för att dom gick in i lgh utan tilllåtelse ?`

Vill ha något att hugga tillbaka med om dom kommer med en räkning i handen.
Citera
2010-07-01, 18:09
Medlem
miqqqas avatar
Jag kan bara säga att jag antar att man har större rättigheter som br-innehavare än hyresgäst i en hyresrätt och i en hyresrätt får man som sagt endast lov att gå in utan tillåtelse om det är risk för allvarlig skada i fastigheten.

Jag skulle inte godkänna att betala en åtgärd när jag inte fått vetskap om den (att den skulle göras eller kostnad) och dessutom skulle jag ifrågasätta deras rätt att gå in i min lägenhet utan mitt godkännande.
Citera
2010-07-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Jag kan bara säga att jag antar att man har större rättigheter som br-innehavare än hyresgäst i en hyresrätt och i en hyresrätt får man som sagt endast lov att gå in utan tillåtelse om det är risk för allvarlig skada i fastigheten.

Jag skulle inte godkänna att betala en åtgärd när jag inte fått vetskap om den (att den skulle göras eller kostnad) och dessutom skulle jag ifrågasätta deras rätt att gå in i min lägenhet utan mitt godkännande.
'

Icke då. I en hyresrätt får värden gå in och göra sådana åtgärder han har varnat om i förväg.
Citera
2010-07-01, 19:21
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
'

Icke då. I en hyresrätt får värden gå in och göra sådana åtgärder han har varnat om i förväg.

Det är lite oklart om exakt vad oc hur det förvarnats här... men utan att hyresgästen informerats och gett sin tillåtelse får man väl bara gå in "om det brinner, om det rinner eller om någon ropar på hjälp"?
Citera
2010-07-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Det är lite oklart om exakt vad oc hur det förvarnats här... men utan att hyresgästen informerats och gett sin tillåtelse får man väl bara gå in "om det brinner, om det rinner eller om någon ropar på hjälp"?

Näe. De får gå in och göra underhåll som inte kan vänta. En förvarning kan handla om ett anslag i trappuppgång 3 veckor i förväg.

De får också gå in för o hindra allvarlig skada, typ misstanke om brand osv.

Men som sagt, den delen och det jag kan uttrycka mig om, är först och främst hyresrätt.
Citera
2010-07-01, 22:08
Medlem
TröttSvensks avatar
Solklart hemfridsbrott.
Om det nu inte är så att du missat att de aviserat.
Men varför i hela friden har ni ett huvudnyckelsystem ?
Trodde inte sånt fanns annat än i sunk områden...

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in