2010-06-28, 16:50
Medlem
Hej,

Min huvudfråga:

Går det att få två giltiga svenska pass samtidigt?

Jag har ett pass från 2004 och ska på resa till USA (nu i Augusti) och behöver därför det nya passet. I höst har jag bokat resa till Iran och står därför inför ett litet dilemma...

Jag behöver två pass..

Är det möjligt att göra ett nytt pass utan att makluera mitt gamla pass? (möjligt, man säger helt enkelt att man tappat bort det gamla)...

Men blir det andra ogiltigt? Dvs.. kan passkontrollanten i tex Nairobi se på mitt pass att det inte är giltigt?

Viktig fråga för mig..

Jag ber om svar från någon som vet mer.

Mvh
Petter
Citera
2010-06-28, 16:59
Medlem
Så du tror att det är problem att komma in i Iran om du varit i USA innan? Eller vad skulle problemet vara?
Citera
2010-06-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helmethair
Så du tror att det är problem att komma in i Iran om du varit i USA innan? Eller vad skulle problemet vara?

Det är egentligen inte hela problemet.. men frågan är om det är möjligt att ha två giltiga pass samtidigt?

Har inte för avsikt att sälja passet eller på något annat sätt missbruka det.. men skulle ur praktisk synvinkel vara smidigast om det gick att ordna så att mitt gamla pass fungerade...
Citera
2010-06-28, 17:13
Bannlyst
Hade det gällt ett eu-land hade EU-pass och vanligt pass funkat skitbra.
Citera
2010-06-28, 17:28
Medlem
Som huvudregel kan man i sverige bara ha ett giltigt pass.

Minns inte hur elelr vart jag har hört tals om det, men för personer i situationer som din. Kanske lite mer avancerade, typ som reser mycket mer än du så KAN det med lite övertalande gå att få ha två giltiga pass. Förslagsvis ett för det land som är "kinkigt" och ett för övriga länder.
Citera
2010-06-28, 17:39
Medlem
Emma18s avatar
Det är inte tillåtet att ha flera giltiga pass, vet inte om de på något sätt kan spärra ditt gamla pass om du säger att du har tappat bort eller slängt det. Rimligtvis beror det också på exakt vilken kontrollstation du går till. Inte säkert att alla ställen i världen har en direktuppkoppling mot ett centralt internationellt register.
Citera
2010-06-28, 17:45
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter77
Hej,

Min huvudfråga:

Går det att få två giltiga svenska pass samtidigt?

Jag har ett pass från 2004 och ska på resa till USA (nu i Augusti) och behöver därför det nya passet. I höst har jag bokat resa till Iran och står därför inför ett litet dilemma...

Jag behöver två pass..

Är det möjligt att göra ett nytt pass utan att makluera mitt gamla pass? (möjligt, man säger helt enkelt att man tappat bort det gamla)...

Men blir det andra ogiltigt? Dvs.. kan passkontrollanten i tex Nairobi se på mitt pass att det inte är giltigt?

Viktig fråga för mig..

Jag ber om svar från någon som vet mer.

Mvh
Petter

Till att börja med: Ja, du kan ha två giltiga pass samtidigt. Detta kräver dock tillstånd från Polisen och giltiga skäl för detta kan vara att man regelbundet färdas mellan två länder som kan ställa till problem för att man varit i det ena landet. USA-Iran och Israel-Iran kan vara sådana länder.

Passkontrollen i Nairobi kan inte se om ditt pass är förlustanmält, de kan dock ringa och kolla. Räkna med att man inom EU och EES kan kolla i sina datasystem. Det kräver ju i och för sig att de kollar ditt pass mot dataregister.
Citera
2010-06-28, 17:47
Medlem
sebnies avatar
Om du har visum till iran eller USA i ditt gamla pass så kan du i många fall få behålla visumet även om passet är makulerat. Det avgör det landet som du fått visum för, om du får lov att använda ett makulerat pass med visum tillsammans med ett giltigt pass utan visum.

Se FAQ hos www.polisen.se

Och ja passkontrollanten kan se om ett pass är spärrat.
Citera
2010-06-28, 17:51
Medlem
goE-s avatar
Ja, du kan ha flera giltiga pass samtidigt. Exempelvis kan en person som reser mycket i tjänsten ha behov av det, då ett pass behöver befinnas på ett konsulat för visering medan personen i fråga är i behov av att resa till andra ställen under handläggningstiden. Min far har haft två svenska pass under en längre tid.
Citera
2010-06-28, 18:27
Medlem
Du får gärna utveckla det faktiska problemet mer, men om du nu behöver två pass så kan nog det faktum att du har en resa till Iran göra det enkelt. Skriv en lapp till Polisen att du även tänkt åka till Israel på semester medan ditt pass med Iran-stämpeln är giltigt så borde detta lösa sig. Iran och Israel tillåter inte att personer med VISA eller stämpel från det andra landet kommer in. Så då får man ha två pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in