Citat:
Ursprungligen postat av johannes
hej flashback
jag har sedan 20 år tillbaka slaviskt följt min fysiklärares devis att enbart avända solglasögon med polariserande glas då allt annat släpper igenom diverse ondskefull strålning vilket skadar ögonen på sikt. medan polariserande glas, enligt min fysiklärare för 20 år sen, är det säkraste som finns; man kan till och med titta rakt in i solen med dem.
såhär två decennier senare tycker jag att det är dags att bli lite källkritisk. är det verkligen så? är polariserande glas det enda som duger och är allt annat skräp?
Du ska aldrig titta rakt in i solen. Även fast mycket av det synliga ljuset reflekteras bort så betyder det inte att annan strålning också reflekteras bort. Det viktigaste är inte att du har polarisationsfilter i glasen, det är ännu viktigare att ha UV-filter. Eftersom mängden synligt ljus minskar så kommer pupillen att utvidga sig bakom glasen. Har du då inte UV-filter så kommer ögonen att utsättas för en större mängd UV-strålning än om du inte hade glasögonen, eftersom pupillen inte reagerar på UV-strålning, och detta kan vara mycket skadligt.