2010-06-28, 10:01
Medlem
Smarthas avatar
Hej!
På onsdag ska jag göra pasta sallad som ska vara till ca 80 pers på torsdag och fredag.
Har ni några sköna recept på enkla pastasallader som är billiga, samt en sås som funkar till.

MVH
Smartha
Citera
2010-06-28, 10:04
Medlem
Kalla såser är att föredra på sommarn. Finns 1kg påsar med pasta i olika former på Konsum för endast 5:- st om du vill satsa på billigt. Smaken är densamma. Såsen kan du ha Cream Fresch och sen antingen sweetchili i eller vanlig ketchup å smaksätta som du sj känner för. Sök lite på google med , finns säkert en massa.
Citera
2010-06-28, 12:01
Medlem
Einar Bergs avatar
Jag brukar göra pastasallad med:

Stekt kyckling som är kryddad med paprikapulver, cayennepeppar, salt och peppar
Vårlök (färsklök?)
Paprika
Smakrik ost (typ Västerbotten)
Soltorkade tomater
Frisé- eller ruccolasallad

Allting tärnas i lagom stora bitar för att passa bra med pastan som väljs.

Sedan blandas allt med en dressing bestående av:

Balsamvinäger
Neutral olja (typ raps eller solros)
En skvätt vatten
Dijonsenap
Paprikapulver
Dragon
Persilja
Peppar
Lite örtsalt (tänk på att soltorkade tomater ofta är salta så ta det försiktigt med saltet)

Sedan kan man förstärka med en klick crème fraîche eller aioli ovanpå innan servering.

Prova dig fram för att hitta de rätta proportionerna av alla ingredienser som du själv tycker gör salladen godast innan du sätter igång med storkoket.

Lycka till!

Edit: Köper du kyckling i fryst storpack bör salladen inte bli speciellt dyr.
Citera
2010-06-28, 14:01
Medlem
Pasta och pasta vet jag inte, men denna bulgursallad är förjävligt god!
Man behöver inte ha med kycklingen, man kan göra utan och då har man det som tillbehör till grillade köttbiten eller t.om. till laxen
Rekommenderas starkt!

http://www.alltommat.se/recept/solgul-sallad-med-kyckling-2801/
Citera
2010-06-29, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartha
Hej!
På onsdag ska jag göra pasta sallad som ska vara till ca 80 pers på torsdag och fredag.
Har ni några sköna recept på enkla pastasallader som är billiga, samt en sås som funkar till.

MVH
Smartha

Pasta och sallad eller bara pastasallad?
Citera
2010-06-29, 16:55
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himara
Pasta och sallad eller bara pastasallad?

H*n skrev rätt senare i inlägget ditt jävla drygo.

Pastasallad är hur enkelt som helst, bara att ta efter smak och budget ju.. Brukar göra olika varianter varje gång, den enklaste har nog bestått av pasta, gurka, tomat, ruccola och stekt svamp. Lättare att föreslå en bra sallad ifall du berättar budget per person samt vad for folksamling den ska serveras till, gamlingar, småungar och snobbar brukar ha ganska olika smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in