2010-06-28, 05:02
Medlem
birgerburgers avatar
När man betalar med kort på krogen är det ganska vanligt att de varken tar legitimation eller har en kortterminal med pin-kod. Det är väl egentligen ett krav för att betalningen skall vara giltig.

Så kan man förlustanmäla kortet, bestrida köpet och kräva pengarna tillbaka? De har ju tummat på säkerheten genom att inte kräva leg.
Citera
2010-06-28, 05:04
Medlem
alexkiings avatar
Det där har jag också klurat på, någon här som har svar på detta?
Citera
2010-06-28, 05:28
Medlem
tyses avatar
antingen så visar man upp ett ID-kort, skriver sin signatur eller slår in sin personliga kod. Allt beror på vart man är och vilket system som används.
Så om du nu får för dig att ge en liten lögn om att en elak person tagit fysisk kontroll över ditt kort så tror jag nog att dom granskar det hela väldigt noga. Övervakningskameror, fingeravtryck, frågor om varför du inte spärrat kortet etc.

Någon som har bättre koll på säkerheten vid kortköp får väldigt gärna rätta mig då jag säkert är inne på rätt spår men inte riktigt vet vad jag snackar om ändå
Citera
2010-06-28, 05:39
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
När man betalar med kort på krogen är det ganska vanligt att de varken tar legitimation eller har en kortterminal med pin-kod. Det är väl egentligen ett krav för att betalningen skall vara giltig.

Så kan man förlustanmäla kortet, bestrida köpet och kräva pengarna tillbaka? De har ju tummat på säkerheten genom att inte kräva leg.
Nej! Det känns som att krogarna är de enda vettiga ställena i Sverige, eftersom de inte kräver leg. Tycker att det är pinsamt att man ska hålla på och visa leg i det här landet - det är ju precis som om att man utgår ifrån att alla personer är kortfifflare.

Nej tacka vet jag signatur enbart. Personalen får väl jämföra signaturen på kortet med den på kvittot.
Citera
2010-06-28, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Personalen får väl jämföra signaturen på kortet med den på kvittot.

Det gör knappt någon längre. Om signaturen inte är giltig så är inte transaktionen giltig heller.
Citera
2013-10-10, 21:42
Medlem
MYCKET INTRESSANT!!!

Jag har aldrig besökt nån krog. MEN!! Det är en vis person som har haft en rolig kväll med MITT KORT. Jag förlorade cirka 900 kronor.

Försent att anmäla?

Jag hoppas verkligen att det finns övervakning. Så man kan se tid och datum, och visar personen när svinet betalar med mitt kort. Skulle vara jätte härligt att sätta vantarna på den typen.

Försent att anmäla? Det har trotts allt gått sin tid just nu. Men känner fortfarande en frustration i mig.
Citera
2013-10-10, 21:49
Medlem
Ja det kommer antagligen att fungera men det krävs att du gör en stöldanmälan en bedrägerianmälan hos polisen samt kan visa att du spärrade kortet hos banken i rimlig tid.

Så är rätt kraftigt brot för liten vinst och går knappast att upprepa utan att banken och polisen blir misstänksama.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in