2010-06-27, 04:46
Bannlyst
Jag vill först och främst börja med att poängtera att jag själv är svensk. Född och uppväxt i Sverige (blont hår, vit hy, och blåa ögon) och likaså är mina föräldrar och deras föräldrar osv.

I dom flesta trådar här på FB (I&I, rasbiologi, nationalism osv) så pratas det ofta om dom negativa egenskaperna hos olika folkslag, negroider, araber, somalier och andra. Jag brukar personligen hålla med om dom flesta generaliseringarna om dessa folkslag, tex att negroider har låg IQ, araber är primitiva och aggreiva, romer är tjuvar (ja, ni vet vad jag menar)

Men varför vägrar dom flesta realister erkänna att etniska svenskar också har en hel del dåliga egenskaper? jag har rest mycket runt om i världen och jag tycker absolut inte att svenskar är perfekta. Visst, svenskar är inte aggresiva, dom ljuger inte en massa, och uppför sig faktiskt väldigt bra i övrigt. Men det finns ändå ett par dåliga egenskaper hos svenskar som jag tänkte disskutera.

Att vara social.
Svenskar (även jag själv) är ju totalt efterblivna när det gäller social kompetens. I andra länder kan man börja prata med en person som man aldrig tidigare har träffat, utan några som helst problem. Men gör man detsamma i Sverige så kommer folk tro att man är full eller psykiskt sjuk

Mesiga.
Ryktet går (och har gått i många år) om att svenskar är mesiga. Jag håller faktiskt med om detta, Sverige måste vara ett av dom mest politiskt korrekta länderna i världen. Nu pratar jag inte om slagsmål, ragga tjejer, eller något annat trams. Jag pratar om att helt enkelt våga yttra sin åsikt, detta är något som svenskar helt enkelt inte klarar av

Bortskämda.
Jag tycker att svenskar är ganska bortskämda, vare sig vi har jobb eller ej. Vi har blivit vana vid att "allting löser sig" och därmed förlorat gnistan. Detta tycker jag gäller framförallt svenska kvinnor, dom verkar vilja att allt bara ska serveras på ett silverfat till dom, männen ska försörja dom, men dom ska ändå vara "självständiga". Men även svenska män är bortskämda, det klagas på allting, minsta lilla

Vad tycker ni andra om mina tankar? har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar? vad tycker ni?

Jag vill även poängtera att jag är totalt emot multikultur och massinvandring i Sverige (ja, jag är väl antagligen en rasist, jag har tröttnat på att disskutera detta) och jag ser mig själv som en nationalist, jag älskar Sverige och svenskar men jag tycker absolut inte att vi är perfekta

Och när jag ändå är på gång. Var kommer detta rykte om att svenskar är snåla ifrån? jag tycker det är helt tvärtom, svenskar är generösa

Disskutera!
Senast redigerad av LasseLibra 2010-06-27 kl. 04:50.
Citera
2010-06-27, 04:51
Bannlyst
Även om dessa "egenskaper" är en grov generalisering och i många fall direkt felaktig så återstår ju faktum:

1. Det är svårt att hävda att det är fel att vara exempelvis mindre social än folk är i andra länder.
2. Vi är som vi är eftersom vi har vår kultur och våra seder och bruk - som Mona Muslim anser inte finns.
3. Ingen är perfekt. Har hellre dessa egenheter än exempelvis medfödd latent våldtäktssug.
4. Dessa egenheter är ju en liten del av det som gör oss till just svenskar. Har svårt att se något fel i det.
Citera
2010-06-27, 04:52
Medlem
Kristallpojkens avatar
Detta är väl just en av anledningarna till att Sverige ockuperas av mångkultur och EU's långa arm.
Hade vi opererat in bonnastål i svenskars ryggradar hade folk kanske inte kört runt med svenskar lika mycket.
Citera
2010-06-27, 04:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Även om dessa "egenskaper" är en grov generalisering och i många fall direkt felaktig så återstår ju faktum:

1. Det är svårt att hävda att det är fel att vara exempelvis mindre social än folk är i andra länder.
2. Vi är som vi är eftersom vi har vår kultur och våra seder och bruk - som Mona Muslim anser inte finns.
3. Ingen är perfekt. Har hellre dessa egenheter än exempelvis medfödd latent våldtäktssug.
4. Dessa egenheter är ju en liten del av det som gör oss till just svenskar. Har svårt att se något fel i det.
Du har missförstått mig helt och hållet. Jag anser absolut inte att det är fel att vara mindre social än andra (det skadar ju ingen). Jag menade bara (precis som du själv skriver) att ingen är perfekt. Det verkar vara många här på FB som tror att vi svenskar är helt perfekta, och det är det jag vill disskutera.

Och snälla, blanda inte in Mona Muslim i mina trådar. Självklart har vi vår kultur och våra seder, och detta är självklart något som jag älskar. Men jag påstår ändå att svenskar inte är perfekta
Citera
2010-06-27, 05:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallpojken
Detta är väl just en av anledningarna till att Sverige ockuperas av mångkultur och EU's långa arm.
Hade vi opererat in bonnastål i svenskars ryggradar hade folk kanske inte kört runt med svenskar lika mycket.
Jag håller med dig. Jag tror absolut inte att svenskar är födda utan ryggrad. Men det har dessvärre blivit som så att svensken inte vågar säga ifrån (gennerellt sätt). Som jag skrev i min trådstart, "Sverige har blivit ett av dom mest politiskt korrekta länderna i världen". Detta beror ju sannolikt mer på våra politiker (socialdemokraterna) än oss själva, men det är fortfarande ett faktum
Citera
2010-06-27, 05:06
Medlem
Kristallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseLibra
Jag håller med dig. Jag tror absolut inte att svenskar är födda utan ryggrad. Men det har dessvärre blivit som så att svensken inte vågar säga ifrån (gennerellt sätt). Som jag skrev i min trådstart, "Sverige har blivit ett av dom mest politiskt korrekta länderna i världen". Detta beror ju sannolikt mer på våra politiker (socialdemokraterna) än oss själva, men det är fortfarande ett faktum

Ja, det är rätt det du säger. Medias politiska korrekthet indoktrinerar majoriteten av Sverige. Men att gå och bli nazist eller börja hata alla främlingar är inte heller facit till ryggrad. Att börja tänka själv är nog steget, vilket många inte gör och litar blint på massmedia och aftonbladet.

Jävla aftonbladet!
Citera
2010-06-27, 05:18
Medlem
L0darens avatar
Talas allt som oftast hur dålig svensken är i media, av politiker(vi är barbarer och har ingen kultur enligt Måna och vår egen statsminister Reinfeldt), vi utmålas som rasister, konflikträdda, socialt inkompetenta. Slå upp en vanlig dagstidning och du finner detta. Så varför måste vi på FB ha exakt samma diskussion? Vi diskuterar ju sådant som medier INTE tar upp.

Sen så är svenskens mindre bra egenskaper i vilket fall inte något som tillnärmelsevis kan jämföra sig med de dåliga egenskaper som folk från icke-västliga länder, främst MENA och Afrika, besitter.
Att vara lite socialt bortkommen och mesig+bortskämd är snarast något som är jobbigt för den som är det, man gör alltså inte folk runtomkring sig särskilt illa till mods.

Summa summarum: Ja det finns vissa särdrag som kan ses som negativa hos den svenska befolkningen men det är petitesser i jämförelse med andra folkslag.
Citera
2010-06-27, 05:20
Bannlyst
Citat:
Du har missförstått mig helt och hållet. Jag anser absolut inte att det är fel att vara mindre social än andra (det skadar ju ingen). Jag menade bara (precis som du själv skriver) att ingen är perfekt. Det verkar vara många här på FB som tror att vi svenskar är helt perfekta, och det är det jag vill disskutera.

Och snälla, blanda inte in Mona Muslim i mina trådar. Självklart har vi vår kultur och våra seder, och detta är självklart något som jag älskar. Men jag påstår ändå att svenskar inte är perfekta

Tjena antikrist!

Kan du ge några exempel på de som anser att svenskar är perfekt, jag har då inte sett några sådana användare här, så det vore kul att få se dessa användare.

Däremot har jag sett användare som tycker att den svenska kulturen är överlägsen många av de kulturer som importerats.

Men som sagt, fram med exempel.
Senast redigerad av Watchman 2010-06-27 kl. 05:30.
Citera
2010-06-27, 05:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Talas allt som oftast hur dålig svensken är i media, av politiker(vi är barbarer och har ingen kultur enligt Måna och vår egen statsminister Reinfeldt), vi utmålas som rasister, konflikträdda, socialt inkompetenta. Slå upp en vanlig dagstidning och du finner detta. Så varför måste vi på FB ha exakt samma diskussion? Vi diskuterar ju sådant som medier INTE tar upp.

Sen så är svenskens mindre bra egenskaper i vilket fall inte något som tillnärmelsevis kan jämföra sig med de dåliga egenskaper som folk från icke-västliga länder, främst MENA och Afrika, besitter.
Att vara lite socialt bortkommen och mesig+bortskämd är snarast något som är jobbigt för den som är det, man gör alltså inte folk runtomkring sig särskilt illa till mods.

Summa summarum: Ja det finns vissa särdrag som kan ses som negativa hos den svenska befolkningen men det är petitesser i jämförelse med andra folkslag.
Även du har missförstått min trådstart (jag har kanske skrivit den på ett felaktikt sätt). Självklart så är svenskarnas dåliga egenskaper ingenting i jämförelse med araber och afrikaner, men jag tycker ändå att alltför många svenskar blundar för det faktum att vi faktiskt har ett par dåliga egenskaper

Sen anser jag (precis som du) att många av våra dåliga egenskaper kommer ifrån våga egna politiker och vår egen media. Där pratas det hela tiden om hur rasistiska och själviska vi är

Och anledningen till att vi har så många invandrare som gör precis som dom vill här i Sverige, är ju faktiskt att svenskarna inte vågar säga ifrån (för tro mig, många vill säga ifrån)
Citera
2010-06-27, 05:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Watchman
Tjena antikrist!

Kan du ge några exempel på de som anser att svenskar är perfekt, jag har då inte sett några sådan användare här, så det vore kul att få se dessa användare.

Däremot har jag sett användare som tycker att den svenska kulturen är överlägsen många av de kulturer som importerats.

Men som sagt, fram med exempel.
Att många användare på FB tycker att svenskar är perfekta trodde jag aldrig att jag skulle behöva bevisa. Jag orkar faktiskt inte leta upp en massa inlägg just nu (så du vinner väl disskutionen för tillfället) men det är i alla fall den uppfattningen jag har fått

Du skriver själv att många användare tycker att den svenska kulturen är överlägsen många av de kulturer som importeras. Jag håller med om detta, men jag tycker ändå inte att svensk kultur är perfekt
Citera
2010-06-27, 05:38
Bannlyst
Citat:
Att många användare på FB tycker att svenskar är perfekta trodde jag aldrig att jag skulle behöva bevisa. Jag orkar faktiskt inte leta upp en massa inlägg just nu (så du vinner väl disskutionen för tillfället) men det är i alla fall den uppfattningen jag har fått

Du skriver själv att många användare tycker att den svenska kulturen är överlägsen många av de kulturer som importeras. Jag håller med om detta, men jag tycker ändå inte att svensk kultur är perfekt

Vinner och vinner, för diskussionens skull så vore de intressant med såna här användare, eller så får vi hoppas några av de hittar hit.

Nej jag tycker inte heller att svensk kultur är perfekt, tittar man på användarna här så ser man de ofta klaga på mycket som inte står rätt till så det är tveksamt om det är speciellt många som tycker det är perfekt men någon ska väl kunna dyka upp, det är iaf FB och på FB finns det mesta.
Citera
2010-06-27, 05:42
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tycker att du har missat vad diskussionen handlar om. Det rör sig inte om att gå på H&M och välja strumpor, klämma och dra på dem och försöka komma på vilka som har bäst kvalitet. Det handlar om etnicitet - ditt eget ursprung som biologisk och kulturell varelse, framodlad i sin särart i dynamisk utveckling med omvärlden under tiotusentals år. Det finns inget val, och det finns inget att nedvärdera och i stället välja att byta sort på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in