Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-26, 15:17
Medlem
Joomlas avatar
Operativsystem (2000, Xp, Vista, Win7): Windows 7 Ultimate 32bit
Service Pack: Nej
Antivirus: Nod32
Brandvägg: Windows inbyggda
Märkesdator eller självbyggd: Dell
Problembeskrivning:
Felmeddelande: Inget
Försökt hittills: Felsäkert läge
Vad har du för skiva till Windows: Installationsskiva, XP och W7

Jag höll på med ett program som behövde libusb0.dll
Som "tur" var så fanns det en installationsfil för just det i rar-filen.
Det var inte något random paket från någon random sida, utan från lifehacker.com där det fanns en guide om hur man nergraderar från 4.0 till 3.1.X

Jaha, tänker man. Installerade libusb.dll
Musen frös... Jaha? Jag väntade en stund men märkte snabbt att play/pause ikonerna på mitt tangentbord var släckta. Kollar under musen.... Lasern: död

Uppenbarligen har denna drivrutin fuckat upp min Windows 7 installation ordentligt.
Även i felsäkert läge så funkar varken tangentbord eller mus.

Som tur var så dualbootar jag Windows 7 med XP, så i skrivande stund är jag på XP.

Iallafall, efter att ha stängt av datorn (med strömbrytaren) testar jag felsäkert läge. Tangentbord och mus funkar perfekt tills jag väljer Windows 7. Under uppstarten slocknar tangentbord och mus.

Hur ska jag få bort detta? Jag använder Windows 7 som primärsystem och känner fan inte för att formattera =/

Går det att bara radera libusb0.dll från %windir%\system32 eller?

Edit: Jag sökte på "libusb" i %windir% på windows7 partionen. Hittade följande:
1. LIBUSB-WIN32-FILTER-BIN-0.1.1-3DE41832.pf
2. LIBUSB-WIN32-FILTER-BIN-0.1.1-A57A80CE.pf
De två ovanstående hittades i D:\windows\prefetch
3. libusb0.dll
Från D:\Windows\system32
4. libusb0.dll
5. libusb0
Två ovanstående från D:\Windows\system32\drivers

Nu till det knäppa:
Installerade windows 7 som ett nytt OS på en helt tom partion.
#1 och #2 på min lista ovan ändrades senast idag, vid tiden då jag installerade drivrutinen.
#3 ändrades senast när jag installerade windows 7, Juli 2009
#4 och #5 däremot ändrades senast maj respektive juni 2006

Jag har provat att byta namn på #1 och #2 för att se vad som skulle hända om windows laddar utan dessa två filer. Ingen skillnad '

Edit #2: Det verkar som att jag installerade en version av libusb utan att använda mig av "compatibility mode for Windows XP SP2"
Info: http://wikee.iphwn.org/news:libusb-win32-filter_under_vista

hur fan ska jag få bort skiten? Ska prova systemåterställning med min Windows 7 skiva.
Senast redigerad av Joomla 2010-06-26 kl. 15:42.
Citera
2010-06-26, 17:01
Medlem
Joomlas avatar
Jag lekte med filerna i system32 enligt en guide. testade starta om datorn men startup repair grejen dök upp, jag använde det men fortfarande är tangentbord+mus döda
Citera
2010-06-26, 17:43
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Går det att bara radera libusb0.dll från %windir%\system32 eller?

Ja, den är säker att radera.

libusb0.dll är inget som normalt ingår i Windows 7, varken 32 eller 64-bit. Jag kör båda virtuell och har kontrollerat.

Använd sen Sysinternals AUTORUNS för att göra en djupdykning i vad som ytterligare kan ha installerats. Det blir inte så jobbigt om du väljer att dölja Microsoft och Windows saker (som går att ställa in). Tryck sen F5 för att uppdatera Autoruns.
Citera
2010-06-26, 17:50
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Ja, den är säker att radera.

libusb0.dll är inget som normalt ingår i Windows 7, varken 32 eller 64-bit. Jag kör båda virtuell och har kontrollerat.

Använd sen Sysinternals AUTORUNS för att göra en djupdykning i vad som ytterligare kan ha installerats. Det blir inte så jobbigt om du väljer att dölja Microsoft och Windows saker (som går att ställa in). Tryck sen F5 för att uppdatera Autoruns.

okej
jag raderade libusb0.dll från system32
kan jag ta bort andra libusb0.dll utan problem? t.ex libusb0.sys oc libusb0.dll i drivers?

Kan jag köra sysinternals autotuns från XP och söka i Windows 7 partionen?

edit: jag bytte namn på samtliga libusb filer jag hittade när jag sökte efter "libusb" i windowsmappen.
Startade om till Windows 7, dock så klagade den på startup repair grejs denna gång också.

Kan även konstatera att jag "upptäckt" ett nytt symptom. Jag såg det från första början men har inte riktigt nämnt det. Musen "blinkar. inte lasern utan muspekaren. den går mellan vanligt läge (bara muspekare) och muspekare+laddningsikon, när den kör något i bakgrunden.

Den byter med kanske två sekunders mellanrum, fram och tillbaka.
Senast redigerad av Joomla 2010-06-26 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in