Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-26, 14:03
Medlem
Pinkuss avatar
när jag installerade WIN7 nyligen så installerades det i c:/windows och XP flytades automatiskt till en annan mapp. Men varje gång jag startar upp datorn så kommer det en valmeny om jag vill starta WIN7 eller installera XP. Skitstörigt eftersom xp är förvalt så jag måste välja win7 innan 5 sek annars startar xp automatiskt.
Citera
2010-06-26, 14:06
Medlem
Silverstakes avatar
Dra upp kör menyn och skriv msconfig > Boot så ska det ligga där (tror jag iallafall).
Citera
2010-06-26, 14:14
Moderator
Falukropps avatar
Visst kan du göra som Silverstake föreslår (eller för all del editera boot.ini direkt), men då blir du ju inte av med XP. Det ligger fortfarande kvar och skräpar på systempartitionen.

Det enda rätta här är att installera om Win 7. Börja med att dra en backup på allt du vill behålla som ligger på samma partition som Windows. Allt som ligger på den partitionen kommer ofelbart försvinna när du gör det här på riktigt, så slarva inte med det.

Boota sedan datorn på Windows7-skivan.

I början av installationen, när du får välja vart du vill lägga systemkatalogen, så väljer du att formatera partitionen. Om du inte har någon sådan möjlighet kan du ta bort den gamla systempartitionen och skapa en ny. Då får du garanterat formatera den.

Sedan är det bara att fortsätta installationen som vanligt.
Citera
2010-06-27, 21:09
Medlem
Pinkuss avatar
tack för svar, men håller på att bli galen på det här skiten.
när jag startar nu så får jag välja mellan WIN7 eller XP setup.
när jag väljer XP setup så startar det sen får jag felmeddelande att det saknas End User License Agreement (EULA) och set up en avslutas.
När jag kör win7 set upen så installeras det bara men utan möjlighet att formatera.
ALLT jag vill är bara att formatera hårddisken, ta bort partitionen och installera om win7.
snälla hur gör jag...
Citera
2010-06-28, 00:49
Medlem
Pinkuss avatar
OK. har hamnat i en ny situation. vet inte om det gör saken lättare eller svårare.
I min frustration över alla felmedelanden och problem så tog jag ut hårddisken ur laptopen, satten in den i ett USB fodral, kopplade in den till en annan dator och formaterade den sedan där i NTSF, och satte sedan tillbaka den i laptopen.
1. Var detta dumt eller bra gjort?

Problemet nu är att när jag startar datorn med Win7 i så får jag nytt felmeddelande som säger
Non-system disk or disk error replace and strike any key when ready

2. vad means med detta? är det hårddisken eller instalationsskivan det är fel på?
snälla HJÄLP! är inte någon data expert. Vad skall jag göra?
Citera
2010-06-28, 02:08
Medlem
Det är installationsskivan eller än mer troligt att datorn väljer att starta hårddisken före CD läsaren (på så sätt ser den bara att det inte finns något OS på hårddisken och väljer att tjura) testa att trycka F8,F10 eller F12 under starten (skiljer sig mellan datorer beroende på vilket BIOS) eller att ändra i biosmenyn. Om det inte funkar så bränn en ny skiva
Citera
2010-06-28, 09:40
Medlem
Pinkuss avatar
har lyckats lokalisera problemet. den HP laptopen Compaq6510b har problem att boota från CD/DVD. Får bara följande felmeddelande "Non-System disk or disk error replace and strike any key when ready.

I min andra laptop compaq nc6400 funkar det perfekt att boota med samma instalations CD. Funderar på att sätta in 6510b hårddisken i nc6400 datorn, installera XP eller win 7 och sedan byta tillbaka. Vad tror ni om det? eller riskerar jag att paja något?
Citera
2010-06-30, 20:25
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
har lyckats lokalisera problemet. den HP laptopen Compaq6510b har problem att boota från CD/DVD. Får bara följande felmeddelande "Non-System disk or disk error replace and strike any key when ready.

I min andra laptop compaq nc6400 funkar det perfekt att boota med samma instalations CD. Funderar på att sätta in 6510b hårddisken i nc6400 datorn, installera XP eller win 7 och sedan byta tillbaka. Vad tror ni om det? eller riskerar jag att paja något?

Som Sagt:

Tryck F10 när du precis har startat upp datorn tills du kommer in i BIOS Setup. Därefter är det bara till att titta efter Boot Order/Start up settings. Se därefter till att CD / DVD något liknande. Din CD-läsare vad den nu heter annars är längst upp eller innan hårddisken som kanske heter Seagate / Maxtor / Samsung you name it.

Inte så smart ditt sista förslag eftersom det troligtvis blir problem med de drivrutiner som installeras.
Men du kan ju alltid pröva det annars om du inte fattar vad vi menar.

Pröva annars tryck F10 när datorn startar och gå in på File och sen Restore Defaults

Du har din manual här:
http://bizsupport1.austin.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c01566982/c01566982.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in