2010-06-26, 09:20
Medlem
Var kan man köpa sängkläder som är lika sköna som de på hotell?
Citera
2010-06-26, 09:28
Medlem
Taranaxs avatar
Det kan du väl göra på de flesta affärer som säljer sänglinne, Hemtex t.ex.

Men gå till hörnan där de dyraste finns. De flesta hotell brukar väl använda satin, och det kostar ju lite, men ack så skönt!
Citera
2010-06-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen
Var kan man köpa sängkläder som är lika sköna som de på hotell?

För ca 10 år sen jobbade jag med en tjej som påstod att det fanns ett ställe nånstans runt västkusten som sålde hotellinventarier. Allt från sängkläder till möbler. Hotell förnyar tydligen sånt ganska ofta.
Citera
2010-06-26, 19:31
Medlem
scandic och de "vanliga" hotellen kör väll med sängkläder i bomull som de hyr av tvätterierna.. typ berendsen eller va de heter.
Citera
2010-06-26, 19:51
Medlem
Ta med dig påslakan hem nästa gång
Citera
2010-06-26, 19:57
Medlem
gammalgnus avatar
Så ska man orka att mangla med, det är där mycket av "hotellkänslan" sitter. Förutom att deras lakan tvättas/ bleks ganska hårt och ofta och blir lite blankslitna.
Citera
2010-06-26, 20:11
Moderator
rotadents avatar
Bostad ---> Inredning

//Mod
Citera
2010-06-27, 16:14
Medlem
Snurrens avatar
Det är randvävd satin man vill ha om det ska likna hotellakan. För inte så länge sedan hade Hemtex just hotell-kvalitet, men dom har liknande annars också. Finns också på postorder hos t ex Ellos. Nackdelen med det materialet är att det bör manglas för att koma till sin rätt och ofta är det märkt att man inte ska torktumla det. Själv har jag på senare år blivit mycket förtjust i krepp-kvalitet som bara blir fluffigare och skönare av torktumling. Kan också torka på en torkställning utan att behöva strykas eller manglas. Kallas ibland "bäckebölja", inte mjukt och lent, men väldigt lättskött och känns fräscht.
Citera
2010-06-28, 18:57
Medlem
vaselines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Det är randvävd satin man vill ha om det ska likna hotellakan. För inte så länge sedan hade Hemtex just hotell-kvalitet, men dom har liknande annars också. Finns också på postorder hos t ex Ellos. Nackdelen med det materialet är att det bör manglas för att koma till sin rätt och ofta är det märkt att man inte ska torktumla det. Själv har jag på senare år blivit mycket förtjust i krepp-kvalitet som bara blir fluffigare och skönare av torktumling. Kan också torka på en torkställning utan att behöva strykas eller manglas. Kallas ibland "bäckebölja", inte mjukt och lent, men väldigt lättskött och känns fräscht.
Är det mangling som är knepet? Jag köpte satinlakan från Hemtex men jag tycker de blir så väldigt skrynkliga efter bara någon natt i sängen. Nu har jag ingen mangel men funkar det lika bra att stryka dem för att förebygga skrynklor?
Citera
2010-06-28, 22:28
Medlem
zwoigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Det är randvävd satin man vill ha om det ska likna hotellakan.
...
Är det denna typ av lakan som blir så härligt styva och "svala" efter det att de har manglats?

Vad är skillnaden mellan denna randvävda satin och sk linnelakan?
Senast redigerad av zwoig 2010-06-28 kl. 23:20. Anledning: ?
Citera
2010-06-28, 23:02
Medlem
Snurrens avatar
Där har jag ingen aning... linne är svalt och skönt men KRÄVER mangling och får inte torktumlas. Satin är mjukt och lent och det rekommenderas mangling och ej torktumling, men uppriktigt sagt så har jag ett antal satinlakan som funkar utmärkt med torktumling och att man slätar till dem med händerna. Man får inte låta livet ta kål på en, förstår du vad jag menar.

Bara för att berätta en rolig historia vill jag berätta när jag började använda flanellpyjamas. Superskönt...så köpte jag flanellakan. Äh.öh, man kunde ju inte vända sig i sängen. Men som sagt så är satinlakan jätteskönt, Hemtex har ofta fina sådana till extrapris
Citera
2010-06-28, 23:11
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaseline
Är det mangling som är knepet? Jag köpte satinlakan från Hemtex men jag tycker de blir så väldigt skrynkliga efter bara någon natt i sängen. Nu har jag ingen mangel men funkar det lika bra att stryka dem för att förebygga skrynklor?

Jo, Yes dom kan bli skrynkliga, sorgligt nog kräver dom mangling för att bli fina. För er som kräver mera underhållsfria sängkläder så vill jag återkomma till att krepp-lakan är bäst. Totalt underhållfritt och känns jättefräscht. Finns på både Hemtex och Åhlens.

Och ja, vill du stryka så hoppas jag att du har ett bra strykjärn.

Nu stänger jag butiken och myggorna jagar mig där jag befinner mig ute på landet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in