Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Verkar finnas en förklaring till varför vi människor bör passa oss för högmod med!?
Vad känner ni?
När ni gräver i er själ?
Bra fråga. Ett ganska bra exempel, tror jag. Det gäller förakt. Förra året stod jag på en parkering mitt i sommarvärmen. Då kom en snart nominerad white trash familj förbi. Mannen hade pipskägg, kortbyxor vilka avslöjade en tribaltatuering på vaden, ett språk hämtat från vilken obetydlig realityserie som helst, etc. Kvinnan hade en alldeles för tajt t-shirt som försökte få henne lura sig själv att en gång i tiden hade hon den storleken men inte nu längre, hon såg bara trött ut och hade även hon ett språk som vittnade om alldeles för mycket TV-tittande. Deras dotter verkade föra en strikt diet av pizza, cola, Måns Zelmerlöv, och lyckligtvis kanske sockerfritt tuggummi. Alla klev in i en bil, trimmad, tärningar i framrutan och allt annat förutsägbart. Jag flinade lite för mig själv. Men då högg det till inom mig och jag undrade varför jag flinade åt människor som i alla fall
ännu inte gjort ett skvatt mot mig.
Läste en psykolog senare, som sade att ett mått på högmod är att när man lyssnar till en människa som berättar sitt totalt misslyckade liv, sina upprepade misstag och felsteg, och när man kommer fram till en punkt där man anser de berättande vara patetisk, då har man nått gränsen och trätt in i högmodets område.
Vill man gå runt i ett samhälle där alla skrattar åt varandra? Ett sådant samhälle låter riktigt otrevligt.