2010-06-26, 02:49
Medlem
Parkers avatar
Har själv aldrig ätit Oreos, så jag vet inget om hur de smakar.

Jag är ändå en smula förundrad; varför dröjde det så länge innan kakorna gjorde sitt riktiga intåg på den svenska marknaden? Oreos har ju i flera år via amerikansk media nått oss vilket borde ha genererat intresse. Med tanke på att så mycket annat amerikanskt kommit hit genom åren känns det skumt att detta inte har hänt tidigare. Har månne de svenska motsvarigheterna helt enkelt länge gjort Oreos överflödiga?
Citera
2010-06-26, 04:04
Bannlyst
deras reklam gör mig galen. jävla ungar som ska sjunga ooooorrrrreeeeeeeeoooooo
Citera
2010-06-26, 06:04
Medlem
FittLisas avatar
http://www.youtube.com/watch?v=4qPgrCFcwFk

Funderade på att testa en rulle häromdagen men det blev Ballerina istället. De hade någon ny variant som hette Kladdkaka vilken marknadsfördes som god att doppa i mjölk.
Citera
2010-06-26, 08:53
Medlem
ExtraAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittLisa
http://www.youtube.com/watch?v=4qPgrCFcwFk

Funderade på att testa en rulle häromdagen men det blev Ballerina istället. De hade någon ny variant som hette Kladdkaka vilken marknadsfördes som god att doppa i mjölk.

Ballerina är 1000 gånger godare. Just kladdkaka kan jag tänka mig är lika beskt i eftersmaken som OREO. Men fyllningen lär vara godare än OREOs.
Citera
2010-06-26, 10:25
Medlem
Men det är inte samma märke som ballerina va?

Jag gillar Oreos faktiskt. De med choklad runt om hela är mindre goda däremot!
Citera
2010-06-26, 10:30
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parker
Har själv aldrig ätit Oreos, så jag vet inget om hur de smakar.

Jag är ändå en smula förundrad; varför dröjde det så länge innan kakorna gjorde sitt riktiga intåg på den svenska marknaden? Oreos har ju i flera år via amerikansk media nått oss vilket borde ha genererat intresse. Med tanke på att så mycket annat amerikanskt kommit hit genom åren känns det skumt att detta inte har hänt tidigare. Har månne de svenska motsvarigheterna helt enkelt länge gjort Oreos överflödiga?

Oreos har funnits tillgängliga i Sverige under många år, eller åtminstone fanns de för många (~10) år sedan. Men då handlade det sannolikt om någon form av direktimport (gissningsvis av Gray's), de brukade finnas på den där hyllan för amerikansk mat som finns i många välsorterade butiker.

Nu var det länge sedan jag åt en Oreo, jag vill minnas att de är helt ok, men kanske inget man springer benen av sig för, jag skulle lika gärna kunna äta en Singoalla, en Brago eller en muffin. Kort sagt, det är en kaka, inte så mycket mer.

Och visst, det enorma intresset är förstås kulturellt betingat, vi har sett kakorna i otaliga tv-serier och filmer och genom att äta dem kommer vi lite, lite närmare den amerika-bild som Hollywood lärt oss älska.
Citera
2010-06-26, 11:13
Medlem
R.Rs avatar
Tycker de är goda men som vanligt är reklamkampanjerna ganska löjliga och irriterande, som ovanstående skribent sa "inget man springer benen av sig för".
Citera
2010-06-26, 12:53
Medlem
morkfromorks avatar
Ballerina slår oreos med hästlängder, det är dock ett starkt varumärke världen över, men de smakar verkligen inget speciellt.

För en riktig chokladöverdos rekas australienska doublecoated Tim-Tams istället
Citera
2010-06-26, 13:48
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Oreos har funnits tillgängliga i Sverige under många år, eller åtminstone fanns de för många (~10) år sedan. Men då handlade det sannolikt om någon form av direktimport (gissningsvis av Gray's), de brukade finnas på den där hyllan för amerikansk mat som finns i många välsorterade butiker.

Nu var det länge sedan jag åt en Oreo, jag vill minnas att de är helt ok, men kanske inget man springer benen av sig för, jag skulle lika gärna kunna äta en Singoalla, en Brago eller en muffin. Kort sagt, det är en kaka, inte så mycket mer.

Och visst, det enorma intresset är förstås kulturellt betingat, vi har sett kakorna i otaliga tv-serier och filmer och genom att äta dem kommer vi lite, lite närmare den amerika-bild som Hollywood lärt oss älska.

Är inte det samma med Oreo nu, att det handlar om import... vaniljcolan som C.C i Sverige inte vill tillverka är ju importerad, och det står ju på stickern som sitter på varje burk..
Borde väl vara samma sak med Oreon.. ?
Det ingår i ICAs sortiment av typiskt utländska varor, som är amerikanska, finska, och arabiska* ...

* känns ofta lite ospecifierade vilket land de kommer från ..
Citera
2010-06-26, 15:14
Medlem
ExtraAllts avatar
Provade precis OREOs med mjölk, och jag måste säga att skillnaden var att kexet blev mjuk. Annars samma beska eftersmak.
Citera
2010-06-26, 15:15
Medlem
Marsovs avatar
Är det Oreo som har den där "bryt, slicka och någotmer"-reklamen?
Citera
2010-06-26, 23:05
Medlem
LaRues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Är det Oreo som har den där "bryt, slicka och någotmer"-reklamen?
Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in