Citat:
Ursprungligen postat av Parker
Har själv aldrig ätit Oreos, så jag vet inget om hur de smakar.
Jag är ändå en smula förundrad; varför dröjde det så länge innan kakorna gjorde sitt riktiga intåg på den svenska marknaden? Oreos har ju i flera år via amerikansk media nått oss vilket borde ha genererat intresse. Med tanke på att så mycket annat amerikanskt kommit hit genom åren känns det skumt att detta inte har hänt tidigare. Har månne de svenska motsvarigheterna helt enkelt länge gjort Oreos överflödiga?
Oreos har funnits tillgängliga i Sverige under många år, eller åtminstone fanns de för många (~10) år sedan. Men då handlade det sannolikt om någon form av direktimport (gissningsvis av Gray's), de brukade finnas på den där hyllan för amerikansk mat som finns i många välsorterade butiker.
Nu var det länge sedan jag åt en Oreo, jag vill minnas att de är helt ok, men kanske inget man springer benen av sig för, jag skulle lika gärna kunna äta en Singoalla, en Brago eller en muffin. Kort sagt, det är en kaka, inte så mycket mer.
Och visst, det enorma intresset är förstås kulturellt betingat, vi har sett kakorna i otaliga tv-serier och filmer och genom att äta dem kommer vi lite, lite närmare den amerika-bild som Hollywood lärt oss älska.