Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-25, 20:19
Bannlyst
Jag har kört nu i ett år win7 64bit, uppgraderade från Nforce2 till AMD 790X.
Tyckte att det var tufft att därmed köra 64-bit, men börjar nu tvivla, jag använder aldrig mer än 2G minne.
Bör jag nedgradera?
Diskutera
Citera
2010-06-25, 20:53
Medlem
Muckarduvas avatar
Nedgradera är måhända onödigt. Du måste även göra en clean install i sådant fall och installera om alla applikationer etc.

Själv kör jag 32-bitars på de flesta av mina maskiner eftersom jag har haft svårt för att hitta 64-bitars drivrutiner till några externa enheter jag är beroende av.

En av burkarna är dock vigd för 64-bitars, där kör jag uteslutande bild- och videoredigering med applicerbara 64-bitarsprogram.

Kör vidare med det du har och nedgradera först om du märker någon form av misperformance, är mitt råd.
Citera
2010-06-25, 20:55
Medlem
KryddAs avatar
Nä, ser ingen anledning till att nedgradera. Köp lite mer minne så kommer nog dator flyta på bättre också.
Citera
2010-06-26, 02:56
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Jag har kört nu i ett år win7 64bit, uppgraderade från Nforce2 till AMD 790X.
Tyckte att det var tufft att därmed köra 64-bit, men börjar nu tvivla, jag använder aldrig mer än 2G minne.
Bör jag nedgradera?
Diskutera
Allt handlar om speed eller hur? Har du bara 2 GB ram rekommenderar jag dig köra 32-versionen.
Det är först med ram-minnen över 4 GB man kan dra nytta av 64-bit arkitekturen. Och knapp det ändå i dagläget.
De flesta program är inte skrivna för renodlad 64-bit miljö och det lär dröja ett tag till innan man kan dra nytta av det. Dock är det framtiden.....
Själv kör jag x64, mest för det är tufft
Citera
2010-06-26, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Allt handlar om speed eller hur? Har du bara 2 GB ram rekommenderar jag dig köra 32-versionen.
Det är först med ram-minnen över 4 GB man kan dra nytta av 64-bit arkitekturen. Och knapp det ändå i dagläget.
De flesta program är inte skrivna för renodlad 64-bit miljö och det lär dröja ett tag till innan man kan dra nytta av det. Dock är det framtiden.....
Själv kör jag x64, mest för det är tufft
asså det är över vad e det nu 3.3 eller 3,2gb. om du kör 64bit så används ju den när du använder över 3.2gb ram (vad jag tror) men detta gäller ju även om du har flera applikationer igång.. så såklart man har nytta av det fler grejer uppe samtidigt.
Citera
2010-06-26, 07:29
Bannlyst
Jag kan tex inte installera AMD Overdrive ens efter clean install, det bara kraschar.
Bonniers trafikskola fungerade inte heller, fick lägga in den i en virtuell XP på VMware.

En del grejer som stör.
Citera
2010-06-26, 09:14
Medlem
Byta till 32 bit och se om det går bättre med det du vill köra för det är det som är viktigt.

Minnes kraven enligt Microsoft.
64 bit kräver 2 GB minne
32 bit kräver 1 GB minne

64 bit tar mer plats i minnet.
Enligt tester ska man ha 32 bit när man har 4 GB eller mindre.
Allt minne används i 32 bit även om ni inte ser det.
Senast redigerad av panpo98 2010-06-26 kl. 09:20.
Citera
2010-06-26, 13:14
Medlem
-ELF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Jag kan tex inte installera AMD Overdrive ens efter clean install, det bara kraschar.
Bonniers trafikskola fungerade inte heller, fick lägga in den i en virtuell XP på VMware.

En del grejer som stör.
Det är bättre att överklocka prollen i BIOS.
Har du testat att köra Bonniers Trafikskola i kompatibilitetsläge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in