2010-06-25, 16:19
Medlem
epost72s avatar
ZZ Top
ZZ Top
Något förvånad är jag när jag inte finner någon egen tråd för denna grupp.

Så mycket minnen som jag har till deras musik, är jag ensam om att uppskatta ZZ-Top här på FB?
Sökresultat - ZZ Top

Denna grupp från Texas har genom tiderna inneburit en del för mig, och det skulle vara intressant om någon mer uppskattar musiken.

ZZ Top - Gimme All Your Lovin
ZZ Top - Sharp Dressed Man
Citera
2010-06-25, 16:37
Medlem
O Dirlewangers avatar
Det första som slår mig är ju givetvis att trummisen som inte har skägg heter just så i efternamn (Frank Lee Beard).

Jaja. Riktigt sköna låtar har de gjort.

Den här är nog min favorit:

http://www.youtube.com/watch?v=HLNLqE7FLK0
Citera
2010-06-25, 16:39
Medlem
zepofans avatar
Johanneshovs isstadion -83, var du där? Personligen tycker jag att ZZ Top hade sin höjdpunkt med plattorna Eliminator, Afterburner och i viss mån Recycler, sen bar det utför. Jag har väl egentligen inte lyssnat så mycket på dem de senaste femton åren, trots att jag var ett stort fan under åttiotalet.
Citera
2010-06-25, 16:46
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O Dirlewanger
Det första som slår mig är ju givetvis att trummisen som inte har skägg heter just så i efternamn (Frank Lee Beard).

Jaja. Riktigt sköna låtar har de gjort.

Den här är nog min favorit:

http://www.youtube.com/watch?v=HLNLqE7FLK0
Faktum är att ZZ Top - Sleeping Bag från Afterburner (från 1985) är en av mina favoriter också.
Jag har en hel del minnen till just Afterburner och alla dess låtar.

Man kan nog säga att ZZ-top och tomtarna från Texas i viss mån präglat min musiksmak, även om jag kan betecknas som allätare, så när jag hör ZZ-top så infinner sig en känsla av välbehag.
Citera
2010-06-25, 16:53
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Johanneshovs isstadion -83, var du där? Personligen tycker jag att ZZ Top hade sin höjdpunkt med plattorna Eliminator, Afterburner och i viss mån Recycler, sen bar det utför. Jag har väl egentligen inte lyssnat så mycket på dem de senaste femton åren, trots att jag var ett stort fan under åttiotalet.
Albumen du nämner är av toppklass, om man nu gillar musikstilen.
Jag har inte heller lyssnat så mycket på ZZ-top de senaste åren men ibland när man hör en låt så väcks dessa känslor som man hade då upp.

Hur som helst är de värda en egen tråd på FB.
Citera
2010-06-25, 17:02
Medlem
epost72s avatar
ZZ Top - Sleeping Bag
ZZ Top - Sharp Dressed Man (From "Live In Texas")
ZZ Top - Gimme All Your Lovin'
ZZ Top - Tush (Live)
ZZ Top - Pincushion
ZZ Top - Rough Boy
ZZ Top - Got Me Under Pressure
Citera
2010-06-25, 21:35
Medlem
epost72s avatar
ZZ Top - Doubleback
Är rätt så bra
Citera
2010-06-25, 21:39
Medlem
bullrunks avatar
ZZ Top är utan tvekan ett av världens bästa Bluesrock band. Favoriten är nog La Grange.
Citera
2010-06-25, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
ZZ Top
ZZ Top
Något förvånad är jag när jag inte finner någon egen tråd för denna grupp.

Så mycket minnen som jag har till deras musik, är jag ensam om att uppskatta ZZ-Top här på FB?
Sökresultat - ZZ Top

Denna grupp från Texas har genom tiderna inneburit en del för mig, och det skulle vara intressant om någon mer uppskattar musiken.

ZZ Top - Gimme All Your Lovin
ZZ Top - Sharp Dressed Man

De var helt suveräna med bra musik och coola videos. De hade bl a vissa låtar med i Miami vice.
Citera
2010-06-25, 22:55
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrunk
ZZ Top är utan tvekan ett av världens bästa Bluesrock band. Favoriten är nog La Grange.
ZZ top La Grange Riding - ZZ top
Jag är böjd att hålla med
Citera
2010-06-26, 00:13
Medlem
Eitzels avatar
"Eliminator" står sig fortfarande bra trots ljudbilden med de väldigt daterade trummorna. Däremot började förfallet redan med "Afterburner" som bestod av rena kopior på föregångarens låtar, fast i mycket blekare varianter. Jag känner att det är på sin plats att slå ett slag för 1973 års "Tres Hombres" som med sin monsteröppning "Waitin' for the Bus", "Jesus Just Left Chicago" och "Beer Drinkers & Hell Raisers" knockar det mesta.

Annars är det ultimata ZZ Top-albumet "The Best Of ZZ Top" som släpptes 1977 efter den ganska slätstrukna "Tejas". Givetvis är det kanske lite galet att komma här och tjata om samlingsplattor men 9 av de 10 spåren är i stort sett allt man behöver med bandet från deras sjuttiotalskatalog. Det finns visserligen fler bra låtar på de skivorna men här snackar vi en helt annan nivå. Sedan får man inte glömma att till skillnad från nu så hade både liveplattor och samlingsplattor en annan ställning i kronologierna på den tiden. Som jag inte brukar vara sen med att påpeka är det som de flesta internetsidor håller på med angående diskografier av ondo.
Senast redigerad av Eitzel 2010-06-26 kl. 00:57.
Citera
2010-06-26, 01:45
Medlem
mooseys avatar
Har nästan bara lyssnat på dom tidigare plattorna, men oj vad dom gått senaste veckorna! Riktigt jävla bra rakt igenom 3 första åtminstone, sen har jag inte så bra koll. Ska ta och gräva lite djupare när jag har lust
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in