Citat:
Ursprungligen postat av Artcher
Hej, min dator är jätte långsam när det gäller uppstart, eller start av program, öppna nya sidor på min webbläsare, och ibland stannar den helt i någon minut för att bara tänka, men när jag har igång nått spel så flyter de på jätte bra, Jag använder Windows XP SP3.. Vad kan felet vara?
Jag har följande:
Modekort: V5B Asus
Processor: Intel Dual Core 1.86 GHz, 1.90GHz
Grafikkort: EN8800GTS Asus
Ramminne: 3 Gigabyte
Hårddisk: Western Digital Caviar Green WD10EARS 64MB 1TB
Den där disken använder 4kB:s hårdvarusektorer. Jag orkar inte gå in på hela problematiken med att köra en sådan disk i ett operativsystem (läs: Windows XP) som antar att sektorerna är 512B stora och defaultar till att börja den första partitionen på sektor 63.
Om du nu ska formatera om hela rasket så kan du ju aligna partitionen riktigt när du ändå är i farten, så får du i alla fall bättre skrivprestanda. Läsprestandan påverkas inte särskilt negativt av felalignade partitioner, så jag tror fortfarande det är nåt annat sattyg som får det att gå segt att ladda program, så du ska helt klart jaga på den fronten också. Men som sagt, det är ju aldrig fel att göra det hela riktigt om du ändå ska hålla på och formatera om. Som vanligt är det nödvändigt att dra en backup av det man vill behålla när man gör en sånhär operation
Här har du en artikel som beskriver problematiken och hur problemet åtgärdas på ett så lättfattligt sätt det bara går;
http://www.tomshardware.com/reviews/wd-4k-sector,2554-3.html