2010-06-25, 01:11
Medlem
JumpingJacks avatar
Helt plötsligt går min dator ohyggligt långsamt och när jag kollar i aktivitetshanteraren så används bortåt 100% CPU även när jag inte gör något.
En process som heter SYSTEM (utan ändelse) drar konstant 70% eller mer. Jag har gjort extra malwaresökningar etc och där hittades inget.

Det enda "nya" jag gjort är att jag uppdaterade mitt antivirusprogram (Avast) igår, vilket programmet själv påpekade att det var dags att göra. Kan det ha något med saken att göra?
Citera
2010-06-25, 01:17
Bannlyst
jag tycker antivirusprogram är virus
Citera
2010-06-25, 01:25
Medlem
hasenfrasens avatar
Kika med Sysinternals ProcessExplorer om det är ett hårdvaruinterrupt som spökar, du kan behöva installera Valfria Drivare från Windows Update för att åtgärda buggiga drivare.
Citera
2010-06-25, 01:26
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Helt plötsligt går min dator ohyggligt långsamt och när jag kollar i aktivitetshanteraren så används bortåt 100% CPU även när jag inte gör något.
En process som heter SYSTEM (utan ändelse) drar konstant 70% eller mer. Jag har gjort extra malwaresökningar etc och där hittades inget.

Det enda "nya" jag gjort är att jag uppdaterade mitt antivirusprogram (Avast) igår, vilket programmet själv påpekade att det var dags att göra. Kan det ha något med saken att göra?

Testa att söka igenom datorn med ditt antivirusprogram. Den där processen "system" hade jag inte i min taskmanager, kanske det är ett virus. Som sagt, testa att söka igenom med ditt antivirus.
Citera
2010-06-25, 01:39
Medlem
Om det är Systemets Vänteprocces du menar så ska den ligga på höga procenttal om du inte använder några andra program.

http://eforum.idg.se/topic/78328-systemets-vanteprocess/
Citera
2010-06-25, 01:45
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Kika med Sysinternals ProcessExplorer om det är ett hårdvaruinterrupt som spökar, du kan behöva installera Valfria Drivare från Windows Update för att åtgärda buggiga drivare.

Och hur gör jag detta...?
Citera
2010-06-25, 01:46
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwAxX
Testa att söka igenom datorn med ditt antivirusprogram. Den där processen "system" hade jag inte i min taskmanager, kanske det är ett virus. Som sagt, testa att söka igenom med ditt antivirus.

Redan gjort och inget alls hittades.
Citera
2010-06-25, 01:46
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skater93
Om det är Systemets Vänteprocces du menar så ska den ligga på höga procenttal om du inte använder några andra program.

http://eforum.idg.se/topic/78328-systemets-vanteprocess/

Det är inte systemets vänteprocess utan bara något som heter SYSTEM. Vet inte vad det är?
Citera
2010-06-25, 02:25
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Och hur gör jag detta...?

Google verkar vara en "okänd" resurs.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx

Control Panel\All Control Panel Items\Windows Update
Citera
2010-06-25, 02:32
Medlem
Buckshootas avatar
Kolla msconfig om något konstigt startar med autostart
Citera
2010-06-25, 19:25
Medlem
JumpingJacks avatar
hasenfrasen och Buckshoota, tack för er hjälp! Jag kollade med det eminenta programmet som hasenfrasen tipsade om och det var någon Skypegrej som låg och drog massor med CPU. Eftersom jag aldrig använder Skype avinstallerade jag hela programmet och nu fungerar datorn som vanligt igen. Fantastiskt bra att kunna se det så enkelt!
tack!
Citera
2010-06-25, 22:28
Medlem
hasenfrasens avatar
Eminent uppföljning på ditt lösta problem, kudos!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in