2010-06-24, 22:56
Medlem
Hej hej allesammans!
Jag tänkte rådfråga den svenska eliten som rör abborrar och föda i fångenskap. Jag har numera en liten abborre på 7'ish cm i mitt akvarium. Den är nyligen infångad och nedsläppt i akvariet (20-25 timmar) och verkar klara sig finfint. Det jag har problem med är just att den måste börja äta för att överleva, såklart. Jag har sökt på forumet men ej hittat något som berör detta ämne.

Den har nafsat lite på en räkbit jag släppt ned, bara för att spotta ut den igen direkt. Sedan åt den räkbiten igen och spottade ut, igen.. rince repeat två gånger till innan den gav upp.
Kanske värt att notera vid det tillfället var att den 'gäspade' stort som jag har läst att abborrar kan göra innan de ska till att äta / jaga föda. Detta läste jag för ett bra tag sen men jag tror att jag kommer ihåg rätt.

Är det någon som har lite tips om detta? Fiskar klarar sig ett par dagar utan mat så just nu har jag ingen panik. Någon på forumet gav uppstyckade laxforeller / regnbågsforeller tror jag. Så att få dem att äta vidare när de väl börjat verkar inte svårt. Problemet är väl just övergångsfasen mellan fångenskap -> trivas i fångenskap och börjar äta.
Finns det någon annan föda som man kan prova än just räkor man köper på matbutikerna?
Kommer jag ihåg rätt så ska man helst inte ge dem mygglarver pga någon sjukdomsrisk, men det kommer jag inte ihåg säkert.
Citera
2010-06-24, 22:59
Medlem
testa med bröd/korv bröd typ smula det eller gör små kulor av brödet vet att dom gillar nappa på korv bröd när man metar så testa det skika pm om hur du fånga in den och hur det gick..tack på förhand:P
Citera
2010-06-24, 22:59
Medlem
Hardstekts avatar
varför inte testa vanlig akvariemat.

Borde finnas i alla välsorterade livsmedelsbutiker.
Citera
2010-06-24, 23:11
Medlem
PappasPralins avatar
Jag tror din abborre har bulimi.
Citera
2010-06-24, 23:12
Medlem
mask? majs?
Citera
2010-06-24, 23:14
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Levande mindre fiskar är något abborren verkligen uppskattar. Släpp dem i akvariet så sköter din fisk det själv. Jag har sett när man gjort det vid ett flertal tillfällen och de bara "suger in dem".
Citera
2010-06-24, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Levande mindre fiskar är något abborren verkligen uppskattar. Släpp dem i akvariet så sköter din fisk det själv. Jag har sett när man gjort det vid ett flertal tillfällen och de bara "suger in dem".

Köp guppys och odla mat
Citera
2010-06-24, 23:19
Medlem
dunderdasens avatar
Åk till närmaste akvarieaffär och köp småfiskar så att din abborre får jaga levande föda, det gillar dom. Fråga om dom har några måndagsexemplar, lite efterblivna fiskar osv, så kanske du kan få dom lite billigare. Spelar ju ingen roll om dom nu ändå ska bli mat.
Citera
2010-06-24, 23:23
Medlem
Micke67s avatar
Du får inte ha för varmt heller i akvariet, vänta nån dag, så abboren får vänja sig, så äter den nog det mesta.
Citera
2010-06-24, 23:24
Medlem
Jag hade faktiskt tänkt att ha ett extra-akvarium enbart med mollys & guppys som skulle ordna med maten åt abborrarna så att säga. Surt att det enda andra akvariet jag har är på 170 liter, så det kommer bli myycket mat i sådana fall.. Men det är ju det mest optimala, levandeföda och sådant. Ger även lite motion till dem!

Jag ska prova med lite annat, jag återkommer med hur det går

Förresten - abboren fick vi på vanligt metspö. Betet var mask.
Citera
2010-06-24, 23:24
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Åk till närmaste akvarieaffär och köp småfiskar så att din abborre får jaga levande föda, det gillar dom. Fråga om dom har några måndagsexemplar, lite efterblivna fiskar osv, så kanske du kan få dom lite billigare. Spelar ju ingen roll om dom nu ändå ska bli mat.

Men alltså ursäkta, men hur vet man om en fisk är lite efterbliven?
Citera
2010-06-24, 23:25
Medlem
bombaccis avatar
är det inte olagligt och etiskt tvivelaktigt att ha en avild fisk i ett litet akvarium?

Förövrigt så lär ju tipsen tidigare gett funkat, dock hade jag som liten en vild ödla hos mig, föröskte mata den med fluglarver men den matvgrade tills den dog ( jag föröskte släppa ut den på slutet men då hade han bestämt sig för att dö). Finns nog risk att din abbore gör samma sak o slutar äta för det är en för onaturlig miljö den befinner sig i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in