2009-06-30, 02:19
Medlem
Jag undrar om det finns några mer intelligenta djur vars kropp är osymmetrisk i förhållande till den andra sidan?

Till exempel om man tittar på en människa ser den vänstra kroppshalvan lika dan ut som den högra.

/The Mohjikahn
Citera
2009-06-30, 11:07
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojikanen
Jag undrar om det finns några mer intelligenta djur vars kropp är osymmetrisk i förhållande till den andra sidan?

Till exempel om man tittar på en människa ser den vänstra kroppshalvan lika dan ut som den högra.

/The Mohjikahn

Den enda djurgrupp jag kan komma på är sporifera (svampdjur) som är asymetriska.

Annars är alla vad jag vet symetriska (bilateralt, radiärt eller sfäriskt)
Citera
2009-06-30, 17:39
Medlem
dödsknivens avatar
Det är väl lite av en definitionsfråga, men runt utseendemässigt så är ju plattfiskar inte helt symmetriska.
Citera
2009-07-01, 01:20
Medlem
Ta en titt på kräftdjuren. Krabbor, Hummrar o kräftor. Det har två olika sorters klor, en krossare och en mindre. Dock är den inte så Intelligenta om vi skall vara helt på topicen ^^.
Citera
2009-07-01, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojikanen

/The Mohjikahn

Man kan kort och gott svara nej för det finns inga andra djur med intelligens på jorden.

Brasklapp för hur TS definierar intelligens.
Citera
2009-07-02, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy
Man kan kort och gott svara nej för det finns inga andra djur med intelligens på jorden.

Brasklapp för hur TS definierar intelligens.
Bara för att vara riktigt fulpetig måste jag säga att människan är inte helt symetrisk. .te.x hjärtat är vinklat åt vänster, och de flesta människor är markant starkare i höger armen vilket kan synas på vissa. . Dock innebär det att människan skulle vara intelligent, det kan man tvivla på, haha.
Citera
2009-07-06, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeefEater
Bara för att vara riktigt fulpetig måste jag säga att människan är inte helt symetrisk. .te.x hjärtat är vinklat åt vänster, och de flesta människor är markant starkare i höger armen vilket kan synas på vissa. . Dock innebär det att människan skulle vara intelligent, det kan man tvivla på, haha.

Jag vet att vi inte är symmetriska och ser inget i mitt inlägg som hävdar det. Det jag skrev var att vi är de enda intelligenta djuren på jorden. Såklart beroende på hur intelligens definieras.
Citera
2009-07-14, 15:40
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Flundra? ^^

http://www.karesuando.se/fiske/ritade/flundra.jpg
Citera
2009-07-14, 16:01
Medlem
cephs avatar
I grund och botten är samtliga ryggradsdjur symmetriska och större delen av de ryggradslösa djuren likaså, förutom möjligtvis svampdjur och liknande primitiva slemhögar, som najas sa. Att diverse mjuk vävnad kan sitta lite hur som helst, klor är olika stora och att plattfiskar genomgår en förvandling (de ser "normala" ut när de är små) är endast parenteser i sammanhanget egentligen. Den grundläggande arkitekturen är symmetrisk i något plan hur som helst.
Senast redigerad av ceph 2009-07-14 kl. 16:04.
Citera
2010-06-24, 22:39
Medlem
Finns det djur som har olika sidor? / Osymetriska djur

Alla varelser jag känner till ser likadana ut på båda sidorna, tex människan. Vi har en arm på vardera sida osv. Finns det djur som inte ser ut så?
Citera
2010-06-24, 22:43
Medlem
Finns väll nåt skaldjur som har en stor och en liten klo..?
Citera
2010-06-24, 22:43
Medlem
petardylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Alla varelser jag känner till ser likadana ut på båda sidorna, tex människan. Vi har en arm på vardera sida osv. Finns det djur som inte ser ut så?

ja, ibland föds det djur med två huvuden, reptiler tex.
En gång fick min pudel, ett labrador ansikte. Men det vet inget att bry sig om. Söt ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in