2010-06-24, 22:02
Medlem
Tjena

Såg en bålgeting klättra in i ett ventilationsgaller ovanför ett sovrumsfönster idag.
Detta är på andra våningen, ventilationen är mellan inner och yttertak.
Ska man ta bort dom så fort man kan?
Lite orolig eftersom barnen sover på ovanvåningen och getingar kan ju ta sig in lite varsom.

Om jag ska ta bort det, hur gör jag då?
Jag måste hitta en stege som är ca 6m hög, detta är alltså allra högst upp i taknocken. Att stå på den och spruta in en massa radar känns inte så tryggt.
Citera
2010-06-24, 22:04
Medlem
Sessilays avatar
Jag tycker du ska överlåta det åt Anticimex. De har både utrustning och erfarenhet.
Citera
2010-06-24, 22:06
Moderator
WirelessGkit2s avatar
De har inte kommit så lång än, så sug in den i dammsugaren och sedan lite Radar eller Raid in i maskinen. Det är nog bara en ensam drottning än. Om en vecka eller två kläcks de första arbetarna. Bor du väldigt sydligt så kanske de är en handfull, men knapast fler. Rigga bara upp munstycket invid hålet och vänta. Slurp...slurp...slurp...
Citera
2010-06-24, 22:07
Medlem
Micke67s avatar
Säker på att det var en bålgeting de är stora bestar : http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5lgeting
Har du sätt boet, eller var det bara på " genomresa" , Säkrast är väl att ringa antecimex, annars Ta en påse runt boet ,dra runt ,knipsa av boet, bränn eller gräv ner det, Jobbigt bara att det är inomhus.Så ring anticimex.
Citera
2010-06-24, 22:11
Medlem
Problemet är att ja kommer inte åt boet eftersom det är mellan ytter och innertaket.
Vi hade en bålgeting i köket för 2 veckor sedan som jag slog ihjäl. Idag har vi sett en geting surra runder runt altanen och nu ikväll såg vi att den (eller iaf en bålgeting) kröp in bakom ventilationsgallret.
Citera
2010-06-24, 22:13
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke67
Säker på att det var en bålgeting de är stora bestar : http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5lgeting
Har du sätt boet, eller var det bara på " genomresa" , Säkrast är väl att ringa antecimex, annars Ta en påse runt boet ,dra runt ,knipsa av boet, bränn eller gräv ner det, Jobbigt bara att det är inomhus.Så ring anticimex.

Inte så enkelt när det är bålgetingar. Så här ser deras bon ut: http://www.hampshire-waspcontrol.co.uk/images/hornet-nest.png

Alltså saknas ofta hela undersidan på boet. Kul jobb, liksom.
Citera
2010-06-24, 22:17
Medlem
Micke67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Inte så enkelt när det är bålgetingar. Så här ser deras bon ut: http://www.hampshire-waspcontrol.co.uk/images/hornet-nest.png

Alltså saknas ofta hela undersidan på boet. Kul jobb, liksom.
Nä fy Fan vilket Jävla bo, Nä ring du anticimex.
Citera
2010-06-24, 22:17
Medlem
Vad kostar anticimex?
Vi hyr ett hus så vi har ingen villaförsäkring, det står ägaren för.
Kan ju såklart ringa ägarna o be dom ta tag i det men om jag känner dom rätt så e de vinter innan det händer nåt.
Citera
2010-06-24, 22:22
Medlem
Micke67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
Vad kostar anticimex?
Kan ju såklart ringa ägarna o be dom ta tag i det men om jag känner dom rätt så e de vinter innan det händer nåt.
Det är nog bäst att du kontaktar värden, de måste nog ta hål på inne/ute tak för att komma åt. Många har ju försäkring på sånt här hos anticimex, ialla fall hos större hyresvärdar.
Citera
2010-06-24, 22:31
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
Vad kostar anticimex?

Skadedjur skall åtgärdas av hyresvärden utan dröjsmål och kostnad för hyresgästen. Detta är inte förhandlingsbart. Vill de inte fixa det skyndsamt (kontakt med firma inom en vecka) så står det dig fritt att själv kontakta ett saneringsbolag och antingen skicka fakturan direkt till värden, alternativt dra av den faktiska kostnaden på hyran. Regleras i Jordabalken.

17 § Bestämmelserna om skada eller brist i lägenheten gäller också om ohyra förekommer i lägenheten till men för hyresgästen.
I fråga om en bostadslägenhet som utgör en del av ett hus är hyresvärden skyldig att vidta lämpliga åtgärder för att utrota ohyra, även om hyresgästen är ansvarig för att sådan förekommer i lägenheten. Är hyresgästen utan ansvar för ohyran, har han rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som han får genom åtgärder för att utrota ohyran. Lag (1984:694).
Citera
2010-06-24, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Skadedjur skall åtgärdas av hyresvärden utan dröjsmål och kostnad för hyresgästen. Detta är inte förhandlingsbart. Vill de inte fixa det skyndsamt (kontakt med firma inom en vecka) så står det dig fritt att själv kontakta ett saneringsbolag och antingen skicka fakturan direkt till värden, alternativt dra av den faktiska kostnaden på hyran. Regleras i Jordabalken.

17 § Bestämmelserna om skada eller brist i lägenheten gäller också om ohyra förekommer i lägenheten till men för hyresgästen.
I fråga om en bostadslägenhet som utgör en del av ett hus är hyresvärden skyldig att vidta lämpliga åtgärder för att utrota ohyra, även om hyresgästen är ansvarig för att sådan förekommer i lägenheten. Är hyresgästen utan ansvar för ohyran, har han rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som han får genom åtgärder för att utrota ohyran. Lag (1984:694).

Den tackar jag för
Citera
2010-06-25, 14:22
Medlem
Arasalls avatar
Observera dock att jag tror att du inte behöver vara särskilt orolig, varken för din eller barnens säkerhet. Jag har haft bålgetingbon på krypvinden i åratal, och de har inte stört mig ett jota. Det är extremt fridsamma varelser trots sin storlek, och virrar någon av dem in i köket föser jag bara ut den.

Vanliga getingar är en miljon gånger värre, för att inte tala om de jävla hästflugorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in