2010-06-24, 00:21
Medlem
Topolaneks avatar
Att ge någon på tasken, har för mig att jag hört detta uttryck användas som en uppmaning att slå någon eller vinna över någon. Mina googlingar har inte varit speciellt givande så jag vänder mig hit igen.

Så, kan man ge någon på tasken? Är det ett vanligt uttryck?

(Om någon undrar hur jag kom att tänka på det: http://www.dn.se/nyheter/varlden/taggig-kondom-vapen-mot-valdtakt-1.1125460 )
Citera
2010-06-24, 00:24
Medlem
smides avatar
Ge på tafsen har jag hört, ge på tasken får mig att tänka på pungslag.
Citera
2010-06-24, 00:32
Medlem
På tyska betyder "Tasche" ficka eller väska (inte bara där man förvarar pungkulorna). "Brieftasche" är plånbok, och en "Taschenspieler" är en bedragare. Därifrån har vi fått det svenska ordet "taskspelare", som numera ofta förkortas till adjektivet "taskig". "Ger man någon på tasken" lurar man alltså den personen.
Citera
2010-06-24, 00:32
Medlem
Topolaneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smide
Ge på tafsen har jag hört, ge på tasken får mig att tänka på pungslag.

Kan det kanske vara så enkelt att jag har hört fel?
I så fall, vad innebär det att ge någon på tafsen? Är det när man saboterar någons fiske?
Citera
2010-06-24, 00:34
Medlem
19mathias90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leect2
På tyska betyder "Tasche" ficka eller väska (inte bara där man förvarar pungkulorna). "Brieftasche" är plånbok, och en "Taschenspieler" är en bedragare. Därifrån har vi fått det svenska ordet "taskspelare", som numera ofta förkortas till adjektivet "taskig". "Ger man någon på tasken" lurar man alltså den personen.
Säker på att det inte kommer från norskan? har för mig att jag hört någon norrman säga det.
Citera
2010-06-24, 00:34
Medlem
Egon3s avatar
De sedesamma lexikograferna tänjer »få på tafsen« till att syfta på skallens hårtofsar. När två råkar i luven på varandra så får den svagaste på tafsen.

Vi mindre pryda vet förstås att tafsen är en eufemism för "tasken" – en dansk väska som man(!) har pungkulorna i. Balettdansören har tre ting i en liten väska för att inte få på tafsen av ballerinans knä.
Citera
2010-06-24, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19mathias90
Säker på att det inte kommer från norskan? har för mig att jag hört någon norrman säga det.
Det kommer nog från handelsmännen i Hansan, de var ju överallt i norra Europa under medeltiden. I Norge hade de sitt fäste i Bergen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hansan
Citera
2010-06-24, 00:41
Medlem
smides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topolanek
Kan det kanske vara så enkelt att jag har hört fel?
I så fall, vad innebär det att ge någon på tafsen? Är det när man saboterar någons fiske?

Få på tafsen är så som jag uppfattar det helt enkelt att ge någon stryk. Ursprunget har jag ingen aning om.
Citera
2010-06-24, 00:45
Medlem
Topolaneks avatar
Tack för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
De sedesamma lexikograferna tänjer »få på tafsen« till att syfta på skallens hårtofsar. När två råkar i luven på varandra så får den svagaste på tafsen.

Vi mindre pryda vet förstås att tafsen är en eufemism för "tasken" – en dansk väska som man(!) har pungkulorna i. Balettdansören har tre ting i en liten väska för att inte få på tafsen av ballerinans knä.

Egon3, jag älskar dina inlägg. De är både roliga och vackra i sitt språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in