Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-06-23, 16:03
Medlem
Nattriddares avatar
Tjena!

Som rubriken... Readyboost, fast inte på USB-sticka utan en hårddisk, IDE - intern?
Är detta möjligt? Ändra någonstans i registret eller så?
Har för mig att jag hittat sidor vid tidigare tillfällen när jag googlat som heter typ "readyboost any drive" eller så, men nu hittar jag bara "readyboost any usb stick".

Är det ens möjligt att readyboosta en IDE-hårddisk? Hade ju varit supergrymt att kunna använda så mycket som möjligt av de 80GB som ligger på den!

Kör Windows 7 64-bit om det har någon betydelse...
Hjälp?
Senast redigerad av Nattriddare 2010-06-23 kl. 16:03. Anledning: Förtydligade citaten.
Citera
2010-06-23, 16:18
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattriddare
Tjena!

Som rubriken... Readyboost, fast inte på USB-sticka utan en hårddisk, IDE - intern?
Är detta möjligt? Ändra någonstans i registret eller så?
Har för mig att jag hittat sidor vid tidigare tillfällen när jag googlat som heter typ "readyboost any drive" eller så, men nu hittar jag bara "readyboost any usb stick".

Är det ens möjligt att readyboosta en IDE-hårddisk? Hade ju varit supergrymt att kunna använda så mycket som möjligt av de 80GB som ligger på den!

Kör Windows 7 64-bit om det har någon betydelse...
Hjälp?

Min fråga är bara: Varför? Man använder ready boost för att avlasta hårddisken vid swappande. Det du vill göra är helt ologiskt.
Citera
2010-06-23, 16:35
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Min fråga är bara: Varför? Man använder ready boost för att avlasta hårddisken vid swappande. Det du vill göra är helt ologiskt.

Jaså? Varför ologiskt? Jag hänger inte riktigt med i hur du menar?
Som jag förstått det fungerar Readyboost som ett litet "extra RAM-minne", typ? Så känns det i alla fall när jag trycker in min 4GB-sticka. Saker och ting blir en aning snabbare.

Lade nyss en växlingsfil på den aktuella hårddisken (ja, den är sekundär), ska starta om och se om det gör någon skillnad.

Men frågan kvarstår: är det möjligt att readyboosta en intern hårddisk?
Citera
2010-06-23, 16:47
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Men frågan kvarstår: är det möjligt att readyboosta en intern hårddisk?

Nej, Windows känner av att du håller på med galenskaper, stolleprov och infantil suboptimering och tillåter det inte.
Citera
2010-06-23, 16:58
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Nej, Windows känner av att du håller på med galenskaper, stolleprov och infantil suboptimering och tillåter det inte.

Ursäkta mig så mycket, min herre, att jag inte föddes med alla kunskaper - som du tydligen gjorde?
Ett forum är väl till för att kunna ställa frågor på och inte bli förnedrad av andra individer för att man vill lära sig?

Om du har något problem så att du måste hävda dig så föreslår jag att du gör något annat än att sitta och hacka på folk som ställer frågor.

Ha en underbar midsommar, kompis!
Citera
2010-06-23, 18:53
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Såhär fungerar det:

Du har RAM minne. Det är snabbt som fan, optimalt behöver du bara använda det. I verkligheten tar det dock slut om man har för lite.

Windows kan då använda virtuellt RAM, vilket finns i två olika former. Växlingsfil för hårddiskar, och Readyboost för USB minnen. I första hand vill man använda växlingsfilen eftersom att denna oftast är snabbare än readyboost. Har man dock väldigt lite RAM, eller en långsam hårddisk kan man använda Readyboosst för att avlasta växlingsfilen något.

Således, Readyboost på en hårddisk är värdelöst eftersom att du kan använda den betydligt snabbare växlingsfilen. Har du mycket RAM är t.o.m bevisat att Readyboost kan göra saker och ting långsammare eftersom att ett USB minne alltid är segare än en hårddisk, undantag dyra modeller körandes på USB 3. Sannolikt har man dock tillräckligt med RAM och en snabb hårddisk om datorn är så ny att den stöder USB 3.

Titta i aktivitetshanteraren. Hur mycket RAM är tillgängligt? (OBS, tillgängligt, inte ledigt!) Hur mycket växlingsfil används? Har du mycket tillgängligt RAM och låg användning av växlingsfilen kommer Readyboost att göra mer skada än nytta.
Senast redigerad av TheVeryUberEnd 2010-06-23 kl. 18:55.
Citera
2010-06-23, 22:26
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Såhär fungerar det:

Du har RAM minne. Det är snabbt som fan, optimalt behöver du bara använda det. I verkligheten tar det dock slut om man har för lite.

Windows kan då använda virtuellt RAM, vilket finns i två olika former. Växlingsfil för hårddiskar, och Readyboost för USB minnen. I första hand vill man använda växlingsfilen eftersom att denna oftast är snabbare än readyboost. Har man dock väldigt lite RAM, eller en långsam hårddisk kan man använda Readyboosst för att avlasta växlingsfilen något.

Således, Readyboost på en hårddisk är värdelöst eftersom att du kan använda den betydligt snabbare växlingsfilen. Har du mycket RAM är t.o.m bevisat att Readyboost kan göra saker och ting långsammare eftersom att ett USB minne alltid är segare än en hårddisk, undantag dyra modeller körandes på USB 3. Sannolikt har man dock tillräckligt med RAM och en snabb hårddisk om datorn är så ny att den stöder USB 3.

Titta i aktivitetshanteraren. Hur mycket RAM är tillgängligt? (OBS, tillgängligt, inte ledigt!) Hur mycket växlingsfil används? Har du mycket tillgängligt RAM och låg användning av växlingsfilen kommer Readyboost att göra mer skada än nytta.

Snyggt, trevligt och pedagogiskt! Tack för svaret!
Jag ska ta mig en titt på det hela vid ork och tid! Tack ska du ha!
Citera
2010-06-23, 22:38
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Bra förklaring

En följdfråga, förresten!

Jag har nu lagt en 70GB stor växlingsfil på B: (som jag döpt den hårddisken till).
Kommer nu C: (läs:datorn) att använda sig av växlingsfilen på den sekundära hårddisken om det behövs lite extra puff? Eller måste växlingsfilen ligga på C: ?
Citera
2010-06-23, 23:28
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Jag har nu lagt en 70GB stor växlingsfil på B:

Växlingsfilen bör hållas nere i storlek, t.ex. max 2 -3 gånger ditt maximala interminne för att inte sega ned dator allt för mycket vid tung hantering - då är det bättre att få upp meddelandet "You're low on virtual memory" istället för att vänta typ 8 timmar på att operativsystemet ska swappa färdigt.

Ja, det är en fördel om du lägger växlingsfilen på en annan fysisk disk än systemdisken då läshuvudet inte behöver åka jojo mellan spåren vid läsning av filer och användning av pagefile/virtuellt minne.
Citera
2010-06-24, 00:02
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Växlingsfilen bör hållas nere i storlek, t.ex. max 2 -3 gånger ditt maximala interminne för att inte sega ned dator allt för mycket vid tung hantering - då är det bättre att få upp meddelandet "You're low on virtual memory" istället för att vänta typ 8 timmar på att operativsystemet ska swappa färdigt.

Ja, det är en fördel om du lägger växlingsfilen på en annan fysisk disk än systemdisken då läshuvudet inte behöver åka jojo mellan spåren vid läsning av filer och användning av pagefile/virtuellt minne.

Toppen! Tack! Då kör jag vidare på det - växlingsfil på B: alltså.
Har 4 GB i RAM, tänker utöka vid senare tillfälle, så om vi säger typ 12GB i växlingsfil då?
Tänker jag rätt?
Citera
2010-06-24, 00:10
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Har 4 GB i RAM, tänker utöka vid senare tillfälle, så om vi säger typ 12GB i växlingsfil då?
Med 4GB RAM behöver du i princip ingen växlingsfil överhuvudtaget, förutsatt att du inte kör VÄLDIGT krävande applikationer såsom tung videoredigering osv.

Avsätt en stund och googla runt lite vad en växlingsfil egentligen är, så kommer du säker att dela min åsikt därefter.
Citera
2010-06-24, 00:39
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Nja, inte riktigt. En vanlig hårddisk är snabbare än ett USB minne när det gäller att läsa längre sekvenser utav data. Däremot är ett USB-minne betydligt snabbare än en hårddisk på att hitta filen eftersom du inte har några armar med läshuvuden som måste placeras rätt samtidigt som en skiva ska rotera till rätt position. ReadyBoost är alltså överlägset en vanlig hårddisk när det gäller att läsa små filer, medan hårddisken drar ifrån USB-minnet rejält när filen väl hittats och det är stora filer som ska läsas.

Med SSD-diskar har man däremot inte samma accesstid som på vanliga hårddiskar så där stämmer inte resonemanget längre, men å andra sidan så har man inte heller särskilt stor nytta utav ReadyBoost då heller.
Citat:
Växlingsfilen bör hållas nere i storlek, t.ex. max 2 -3 gånger ditt maximala interminne för att inte sega ned dator allt för mycket vid tung hantering - då är det bättre att få upp meddelandet "You're low on virtual memory" istället för att vänta typ 8 timmar på att operativsystemet ska swappa färdigt
Det är väl aldrig bättre med ett instabilt system än att det tar några sekunder att växla ut saker från RAM till swap? Visst ska Windows säga till att det är fullt, men det händer trots detta att program kraschar av att minnet är slut.
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Med 4GB RAM behöver du i princip ingen växlingsfil överhuvudtaget, förutsatt att du inte kör VÄLDIGT krävande applikationer såsom tung videoredigering osv.

Avsätt en stund och googla runt lite vad en växlingsfil egentligen är, så kommer du säker att dela min åsikt därefter.
Googlar man en stund så inser man att det är dumt att inaktivera växlingsfilen. Den dagen man faktiskt kör något minneskrävande så har man garanterat inte kommit ihåg att innan dess justera växlingsfilen och då kommer programmet att antingen bete sig jävligt fel, eller helt enkelt krascha. Och det krävs inget supertungt för det, det räcker med tio flikar i webbläsaren och sen några bilder i Photoshop så kan det börja gå åt minne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in