2017-06-12, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Med handen på hjärtat, skulle du vilja sätta dig i radio eller TV och "kritisera islam"? Vad skulle man egentligen säga då. Öh, de har dålig kvinnosyn och terroristerna är ju muslimer ju! Typ så. Det är jävligt djupt vatten och helt enkelt inget man ens orkar ta sig för.
Nej, det förstår jag att folk inte vill. Vilket säger en hel del om hur skruvat vårt samhälle är när vi kan öppet håna en religion, men har svårigheter att ta bladet från munnen om en annan. Trots alltså att det är den sistnämnda som är idag är i störst behov av utomstående idéer och röster som kan sekularisera och assimilera religionen till 2000-talet, vilket är precis det som kristendomen lyckats med till ganska hög grad. Det är som bekant inte hinduismen eller mormonismens anhängare som systematiskt utför terrordåd över hela världen.

Men min poäng är att om man ska ägna sig åt religionskritik och framstå som någorlunda trovärdig så ska man också kunna tala öppet, och kritisera, alla religioner. Så länge man är saklig i sin kritik och inte blandar ihop t.ex muslimer och islams tankegods etc.

Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Vad kommer härnäst, ska man kritisera hinduismen med sina 500 gudar eller varför inte budhismen som tror på pånyttfödelse? Hur jävla tramsigt och fjantigt det är?
Nej jag håller med, det vore både korkat och tramsigt att framföra just den kritiken du tar upp som exempel. I ett längre perspektiv så kan jag dock tycka att man även bör problematisera den generella tron på sagor och uråldriga böcker även om detta inte tar sig i direkta våldsamma uttryck.

Däremot finns det andra, mer relevanta saker inom hinduismen som kan och bör kritiseras.
Senast redigerad av mushymushy 2017-06-12 kl. 11:13.
Citera
2017-07-06, 12:07
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Avsnitt 165... Filip och Fredrik måste förklara vad det är som gör deras pod så "genialisk".
Tror dem att det är folket det är fel på? Som inte fattar vad de håller på med och inte förstår det genialiska. Vill säga; utdragna upplägg, utsvävande historier en massa name-dropping för att tillslut "på ett snyggt sätt", knyta ihop säcken... Istället för att förstå att det är själva upplägget det är fel på. Förutsägbart, tjatigt och därmed rätt tråkigt.

Bara jag som börjat tröttna på det?
Citera
2017-07-06, 15:07
Medlem
swimp78s avatar
Jag tycker dom har charmen kvar och är bra att lyssna på - men nog tänker man allt oftare att de är ordentligt korkade och förutsägbara båda två , speciellt när de själva tycks tro sig tänka "out of the box"!

De har en ganska konstig världsbild utifrån sin curlade VIP-hyllaverklighet. Filip Hammar tycks tex på allvar tro att höjden av att leva intressant o dekadent är att trängas med allsköns turister på Berghain och hänga efter 25-åriga produktionsbolagsstekare?
Senast redigerad av swimp78 2017-07-06 kl. 15:11.
Citera
2017-07-24, 00:04
Medlem
Roland Janssons avatar
Riktigt hafsiga o korta avsnitt nu. 42 min senast. Ingen sponsor samt att de inte hunnit med den engelska heller (vem bryr sig iofs)
Citera
2017-07-24, 08:30
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roland Jansson
Riktigt hafsiga o korta avsnitt nu. 42 min senast. Ingen sponsor samt att de inte hunnit med den engelska heller (vem bryr sig iofs)
Sponsorer har de väl haft även nu på slutet?
Citera
2017-07-25, 00:07
Medlem
Roland Janssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Sponsorer har de väl haft även nu på slutet?
inte senaste
Citera
2017-07-25, 12:14
Medlem
Citat:
inte senaste
Jo.
Citera
2017-07-25, 14:30
Medlem
Roland Janssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drakenbakom
Jo.

Då har jag fel då, men då avnittet kändes oengagerat så lyssnade jag på samma sätt. Kanske rycker de upp sig när filminspelningen är klar?
Citera
2017-07-25, 14:41
Medlem
Alkoholisten Fredrik skall tydligen börja dricka alkohol igen så fort arbetsbelastningen minskar. Jag trodde att alkoholister skulle lägga av helt men för Fredrik gäller tydligen bara att inte dricka när han befinner sig i arbetsperioder.

För övrigt är det ju helt absurt att herrarna lyckas nämna Sverigedemokraterna i precis varenda avsnitt alldeles oavsett vad avsnittet handlar om.
Citera
2017-07-25, 18:52
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Alkoholisten Fredrik skall tydligen börja dricka alkohol igen så fort arbetsbelastningen minskar. Jag trodde att alkoholister skulle lägga av helt men för Fredrik gäller tydligen bara att inte dricka när han befinner sig i arbetsperioder.

För övrigt är det ju helt absurt att herrarna lyckas nämna Sverigedemokraterna i precis varenda avsnitt alldeles oavsett vad avsnittet handlar om.
Vad har du för belägg för att han är alkoholist? Eller skriver du det bara pga att du är sur för de klagat på ditt kära SD?
Citera
2017-07-25, 19:18
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

Inga sponsorer och avsaknad av den engelska podden är endast av godo. Eller fine, en sponsor kan de få ha så de tjänar lite deg. Men den engelska kan de gott lägga ner varav den svenska blir bättre.
Citera
2017-07-25, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Vad har du för belägg för att han är alkoholist? Eller skriver du det bara pga att du är sur för de klagat på ditt kära SD?

Det han säger i podden om sitt alkoholmissbruk, naturligtvis. Vi diskuterar ju podden här. Samma podd som de lyckas nämna SD i oavsett ämne. Men du kanske inte lyssnar eller har en tendens att ignorera tecken på missbruk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in