Citat:
Ursprungligen postat av
mrtowlie
Med handen på hjärtat, skulle du vilja sätta dig i radio eller TV och "kritisera islam"? Vad skulle man egentligen säga då. Öh, de har dålig kvinnosyn och terroristerna är ju muslimer ju! Typ så. Det är jävligt djupt vatten och helt enkelt inget man ens orkar ta sig för.
Nej, det förstår jag att folk inte vill. Vilket säger en hel del om hur skruvat vårt samhälle är när vi kan öppet håna en religion, men har svårigheter att ta bladet från munnen om en annan. Trots alltså att det är den sistnämnda som är idag är i störst behov av utomstående idéer och röster som kan sekularisera och assimilera religionen till 2000-talet, vilket är precis det som kristendomen lyckats med till ganska hög grad. Det är som bekant inte hinduismen eller mormonismens anhängare som systematiskt utför terrordåd över hela världen.
Men min poäng är att om man ska ägna sig åt religionskritik och framstå som någorlunda trovärdig så ska man också kunna tala öppet, och kritisera, alla religioner. Så länge man är saklig i sin kritik och inte blandar ihop t.ex muslimer och islams tankegods etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
mrtowlie
Vad kommer härnäst, ska man kritisera hinduismen med sina 500 gudar eller varför inte budhismen som tror på pånyttfödelse? Hur jävla tramsigt och fjantigt det är?
Nej jag håller med, det vore både korkat och tramsigt att framföra just den kritiken du tar upp som exempel. I ett längre perspektiv så kan jag dock tycka att man även bör problematisera den generella tron på sagor och uråldriga böcker även om detta inte tar sig i direkta våldsamma uttryck.
Däremot finns det andra, mer relevanta saker inom hinduismen som kan och bör kritiseras.