Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-06, 15:43
  #4693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jaha så allt de behöver göra är att säga att de har en miljard lyssnare så kan de ta massor mer i reklamavgift?

Jag tror nog sponsorer vill se utdrag från Itunes och annan statistik. Stor risk dessutom att F&F skulle riskera sitt varumärke genom att fuska med siffror, de är inte direkt barskrapade.

Vad det gäller definition av "lyssnare" saknar jag kunskap. Kanske får man statistik på genomlysande avsnitt, eller uppspelade sponsorsegment även om inte hela avsnittet genomlyssnades eller så går de endast på nedladdningar och inkluderar en felmarginal som täcker de aspekter du nämner. Jag vet inte, kanske någon annan vet bättre?

Det går att se hur många nedladdningar man har för sin egen podcast.

Precis som du säger så skulle INGET stort företag göra någon deal utan att få se papper som är 100% korrekta angående lyssnarsiffror.

Jag vet t. ex. att Sigge Eklund i någon intervju sa att det var viktigt att leverera flera bra avsnitt på raken då lyssnarantalet går upp och ner, mest ner annars, vilket är viktigt vid sponsoravtal osv, då det självklart blir mindre pengar om lyssnarantalet är färre. Så självklart går det att kolla upp. Det är inte så att de höftar ut med någon siffra. Någon har koll.
Citera
2016-07-12, 23:39
  #4694
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Är själv en av många som lyssnat igenom alla svenska avsnitt och nu ofrivilligt börjat lyssna på engelska (i skrivande stund EP13) istället. Betydligt mycket bättre på svenska, men jag kan nog ändå överleva på engelska. Tråkigt lite svenska berättelser dock, vill ha Arga Snickaren.
Citera
2016-07-13, 12:31
  #4695
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag tror nog sponsorer vill se utdrag från Itunes och annan statistik. Stor risk dessutom att F&F skulle riskera sitt varumärke genom att fuska med siffror, de är inte direkt barskrapade.

Det bevisar bara hur lite du vet.

1) iTunes lämnar inte ut NÅGON sådan statistik.

2) iTunes är ju bara en aggregerad RSS-sida, inga nedladdningar sker därifrån, dom har alltså ingen sådan statistik. Den enda nedladdningsstatistiken som finns är från den som hostar själva filen = i det här fallet Filip&Fredrik själva (Acast i det här fallet) som ju om dom vill kan fejka hur många nedladdningar som helst (dom kan göra det från serverracket jämte om det var så...men varför bry sig överhuvudtaget när det bara är att fördubbla den siffran man har)

Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Vad det gäller definition av "lyssnare" saknar jag kunskap.


Obviously!

Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Kanske får man statistik på genomlysande avsnitt, eller uppspelade sponsorsegment även om inte hela avsnittet genomlyssnades eller så går de endast på nedladdningar och inkluderar en felmarginal som täcker de aspekter du nämner. Jag vet inte, kanske någon annan vet bättre?

Jag vet bättre, and I'm just telling you...
Citera
2016-07-13, 12:36
  #4696
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Precis som du säger så skulle INGET stort företag göra någon deal utan att få se papper som är 100% korrekta angående lyssnarsiffror.

Och hur ska dom granska det? Jag kommer ihåg en nyhet som Sveriges Radio körde för något år sedan (det har såklart funnits flera, men det går inte lägga alla på minnet) där någon stackars ensam man påstod att han för ett par timmar hade haft xx antal Miljoner på sitt konto som Swedbank hade fört över. Hur bevisade han det? Genom ett utskrivet kontoutdrag som såklart visade sig vara...wait for it...just det, Photoshopat. Jag menar, Sveriges Radio skulle ju aldrig köra en sån sak utan att kolla det först. Det är din logik?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Så självklart går det att kolla upp. Det är inte så att de höftar ut med någon siffra. Någon har koll.

Självklart går det INTE. Jag tycker du verkar sakna ganska grundläggande kunskap om affärsvärlden, där väldigt mycket faktiskt görs på förtroende.
Citera
2016-07-13, 12:44
  #4697
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Det bevisar bara hur lite du vet.

1) iTunes lämnar inte ut NÅGON sådan statistik.

2) iTunes är ju bara en aggregerad RSS-sida, inga nedladdningar sker därifrån, dom har alltså ingen sådan statistik. Den enda nedladdningsstatistiken som finns är från den som hostar själva filen = i det här fallet Filip&Fredrik själva (Acast i det här fallet) som ju om dom vill kan fejka hur många nedladdningar som helst (dom kan göra det från serverracket jämte om det var så...men varför bry sig överhuvudtaget när det bara är att fördubbla den siffran man har)




Obviously!



Jag vet bättre, and I'm just telling you...

Vad duktigt av dig att poängtera min okunskap när jag redan villigt erkänt densamma.

Man kan fejka vad fan som helst. Man kan ändra siffrorna i en PDF om det är så och maila till en sponsor. Det betyder inte att F&F gör det. Faktum är att det är oerhört osannolikt, håller du inte med? Tror du på fullaste allvar att de "slänger på ett par hundra tusen till för då tjänar vi mer deeeeg" är en gångbar affärsmodell för ledande podcasts som dessutom har varumärken de vill vårda? Det är inte telefonförsäljning de sysslar med.
Citera
2016-07-13, 12:49
  #4698
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Faktum är att det är oerhört osannolikt, håller du inte med?

Nej jag håller inte med och menar att det är mer än lovligt naivt av dig att tro att dom inte skulle göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Tror du på fullaste allvar att de "slänger på ett par hundra tusen till för då tjänar vi mer deeeeg" är en gångbar affärsmodell för ledande podcasts som dessutom har varumärken de vill vårda? Det är inte telefonförsäljning de sysslar med.

Det FINNS ingen affärsmodell. Om man lyssnar på en del podcasts så pratas det ganska mycket om just detta dom senaste månaderna, och det gäller både svenska och utländska poddar (allt ifrån TSKNAS till Joe Rogan)
Citera
2016-07-20, 17:42
  #4699
Medlem
Orkar inte med Filip längre när det är på Engelska, han tar för mycket plats och blir för jobbig. Känns bara som dryg och indolent.
Citera
2016-07-21, 10:05
  #4700
Medlem
Bra att de belyste en viktig aspekt idag - att etniciteter kommer försvinna i framtiden.

De slog dock ifrån sig sitt egna ansvar. De propagerar genom sin film "Trevligt folk" för folkomflyttningar och etnisk uppblandning, vilket är enda orsaken till att de etniska och kulturella särdragen kommer försvinna.

F&F är skyldiga och F&F vill att alla etniska och kulturella skillnader ska försvinna och det är på väg dit eftersom F&F-tänkandet tillämpas från samtliga partier i regeringen - att etnisk uppblandning är bra.

Att Aftonbladet påstår att de gillar olika är lögn. De vill ha uppblandning enligt ovanstående istället.
Citera
2016-07-23, 00:06
  #4701
Medlem
BrotherJohns avatar
Senaste avsnittet var det bästa på mycket länge.
Citera
2016-08-03, 03:06
  #4702
Medlem
"71: Nedfrysning av Carl Bildt" är ju ett klassiskt avsnitt som alla som inte gjort det bör lyssna på.
Citera
2016-08-03, 18:56
  #4703
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ushldfold123
"71: Nedfrysning av Carl Bildt" är ju ett klassiskt avsnitt som alla som inte gjort det bör lyssna på.
Jag har nyligen gått tillbaka i tiden och lyssnar nu på poddar från tidiga 2012. Hörde nyss det där avsnittet. Det är väldigt kul att höra Filip och Fredrik prata om en grej, och sedan sätta igång Crazy Town från samma tid som också pratar om just den grejen som hänt. Som när båda pratar loss om sossarnas nya partiledare. Stefan, som F&F bestämmer sig för att säga eftersom de inte kan komma överens om vad han heter i efternamn.
Citera
2016-08-04, 14:04
  #4704
Medlem
Jaha, ännu ett avsnitt som blev förstört av Filip, då han skulle framhäva vilken fantastisk historieberättare han är efter att Fredrik hade sagt åt honom att ibland berättar Filip sina anekdoter för långsamt, vilket är sant. Överhuvudtaget var det ganska dålig stämning mellan dem i avsnittet och man börjar undra när de lägger ner? Filip borde sluta med sina piller och träffa en psykolog, han verkar ha någon form av behov att hävda sig, kanske pga att han är kort och tjock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback