2010-06-23, 14:12
Medlem
D4GGes avatar
Jo det är så här att jag håller på med ett litet projekt där jag behöver ett 12v batteri och det skall ha minst 50 ah. För att lösa det tänkte jag köpa 20 st sånna här eller något liknande. Sedan tänkte jag seriekoppla 10 och parallellkoppla de två paketen av 10 batterier med varandra.

Nu till frågan hur skall jag ladda dessa?
Behövs det motstånd?
Hur mycket ska man över ladda ett NiMh batteri?
Vilken spänning bör laddaren ha, 12v?
Något mer att tänka på ?
Citera
2010-06-23, 16:10
Medlem
Asgarvads avatar
Du kan ju inte addera amperetimmarna hursomhelst! Seriekopplar du höjer du inte kapaciteten, det måste du parallellkoppla för att åstadkomma.
Cellerna som du visar på är på 1.5V och du behöver 8 st i serie för att uppnå 12V, 2600mAh. För att få 50Ah behöver du således 20x8=160 stycken batterier. Ett fyrpack kostar 150:- och 160 batterier kostar alltså 6000:-
Ett 12V 50Ah blybatteri kostar väl bara en tiondel på sin höjd
Senast redigerad av Asgarvad 2010-06-23 kl. 16:14.
Citera
2010-07-01, 01:01
Medlem
Inte 8 i serie, det blir 10, NIMH är "bara" 1,2V.
Citera
2010-07-01, 02:15
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorPelle192491
Inte 8 i serie, det blir 10, NIMH är "bara" 1,2V.
Jahadu, då behövs det ju tvåhundra celler för 50Ah, gör ju inte saken bättre precis...
Citera
2010-07-06, 19:49
Medlem
D4GGes avatar
menade 50 Watt/timmar inte 50 ampere/timmar blir ganska stor skillnad, förlåt mitt fel.
nu till frågan hur skall dessa laddas?
Citera
2010-07-06, 21:02
Medlem
zappBrannigans avatar
tjena, skit i att köpa enskilda celler på netonnet. Vill du bygga paketet själv köpter du i mängd från asien på e-bay. Eller någon RC relaterad butik i sverige. Men helt ärligt borde du skita i det för dom är inte roliga att löda. Köp färdiga accar och serie/parallellkoppla efter behov, laddare finns också från RC-världen.

Såvida du inte är masokistiskt lagt och vill bygga laddare själv vilket givetvis går, laddsekvensen finns dokumenterad om du googlar lite. nicad och nimh celler gör ett litet spänningsfall när dom är färdigladdade (går även att hålla utkik efter en plötslig temperaturhöjning) och detta skall du hålla utkik efter så du inte överladdar. Laddar du däremot med 0.1C (en tiondel av kapaciteten) eller mindre kan du klara dig undan det, går att snabbladda med mer men då blir dom varma osv. Ladda sedan varje serie för sig, varje cell vill ha ca 1.4v . Av dom kunskaper du demonstrerar skulle jag dock inte rekommendera hemmabygget.

50Wh blir 12v 4.2Ah va? Det får du tag i lätt på nätet med laddare.

Vad ska du ha dem till?
Citera
2010-07-11, 16:40
Medlem
D4GGes avatar
tanken var att köpa dem på DX men ville bara ha några som exempel funderar på att köpa ett tort blybatteri i stället och använda bil laddaren.

tanken är att bygga en HID dyklampa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in