Citat:
Ursprungligen postat av Haris82
Står det i Koranen att man ska leva efter hur Mohamed tolkade det eller efter vad som står i Koranen?
Olika grupper har olika tolkningar. Jag orkar egentligen inte gå igenom detta igen då jag redan gjort det i andra trådar. Problemet med att ta upp det också på FB är att vissa muslimer som tillhör en viss gren blir helt uppåt väggarna galna och spammar sönder trådarna med OT om man inte säger att de har en rätt form av Islam och dem korrekta/autentiska haditherna och alla andra har dem felaktiga. Idioterna kan inte komma överens sinsemellan varandra ens.
Vill du utforska detta så skulle jag säga åt dig att studera 3 tre mest intressanta grenarna av Islam.
Dessa är då Sunni, Shia och Sufism.
Sen finns det en grupp som kallar sig "Qur'an only" och dessa använder sig enbart av det som står i Koranen utan att använda sig utav några hadither. Denna utformning av Islam gör religionen oerhört mjuk men det finns självklart problem med detta förhållningssätt också. Du kan läsa om det specifikt här om du vill ha en mer omfattande förklaring...
http://www.wikiislam.com/wiki/Qur'an_only_Islam_-_Why_it_is_not_possible
Annars är det som sagt Sunni och Shia som är det mest intressanta.