Upptakten till den här tråden kan man läsa i den här - mitt förslag mötte positivt gensvar och jag tänkte att det kanske kunde genomföras i en separat tråd, då den andra papperskorgades.
Om man har för låg postcount/varit medlem under sex månader har man inte tillgång till en del underforan här på forumet. Folk som stöter på "Ej behörighet"-sidan förstår inte varför dom inte har behörighet eftersom anledningen inte står på sidan ifråga.
Användare som inte är haj på att använda sökfunktionen faller under lättjans makt och startar därför onödiga trådar där dom undrar varför dom inte har tillgång till Laidback, Passwords, eller dyl.
För att underlätta för såväl användarna som moderatorerna, tänkte jag man kunde ändra det meddelandet man får när behörighet nekas; från "Ej behörighet" (kommer inte ihåg mer, har själv behörighet till samtliga forum för medlemmar), till den egentliga orsaken; exempelvis
"
Du saknar 116 inlägg, minst 200 för behörighet till detta forum" eller "
Du har varit medlem i tre månader, minst sex krävs för behörighet till detta forum".
Få söker reda på ÅnkelGunnars FAQ som sig bör; istället lättjan tar över - dumsnutar orkar inte söka och skapar istället. Mitt förslag är alltså att man ändrar från den allomfattande nekande-sidan, till en sida, anpassad efter användarens specifika data, med själva orsaken förklarad och kungjord.
Vad tycker ni?