Resultat: ...
Bra ide!
88,11%
126 röster
Vilken skit!
11,89%
17 röster
2010-06-22, 20:43
Medlem
lendrygghs avatar
Upptakten till den här tråden kan man läsa i den här - mitt förslag mötte positivt gensvar och jag tänkte att det kanske kunde genomföras i en separat tråd, då den andra papperskorgades.

Om man har för låg postcount/varit medlem under sex månader har man inte tillgång till en del underforan här på forumet. Folk som stöter på "Ej behörighet"-sidan förstår inte varför dom inte har behörighet eftersom anledningen inte står på sidan ifråga.
Användare som inte är haj på att använda sökfunktionen faller under lättjans makt och startar därför onödiga trådar där dom undrar varför dom inte har tillgång till Laidback, Passwords, eller dyl.

För att underlätta för såväl användarna som moderatorerna, tänkte jag man kunde ändra det meddelandet man får när behörighet nekas; från "Ej behörighet" (kommer inte ihåg mer, har själv behörighet till samtliga forum för medlemmar), till den egentliga orsaken; exempelvis
"Du saknar 116 inlägg, minst 200 för behörighet till detta forum" eller "Du har varit medlem i tre månader, minst sex krävs för behörighet till detta forum".

Få söker reda på ÅnkelGunnars FAQ som sig bör; istället lättjan tar över - dumsnutar orkar inte söka och skapar istället. Mitt förslag är alltså att man ändrar från den allomfattande nekande-sidan, till en sida, anpassad efter användarens specifika data, med själva orsaken förklarad och kungjord.

Vad tycker ni?
Citera
2010-06-22, 20:48
Medlem
WhoFortyTwos avatar
javisst, och kanske en beskrivning av vad det forumet handlar om
Citera
2010-06-22, 21:07
Medlem
icebosss avatar
Tycker detta låter som en bra idé, har själv gjort misstaget att fråga varför jag inte har tillgång till dessa sidorna.
Citera
2010-06-22, 21:08
Medlem
b0gfettos avatar
Eller så läser man FAQ så står det i klartext? Så vet man hur forumet fungerar också...
Citera
2010-06-22, 21:17
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Eller så läser man FAQ så står det i klartext? Så vet man hur forumet fungerar också...

Det vore ju förstås det optimala, men i dagsläget verkar det inte som att vi kan kräva mer av användarna, det kommer alltid komma nya som inte är inbegripna och/eller inte tar sig tid att läsa FAQ:en.

Tar det självcentrerade steget att citera mig själv:
Citat:
Få söker reda på ÅnkelGunnars FAQ som sig bör; istället lättjan tar över - dumsnutar orkar inte söka och skapar istället.

Jag tänker att användarna ska slippa behöva bidra med trådar vars ämne redan avhandlats flertalet gånger innan, som moderatorerna ändå kommer förpassa till papperskorgen.

Edit: man kanske borde länka till FAQ:en i själva meddelandet jag försöker driva igenom, så får man möjligen svar på mer än en fråga, på en och samma gång?
Citera
2010-06-22, 21:34
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto

En mycket bra ide.
Hälften av alla trådar som skapas i Flashbackdelen av forumet är redan besvarade i FAQ'n och jag tycker absolut att vi kan ställa kravet att användarna ska läsa information som dom har nytta av.
Citera
2010-06-22, 21:50
Medlem
epost72s avatar
Idén är väldigt bra, hur som helst vore det bättre med ett informativt meddelande om den exakta orsaken till att man saknar behörighet.

Inte nödvändigt vis så detaljerat, Utan mer "Det krävs 200 inlägg och 6 månaders medlemskap för att besöka detta forum" betydligt mer lättlöst.

Att folk plötsligt skulle börja läsa FAQ:n när den är så nedprioriterad/undangömd som den är ju bara en löjlig tanke.

"Chat Prenumerationer Populära ämnen Heta ämnen Nya inlägg Nya ämnen Regler FAQ"
Jag vet inte om det skulle hjälpa men det skulle inte bli sämre iaf
Citera
2010-06-22, 21:57
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Idén är väldigt bra, hur som helst vore det bättre med ett informativt meddelande om den exakta orsaken till att man saknar behörighet.

Inte nödvändigt vis så detaljerat, Utan mer "Det krävs 200 inlägg och 6 månaders medlemskap för att besöka detta forum" betydligt mer lättlöst.

Att folk plötsligt skulle börja läsa FAQ:n när den är så nedprioriterad/undangömd som den är ju bara en löjlig tanke.

"Chat Prenumerationer Populära ämnen Heta ämnen Nya inlägg Nya ämnen Regler FAQ"

Du menar att sökfunktionen inte fungerar på trådar som eventuellt är för undangömda?

Vi kan inte komma ifrån att detta är ett diskussionsforum där användarna ska vara över 18 år och inte något fjortiscommunity.
Att då ta för givet att man söker upp information som man behöver är inte alls något långsökt.
Citera
2010-06-22, 22:00
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
En mycket bra ide.
Hälften av alla trådar som skapas i Flashbackdelen av forumet är redan besvarade i FAQ'n och jag tycker absolut att vi kan ställa kravet att användarna ska läsa information som dom har nytta av.

Absolut, men om det efterlevs är ju en annan femma.

Citat:

Anledningen till min övertydlighet var mest för att underlätta för användaren, men så bakom flötet ska man inte behöva vara. Ditt förslag är nog bättre.

Citat:

Man kanske borde göra FAQ:en lite i samma stuk som regelverkets uppbyggnad, med en egen sida och inte bara en tråd. Mest för den estetiska sakens skull, så folk som inte begriper fullt ut ska fatta att det också är högprioriterat.
Senast redigerad av lendryggh 2010-06-22 kl. 22:04.
Citera
2010-06-22, 22:02
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Du menar att sökfunktionen inte fungerar på trådar som eventuellt är för undangömda?

Vi kan inte komma ifrån att detta är ett diskussionsforum där användarna ska vara över 18 år och inte något fjortiscommunity.
Att då ta för givet att man söker upp information som man behöver är inte alls något långsökt.

Givetvis, men fenomenet förekommer ju likväl, eller hur? Man borde ju söka, men ändå är det inte alla som gör det.
Citera
2010-06-22, 22:05
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:

kanske skulle kunna stå

Det krävs 200 inlägg och 6 månaders medlemskap för att besöka detta forum
för mer information läs FAQ:n *länk*"
Citera
2010-06-22, 22:07
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Självklart fungerar sök.
Men det vore väl knappast negativt att öka exponeringen av FAQ:n genom att placera den mer synligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in