2010-06-22, 20:42
Medlem
okok1s avatar
Det tjatas ju ständigt om att fettma och sjukdomar ökar och det drabbar hela samhället, inte bara den enskilde individen. Kan man inte bara höja priserna på den dåliga maten och se till att man sänker priserna på dom mer nyttigare alternativen. Eller är det ens möjligt?

Varför gör inte politikerna inte så?
Citera
2010-06-22, 21:00
Medlem
Tjennstroums avatar
Har folk ett eget ansvar för vad de äter?
Citera
2010-06-22, 21:08
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför gör inte politikerna inte så?

för att de inte tror att de vinner några röster på det.
Citera
2010-06-22, 21:08
Medlem
lendrygghs avatar
Eller kanske införa licens så att svullon inte får köpa för fet mat, lite som åldersgränsen på cigaretter.
- Nej tyvärr, du får inte köpa dom här tärnade späck-klumparna i béchamelsås.
- F'inte?
- För du är för fet, enligt ditt kort.

Förbannat omständligt, javisst.
Citera
2010-06-22, 21:40
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Eller kanske införa licens så att svullon inte får köpa för fet mat, lite som åldersgränsen på cigaretter.
- Nej tyvärr, du får inte köpa dom här tärnade späck-klumparna i béchamelsås.
- F'inte?
- För du är för fet, enligt ditt kort.

Förbannat omständligt, javisst.

Mjoo, men jag tänkte mer om folk skulle köpa bättre mat kanske man skulle minska allt skit man trycker i vissa livsmedel. Eller det bästa är nog att tvinga dom att sluta använda tex överdrivet mycket socker..Men politikerna skiter väl i allt dom inte får röster av
Citera
2010-06-22, 22:07
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Mjoo, men jag tänkte mer om folk skulle köpa bättre mat kanske man skulle minska allt skit man trycker i vissa livsmedel. Eller det bästa är nog att tvinga dom att sluta använda tex överdrivet mycket socker..Men politikerna skiter väl i allt dom inte får röster av

Det sista är synd men sant. Men om vi försöker bortse från att våra förslag inte kommer inträffa, kan vi bredda den här diskussionen en aning.

En sockerkvot då? När kvoten är fylld får man inte tillgång till att köpa mer sockerrelaterade produkter (godis, honung, strösocker, farin), att ens betalkort nekar dylika inköp.
Citera
2010-06-22, 22:19
Medlem
Mengerians avatar
Dålig hälsa behöver inte vara negativt för samhällsekonomin. Pensionssystemen i Västeuropa är så underfinansierade att vi antagligen skulle spara en hel del pengar om fler fick hjärtinfarkt vid 60 bast, istället för att kosta pengar i 30 år till. Nej, låt tjockisarna äta ihjäl sig!

Ja, det låter cyniskt, men verkligheten är ju sådan i ett "välfärdssamhälle". Den enes bröd är verkligen den andres död.
Citera
2010-06-22, 22:23
Medlem
Hej Kanins avatar
Men självklart borde de göra så. När de sedan bestämmer vad jag får och inte får äta får de gärna gå över till mina tv-vanor. Censurera gärna sådant som är skadligt för mig, för jag vet ju inte bäst själv. När de är klara med min tv och mitt kylskåp får de hemskt gärna börja se över min garderob. Jag vill ju inte klä mig på ett sådant sätt att andra människor kan ta illa upp, eller kanske till och med börjar mobba mig för min klädstil. Nej fan, allra bäst är det om vi tar efter gamla Sovjetunionen direkt. Valfrihet är för idioter.
Citera
2010-06-22, 22:28
Medlem
Parkers avatar
Visst kan man ibland tycka att priserna på "nyttig" mat är höga, men det är inte fullt så enkelt att sänka dem. Kostnaden påverkas av många olika faktorer, vissa kan man inte ändra hur mycket man än vill. Importvaror kan vi ju t ex inte från svensk sida prissätta precis hur vi vill.
Citera
2010-06-22, 23:49
Medlem
Youngboyss avatar
Varför ska staten göra det dyrare att käka chips och godis? har inte du som människa något ansvar över ditt eget liv?
Citera
2010-06-22, 23:54
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Har folk ett eget ansvar för vad de äter?

Staten ransonerar och bestämmer ganska mycket över oss, varför kan de inte bestämma över eller göra vårt inflytande över mat mer snedvridet?
Citera
2010-06-23, 00:02
Medlem
Tycker rubriken låter halvlustig. Kan man verkligen säga "mer nyttigare"?

Citat:
Ursprungligen postat av Hej Kanin
Men självklart borde de göra så. När de sedan bestämmer vad jag får och inte får äta får de gärna gå över till mina tv-vanor. Censurera gärna sådant som är skadligt för mig, för jag vet ju inte bäst själv. När de är klara med min tv och mitt kylskåp får de hemskt gärna börja se över min garderob. Jag vill ju inte klä mig på ett sådant sätt att andra människor kan ta illa upp, eller kanske till och med börjar mobba mig för min klädstil. Nej fan, allra bäst är det om vi tar efter gamla Sovjetunionen direkt. Valfrihet är för idioter.

Alla som motsätter sig detta arkebuseras alt. skickas till Gulag 2.0, med omedelbar verkan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in