2010-06-22, 18:10
Medlem
HeavyPops avatar
I Sverige så har vi demokrati. Det innebär att alla svenska medborgare över 18 år för välja den regeringen och riksdag som ska fatta politiska beslut som beröm dem, deras land och deras framtid.
I Sverige har vi representativ demokrati, vilket innebär att folket väljer de politiker som ska representera dem. Som det ser ut idag så ställs det inte krav på kunskap om det politiska systemet eller kunskap om de politiker som bestämmer.

Några enorma problem som demokrati medför är bla att de röstberättigade förväntas veta vad de röstar för eller emot. Dom flesta har ingen aning. Dom "röstar med hjärtat", eller "röstar på det som känns bra", trots att dom inte har en aning...
Ett annat problem är dom enorma skillnader i intelligens som finns mellan individer. Genom mina studier och arbeten så har jag stött på oerhört intelligenta människor, som dessutom är allmänbildade, och även personer som är så korkade att jag blir rädd när jag tänker på att de har rösträtt.
Det som kanske äcklar mig mest med demokrati är att dom flesta människor inte bryr sig om politik.
Visst, många gör det, men i Sverige finns det bokstavligt talat miljoner människor som skiter i politik.
Att dessa människor ska ha rösträtt är lika idiotiskt som att ge bort miljoner i kontanter till en person som kommer att använda pengarna för att elda i kaminen.

Anser ni att det är dags att släppa demokratin, och pröva något nytt politiskt system?
Citera
2010-06-22, 18:15
Medlem
Kheperas avatar
Har inget emot demokrati per se. Förespråkar ett administrativt demokratiskt system där människors rättigheter är ej förhandlingsbara.
Citera
2010-06-22, 18:15
Medlem
fraKturs avatar
Jag tror att alla som röstar gör det av någon av dessa två anledningar: antingen för att man vill forma samhället till det bättre (de intelligentas val). Alternativt så har vi de som bara vill forma samhället så att det öppnar möjligheter för de själva.

Jag tror alla som röstar gör det för att nån eller något har vinning på det.
Citera
2010-06-22, 18:17
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Jag tror alla som röstar gör det för att nån eller något har vinning på det.
Truism?
Citera
2010-06-22, 18:20
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Truism?

Ja.
Citera
2010-06-22, 18:25
Medlem
cdxz11s avatar
Ja skulle man införa något slags "rösträtts-prov" som man måste klara om man vill rösta.
Citera
2010-06-22, 18:29
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Anser ni att det är dags att släppa demokratin, och pröva något nytt politiskt system?

Har du något bra förslag?
Citera
2010-06-22, 18:29
Medlem
Citat:
Det som kanske äcklar mig mest med demokrati är att dom flesta människor inte bryr sig om politik.
Visst, många gör det, men i Sverige finns det bokstavligt talat miljoner människor som skiter i politik.
Att dessa människor ska ha rösträtt är lika idiotiskt som att ge bort miljoner i kontanter till en person som kommer att använda pengarna för att elda i kaminen.

Min egen erfarenhet säger mig att de som inte är så intresserade av politik oftast är ganska liberala av sig, så jag stör mig inte så mycket på dem, som på de som slentrianröstar på sossarna för att de inbillat sig att det partiet representerar deras intressen.

Citat:

Ja, jag förespråkar ett politiskt system som gör det svårt för en person att utöva politisk makt över andra och som bygger på privat och decentraliserat upprätthållande av lag, nämligen anarkokapitalism.
Citera
2010-06-22, 18:32
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Ja skulle man införa något slags "rösträtts-prov" som man måste klara om man vill rösta.

Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Har du något bra förslag?

Tycker att Yoda här ovanför mig har ett vettigt förslag...
Citera
2010-06-22, 18:33
Medlem
Offsures avatar
Ja, demokratin som politiskt system har stora brister. Det är majoritetens förtryck av minoriteter.
Churchill hade kanske rätt när han sa att "demokratin är det sämsta politiska systemet, förutom alla andra".

Men det, som är bättre än alla politiska system, är inget system alls.
Citera
2010-06-22, 18:39
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Men det, som är bättre än alla politiska system, är inget system alls.
Det finns ingen stat, som ingen stat

Nej men allvarligt talat, det är så man får tänka. Att inte försöka sätta samhället i något system låta det växa och experimentera med sig självt är det bästa man kan göra.
Citera
2010-06-22, 18:41
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Tycker att Yoda här ovanför mig har ett vettigt förslag...

Du tycker alltså att vi ska ha samma system som man hade i vissa amerikanska delstater förut och som mest användes för att hålla vissa människor utanför.
Det kan enkelt kunna användas så att t.ex. folk med "fel" åsikter inte får någon rösträtt hur insatta de än är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in