2010-06-22, 00:22
Medlem
ajmons avatar
Tjenare, tänkt att köpa en MB 300E som första bil.

Men vill ju självklart ha råd att köra den, eftersom jag fortfarande pluggar och därför har det lite knapert med pengar.

Så till er, det är ju ändå en rätt stor bil, så jag förväntar mig ej att den ska dra under 0.8/milen.
Men, försäkring, ligger dom högt i pris på dessa bilar?
Reservdelar? Går det att få tag i begagnat? Kan mecka själv.

Skriv även för- och nackdelar om bilen samt för- och nackdelar om att äga en sådan här bil när man ej har en stor inkomst.

mvh
Citera
2010-06-22, 01:08
Medlem
Dr.hankeys avatar
ingen expert på just bensinmotorn som sitter i 300an men har en 88 med om603 som är i princip odödlig.

Bilen då? jo som du säger så drar dom ju 0.8 och uppåt beroende på hur man kör och det är väldigt lätt att köra för fort med den då man knappt känner att man susar fram i 150km/h

Reservdelar finns men kostar också, det allra med basic finns på biltema(skivor,beläggljuddämpare mm)
men sen så får man leta på mekonomen och då kan det gå iväg rätt bra faktiskt.

Ett tips är då att leta på blocket och bilskrotar då det finns gott om reservdelsbilar runt om i landet.

Försäkring och skatt då? ja bilen väger ju en hel del så räkna med cirka 2000 per år i skatt och försäkring cirka 3-4000 per år ( för mig kostar skatten 6000 och fs 5000 men då kör jag ju diesel och är inte fyllda 25 än.)

Nått som kan krångla på alla 124or (även min) är tackluckshelvetet och det är både drygt och dyrt att fixa om man ska göra det själv och ska du lämna in bilen jag då är vi uppe i femsiffriga belopp direkt.

En annan nackdel som jag också personligen har erfarat är att den sliter ut torkarbladeT mycket snabbare då den går upp och ner samtidigt som framotillbaka.

Åk runt och kika på många bilar innan du bestämmer dig, 300E finns i mängder och oftast är dom fina och lungt körda av äldre personer.
Citera
2010-06-22, 10:36
Medlem
Epimetheuss avatar
Leta upp en E220 istället.
Astronomiskt mycket billigare att äga än en 300.
Drar löjligt lite bensin och är billigare att serva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in