2010-06-21, 21:52
Medlem
Jag har upptäckt att jag har ett kunskapsglapp i statistisk fysik, vilket gör det svårt för mig att hänga med på en del av koncepten kring fasta tillståndets fysik och dylikt. Tänkte fylla det kunskapsglappet, men behöver en bra bok att göra det med. Skulle vilja ha tips på bra litteratur i grundläggande statistisk fysik!
Citera
2010-06-21, 22:14
Medlem
'Introductory Stastistical Mechanics' av Bowley och Sanchez hade jag och den va helt ok.
Citera
2010-06-21, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
'Introductory Stastistical Mechanics' av Bowley och Sanchez hade jag och den va helt ok.

Har hört av en polare som läste statfys i höstas att den skulle vara fruktansvärd, så om jag kan undviker jag nog helst den titeln. Tack ändå!
Citera
2010-06-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolkritan
Har hört av en polare som läste statfys i höstas att den skulle vara fruktansvärd, så om jag kan undviker jag nog helst den titeln. Tack ändå!
ja smaken är väl som baken. Jag klarade kursen med den boken och tyckte jag lärde mig en hel del.
Citera
2010-06-21, 22:40
Medlem
Är det någon som vet något om kurslitteraturen de har i statfys på chalmers? Statistical Physics av Mandl?
Citera
2010-06-21, 22:43
Medlem
evolutes avatar
Jag tyckte också att Bowley och Sanchez var trevlig. Equilibrium statistical physics av Plischke och Bergersen är mer avancerad men också roligare. Vill du ha en bok som passar för fasta tillståndets fysik så är kanske Thermal physics av Kittel och Kroemer passande.
Citera
2010-06-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag tyckte också att Bowley och Sanchez var trevlig. Equilibrium statistical physics av Plischke och Bergersen är mer avancerad men också roligare. Vill du ha en bok som passar för fasta tillståndets fysik så är kanske Thermal physics av Kittel och Kroemer passande.

Verkar som att Equilibrium statistical physics är litteraturen till fortsättningskursen vid KTH, är det verkligen en bra instegsbok? Jag ska inte ha den specifikt till fasta tillståndet, men det är den första kursen jag verkligen märkt att det saknas. Ska läsa proteinfysik till nästa vår också, verkar som att det kan krävas lite kunskap i statfys till den kursen också.
Citera
2010-06-21, 22:54
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolkritan
Verkar som att Equilibrium statistical physics är litteraturen till fortsättningskursen vid KTH, är det verkligen en bra instegsbok? Jag ska inte ha den specifikt till fasta tillståndet, men det är den första kursen jag verkligen märkt att det saknas. Ska läsa proteinfysik till nästa vår också, verkar som att det kan krävas lite kunskap i statfys till den kursen också.

Jag trodde att du läst statistisk fysik redan och ville friska upp minnet lite? Nej, det är nog ingen bra instegsbok även om första kapitlet är en komprimerad version av grundläggande statistisk mekanik.
Citera
2010-06-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag trodde att du läst statistisk fysik redan och ville friska upp minnet lite? Nej, det är nog ingen bra instegsbok även om första kapitlet är en komprimerad version av grundläggande statistisk mekanik.

Ah, nej, tyvärr är det inte så. Kunskapsglappet beror på att upplägget på mitt program ibland inte är det mest genomtänka (så som sig bör på en högskola), så jag hade ingen möjlighet att läsa den kursen på ett vettigt sätt. Tänkte läsa in på egen hand. Ber om ursäkt för att det inte framgick, tackar för tipsen ändå
Citera
2010-06-29, 16:08
Medlem
Eftersom det verkar som att Mandl inte går att få tag på, och jag inte känner för att beställa Bowley & Sanchez gör jag en liten threadomancing. Någon som har andra förslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in