2010-06-21, 20:32
Medlem
Komyteas avatar
Jag gav min gamla labbe en ruta mörk choklad. Insåg nu i efterhand att det inte är så bra? Hon har dock en mage av titan då hon käkar allt från kycklingben till gåsbajs. Bör jag vara orolig? Rutan är väl 3x3 cm och 0,5 cm tjockt.

Hon flåsar lite nu hör jag, kan dock bero på att hon är väldigt fet.

Mvh
Citera
2010-06-21, 20:36
Medlem
Pubizs avatar
http://www.giftinformation.se/article.asp?CategoryID=6840

första resultatet på google "hunden ätit choklad"
Citera
2010-06-21, 20:39
Medlem
Johan_08s avatar
Din hund kommer dö alldeles strax.

Nejdå, med tanke på mängden låter det inte så farligt.

EDIT: Pubiz hann visst förre
Citera
2010-06-21, 20:40
Medlem
Paxozs avatar
ska man äga hund så ska man fan veta vad dom får äta!...

All choklad är farlig för hundar! sen bör man inte heller ge dom mat som börjar på F - Fisk,fågel osv! pga benen!
Citera
2010-06-21, 20:40
Medlem
Komyteas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pubiz

första resultatet på google "hunden ätit choklad"

Jag brukar inte vara den som gör en tråd utan att söka, men nu gjorde jag det! Ber om ursäkt för den.
Startade främst tråden då jag blev lite orolig och hoppades på att kunna ha direktkontakt här på husdjursforat ifall hunden skulle bli dålig.
Citera
2010-06-21, 20:42
Medlem
Pubizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komytea
Jag brukar inte vara den som gör en tråd utan att söka, men nu gjorde jag det! Ber om ursäkt för den.
Startade främst tråden då jag blev lite orolig och hoppades på att kunna ha direktkontakt här på husdjursforat ifall hunden skulle bli dålig.

ingen orsak du gav mitt liv en mening för 10sekunder tackar så mycket

och direktkontakt kan jag inte stå för då jag inte har en aning om hundar
Citera
2010-06-21, 20:46
Medlem
Morticians avatar
Nej Du behöver inte vara orolig. Det är en för liten mängd. Vår labbe käkade upp sex stora påskägg med choklad och annat godis + äggen som godiset låg i och även pappret runt godiset. Han blev lite dålig men inte så att det blev akut. Spydde ett antal ggr och drack ngt kopiöst.
Citera
2010-06-21, 20:49
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paxoz
All choklad är farlig för hundar! sen bör man inte heller ge dom mat som börjar på F - Fisk,fågel osv! pga benen!
Problemet med labradorer är att de äter allt även om ingen ger de. Vår käkade bl.a en halv papperskorg i plast en coca-cola burk fågelkadaver han hittade ute fiskkadaver han hittade när man var vid havet, kattskit var tydligen en delikatess också.
Citera
2010-06-21, 20:51
Medlem
C0ldWaT3Rs avatar
Lite dåligt av dig som hundägare att inte veta att hundar inte tål choklad tycker jag, lyckligtvis är det ju en så liten mängd så det inte skadar. Min svarta labbe hittade en gång en halväten daimchoklad som låg i på marken och och han tryckte i sig den innan jag märkte va det var han höll på med, glupsk ras detdär. Men det hade regnat hela dagen så den såg ju inte alltför fräsch ut..
Citera
2010-06-21, 20:54
Bannlyst
Instämmer med föregående talare! En ruta bör inte vara några problem. Däremot är det bra att aldrig ge en hund choklad. Vår veterinär berättade att det är olika från individ till individ hur känsliga de är, men man ska inte chansa därför att det finns ingen medicinsk behandling att sätta in.

Vi var dagvakter åt en liten terrier för många år sen, och en dag fick den ner huvudet i min ryggsäck, stal en kaka 60% choklad och satte i sig hela. Det var mitt fel såklart. Ojojoj, tänkte jag. Men vi hade tur, den lilla grisen tålde chokladen bra, däremot fick den totalt energiöverskott och bara sprang runt runt i två timmar. Det är ju uppiggande med mörk choklad!
Citera
2010-06-21, 20:56
Medlem
Ode-Ns avatar
Behöver väl inte påpeka igen att det inte är nån fara om den får i sej så lite, men var noga i fortsättningen med vad du ger den bara

Tycker inte folk ska klaga på att man ska söka hela tiden, när de handlar om "akuta" (i brist på bättre ord) saker som detta.
Visst hade det gått att få fram svar om man sökt lite, men när det handlar om saker som är mer brådskande så tycker jag man kan ha överseende med att folk startar en extra tråd.

Och Jaaa, det är bara min åsikt, inte alls säkert att moderatorer håller med om detta
Citera
2010-06-21, 21:06
Medlem
Komyteas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0ldWaT3R
Lite dåligt av dig som hundägare att inte veta att hundar inte tål choklad tycker jag, lyckligtvis är det ju en så liten mängd så det inte skadar. Min svarta labbe hittade en gång en halväten daimchoklad som låg i på marken och och han tryckte i sig den innan jag märkte va det var han höll på med, glupsk ras detdär. Men det hade regnat hela dagen så den såg ju inte alltför fräsch ut..

Det är faktiskt inte min egna hund, utan mina föräldrars om jag ska vara helt ärlig! Skönt att höra att det inte är någon större fara i alla fall, hon ser glad ut.

Tackar alla för hjälpen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in