2010-06-21, 20:00
Medlem
PPP är en form av psoriasis som sätter sig under fotsulorna och handflatorna. Finns det ngn här som har det?
Citera
2010-06-21, 21:09
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaultier1
PPP är en form av psoriasis som sätter sig under fotsulorna och handflatorna. Finns det ngn här som har det?
PointtoPointProtocol?
Citera
2010-06-21, 21:45
Medlem
Jag har. Något du vill veta?

För tillfället går jag på en stark antibiotikakur då jag har fått infektioner och fötterna ser ut som vandrande varbölder. Mer än vanligt alltså...det har jag i vanliga fall också, men det "varet" är ju sterilt. Det är en vidrig sjukdom........-. Mina händer är tack och lov inte alls drabbade i samma omfattning.
Citera
2010-06-22, 11:09
Medlem
Jo jag har ju skiten oxå. Jag är ordinerad dermovatlösning och sen ta på s.k. plattor på fotsulorna och sen tejpa så de sitter kvar. Har även dermovatkräm och diverse andra krämer. Huden på fotsulorna har blivit tunnare och tunnare förstås i o m kortisonet. Har knappat någon känsel under fötterna. Har haft detta nu i 3 år och inte har jag varit av med det någon längre tid . Hur ska man stå ut?
Citera
2010-06-23, 09:10
Medlem
Jag har haft det i två år och stå ut....ja du, hur fan gör man? Man har ju tyvärr inget att välja på eftersom man inte kan få bort det. Jag måste säga att det känns rätt deprimerande när man vet att man aldrig någonsin kommer att bli av med detta helt och hållet.
Jag har sår hela tiden mer eller mindre, helt symtomfri har jag aldrig varit utan dessa j*la blåsor finns där hela tiden.

Åh, detta underbara cortison....(jävligt mycket ironi), eller hur mår tassarna bra av det.... Min hud är också tunn, men jag har faktiskt övergått till att bara använda cortisonet (även jag har dermovatkrämerna) när det är riktigt illa. Annars använder jag mig också av Aloe Vera-kräm vilket faktiskt funkar riktigt bra. Det rekommenderar jag verkligen!
Citera
2010-06-24, 13:28
Medlem
Man ska ju vara *anynym* här men jag undrar om du är tjej/kille och när du fick PPP. Jag var 40 år och läst på internet att det bryter ut mellan 40-60 års ålder. Jag fick skiten när jag fyllde 40 år. Visst jag hade lätt eksem på händerna innan. Vilken är Din teori att du fick PPP. Min är den att jag tog för många hål i öronen och min husläkare har sagt detta *ju mer hål i kroppen man tar desto större är risken*. Varför? Jo samma år tog jag 2 ytterligare hål i öronen (d.v.s. 5 totalt) och den sommaren fick jag PPP som jag först inte ens trodde var psoriasis. För mig tog det 2 år att hamna hos en hudläkare på sjukhus!!!!! Kan du gå? Ibland är det för mig att jag inte ens kan gå till bussen utan måste åka taxi för att handla mat. Färdtjänst är bara att glömma. Aha bra tips med Aloe Vera-kräm måste testas!! Dock har jag tyvärr testat en fotkräm som uppenbarligen skulle ha varit skitbra med innehöll aha-syror - var sjuk i en hel helg med feber och uppsvullna fossingar. Berätta mer
Citera
2010-06-24, 20:35
Medlem
Fråga på . Tjej, fick första symtomen när jag var 27 men trodde det var fotsvamp och behandlade mot det...ett halvår senare insåg jag att njäe - det är nog inte det eftersom det inte försvann helt! Så jag blev diagnostiserad när jag var 28. Citerar läkaren; Ett skolboksexemplar för PPP.

Till största delen tror jag att min PPP är ärftlig.... Båda mina föräldrar har psoriasis, mamma har dessutom också PPP. Hennes är mer utbrett än mitt (och hon har ingneting i händerna), men det är lindrigare, hon får inga blåsor och mår inte speciellt dåligt av det (vilken lyx! så vill jag också ha det!). Utöver detta har väldigt många i min släkt psoriasis i någon form så jag har - trots att det låter skumt - bara väntat på att själv bli drabbad.
I övrigt tror jag att en Starkt bidragande orsak är att jag röker... 95% av alla med PPP är rökare. Numera röker jag ytterst lite, men sluta helt finns det inte en chans att jag klarar av just nu. Även om jag vill. Men har en jäkligt taskig fas i livet.

Tack för påminnelse om hudläkare, jag måste verkligen ta itu med en remiss dit.

Japp, jag kan gå. Men lite då och då får jag hoppa på kryckor . Idag har jag haft skor på mig längre än fem minuter för första gången sen skovet för 1½ vecka sen . Lite krångligt när man inte har körkort och måste gå överallt...Denna omgången har jag löst så jag har cyklat barfota och sen bara haft skor när jag är i affären. Men så kan man inte gärna göra på vintern...framförallt inte när man har köldallergi som jag .

Människor med hela fötter, de vet inte hur bra de har det!

Vad var det för en fotkräm du provat? Så man inte går på samm nit *s*.
Kom på att utöver Aloe Vera finns det en sjukt bra sak till...kaffesump! Jag vet att det låter helvrickat, men den oljan som kommer därifrån är helt underbar för torr hud. Man ska bara se till så man inte har några öppna sår när man kletar på det (enkelt, kleta på, och skölj av efter nån minut) för det är inte alls skönt........
Citera
2010-06-24, 20:45
Medlem
Twitters avatar
Jag har KKK.
Citera
2010-06-24, 22:35
Medlem
Johannesört massageolja är jättebra mot PPP, man blir röd och hemsk när man börjar smörja men sen planar det ut och går bort.

Men man får inte sola när man smörjt sig.
Citera
2010-06-28, 13:05
Medlem
Jag har Canoderm, Locobase, Salisylsyra med Locobasekräm, Dermovatkräm (cortison), Dermovatlösning (cortison), DuroDerm-plattor som jag sätter på efter cortisonkrämen och sen nån tejp (Matrix har jag) att ta på plattorna så de sitter kvar. Dessa ska sitta kvar i 5 dgr ....
Citera
2012-08-07, 04:29
Medlem
PPP can be removed by treating with AHA. The remedy comes in the form of creams of low concentration of AHA. The cream has to be applied over the affected area without spreading into the outer area as AHA is hazardous to skin. The cream may be applied twice a day and continue till the bumps peel off. Avoid handpicking and let the bumps fall down by themselves. AHA is accepted as an effective home remedy for PPP because –

Treatment can be done easily at home

Not costly

Very effective

No side effects if applied carefully/ dock på engelska men hoppas det hjälper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här