2010-06-21, 19:23
Medlem
theunits avatar
Hej!

Jag undrar om någon har något knep för att få bort svettlukt från rena kläder? Man råkar svettas så mycket så deon inte räcker till och plötsligt, trots att du tvättat tröjan/tunikan/tshirten, så luktar den ren och skär svett när du haft tröjan på dig i bara några timmar och hunnit bli varm. Jag har ett tips till er som vill få bort deofläckar på era tröjor och det är faktiskt bara att lägga på vanish på stället och fukta lite och låta det ligga i typ 30min och sen tvätta plagget. Funkar utmärkt! Men nu behöver jag alltså hjälp med svettlukt, någon som vet något bra knep?
Citera
2010-06-21, 19:26
Medlem
åk till apoteket. köp det nya medlet.... "alltid torr" heter det eller något liknande. jag ska köpa detta, verkar funka enligt polare
Citera
2010-06-21, 19:28
Medlem
FittLisas avatar
Inget jag testat själv men jag har hört att folk undviker att tvätta jeans för att de ska behålla sin form och lyster. När de börjar lukta så stoppas byxorna i en påse i frysen. Samma sak med gamla gympaskor som börjat lukta. Kylan ska ta död på bakterierna som orsakar lukten. Ren och färsk svett luktar inte så mycket utan det är först när bakterier angriper som illaluktande odörer uppstår.
Citera
2010-06-21, 19:29
Medlem
svett luktar inte. det är först när svettet kommer i kontakt med bakterier "lukten" kommer så detta medel håller dessa bakterier på avstånd.. Tror jag
Citera
2010-06-21, 19:35
Medlem
Lägga dom i frysen
Citera
2010-06-21, 19:35
Medlem
Picasillys avatar
Har samma problem med flera av mina tröjor, har dock alltid trott att det var "ingrodda" deo- rester Kanske skulle testa frysen, vanish har jag aldrig märkt resultat av
Citera
2010-06-21, 19:38
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Tvätta med lite ättika i under förtvätt så försvinner ingrodd smuts/svettlukt som annars kommer fram när i övrigt rena kläder blir varma.
Citera
2010-06-21, 19:42
Medlem
theunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulGrabb
svett luktar inte. det är först när svettet kommer i kontakt med bakterier "lukten" kommer så detta medel håller dessa bakterier på avstånd.. Tror jag

haha tack för upplysningen, jag visste dock redan om detta det där medlet du rekommenderade, är det något man ska ha på kroppen innan deo (finns något sånt medel också) eller är det något man kan köra i förtvätten?
Citera
2010-06-21, 19:45
Medlem
theunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Tvätta med lite ättika i under förtvätt så försvinner ingrodd smuts/svettlukt som annars kommer fram när i övrigt rena kläder blir varma.

What! Funkar det verkligen?? Kör du i vanligt tvättmedel i det vanliga facket och kör en förtvätt och sen vanlig tvätt direkt efter varandra?
Citera
2010-06-21, 19:45
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theunit
haha tack för upplysningen, jag visste dock redan om detta det där medlet du rekommenderade, är det något man ska ha på kroppen innan deo (finns något sånt medel också) eller är det något man kan köra i förtvätten?

Absolut torr är en antiperspirant http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=100001 . Det finns flera trådar om detta.
Citera
2010-06-21, 19:52
Medlem
theunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Absolut torr är en antiperspirant http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=100001 . Det finns flera trådar om detta.

Okej tack för info. Nu handlar ju dock inte tråden om hur man kan förhindra svettlukt även om det också är bra att få veta, men jag var mer intresserad av om det går att fixa så de snygga tunikor som nu luktar svett så fort jag haft dem på mig i några h kan sluta lukta har du något tips?

Till er andra, tack för alla tips!! Någon frys kan jag dock inte stoppa in kläderna i hemma, för jag har enbart ett frysfack som läget är nu. Men bra att veta inför framtiden!
Citera
2010-06-21, 20:52
Medlem
Heinkels avatar
Länkar till ett inlägg jag skrev i en annan tråd om olika metoder för att ta bort ingrodd dålig lukt från kläder: https://www.flashback.org/sp23786819
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in