2010-06-21, 16:45
Medlem
Nohs avatar
Idag har den delen utav forumet väldigt låg standard. Råd ges att köpa skärmar som ej är prisvärda och personer som ska hålla på med bildhantering rekommenderas skärmar som vore mer passande för... Ja... Ingenting oftast.

Oftast lyckas trådar styras upp när personer kommer med andra argument än "Jag har den här, den är bra!" men inte alltid. Det försämrar kvaliten som forumet håller samt får personer att köpa utrustning som ej passar till det tänkta användningsområdet.

Nu tänker jag inte länka några trådar eftersom jag har poster i de flesta. Men ni som har besökt det forumet borde rimligtvis veta vad jag pratar om.
Senast redigerad av Noh 2010-06-21 kl. 16:50.
Citera
2010-06-21, 16:58
Medlem
mac-muirs avatar
Det är nog svårt att lösa sådana problem, tror jag. Hur ska man kunna avgöra vem som har "rätt" samt. vad som är lämpligast för ändamålet?
Citera
2010-06-21, 17:29
Medlem
micaeles avatar
Så du har mer rätt än många andra i valet utav hårdvara? Ska det ske inträdesprov och skriftliga tentamen för att få ge köpråd?
Icke, var och en är tillåten (som sig bör) att ge råd om vad som helst.

Den som söker köpråd på ett fritt forum där alla kan uttrycka sig tar själv risken att följa dåliga råd.
Citera
2010-06-21, 22:49
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Så du har mer rätt än många andra i valet utav hårdvara? Ska det ske inträdesprov och skriftliga tentamen för att få ge köpråd?

Den som söker köpråd på ett fritt forum där alla kan uttrycka sig tar själv risken att följa dåliga råd.

Skrev jag någonsin att jag har mer rätt än någon annan?

Jag uttryckte kritik över inlägg som t.ex. "Jag har den här, den är bra. Köp köp."

Nu får du tolka det hur du vill men syftet var inte att få fram min överlägsenhet, om jag nu hade någon sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av mac-muir
Det är nog svårt att lösa sådana problem, tror jag. Hur ska man kunna avgöra vem som har "rätt" samt. vad som är lämpligast för ändamålet?

Det blir svårt, men något borde gå att göras.

Men som jag skrev i trådstart så är inte inlägg som har "fel" som ska bort. Det vore omöjligt att avgöra vilka som har fel utan en allvetande moderator.
Senast redigerad av Noh 2010-06-21 kl. 22:52.
Citera
2010-06-22, 00:37
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele

Fast ska man ge råd bör man förslagsvis ha mer att komma med än en åsikt om den egna skärmen. Men det är öppet för alla så här stoppar vi ingen
Citera
2010-06-22, 07:46
Medlem
epost72s avatar
Problemet är väl även de som startar trådarna, om de är dåliga på att uppge vad de ska använda skärmen till.

Jag menar att en person som i huvudsak använder kontorsapplikationer office, kanske inte har så stort behov av en enormt dyr skärm, medan en som i huvudsak ser på film, pysslar med avancerad bild/filmredigering kanske då ska satsa betydlig mer både på grafikkort och bildskärm.

Vidare är det så att forumet utgörs av användarna därav är det även användarna som svarar, jag har lite svårt att se hur en moderator skulle kunna styra och ställa med inläggen så att inga felaktiga råd ges.

Du som allvetare får väll rätta dem som påstår felaktigheter.
Citera
2010-06-22, 10:04
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Problemet är väl även de som startar trådarna, om de är dåliga på att uppge vad de ska använda skärmen till.

Jag menar att en person som i huvudsak använder kontorsapplikationer office, kanske inte har så stort behov av en enormt dyr skärm, medan en som i huvudsak ser på film, pysslar med avancerad bild/filmredigering kanske då ska satsa betydlig mer både på grafikkort och bildskärm.

Vidare är det så att forumet utgörs av användarna därav är det även användarna som svarar, jag har lite svårt att se hur en moderator skulle kunna styra och ställa med inläggen så att inga felaktiga råd ges.

Du som allvetare får väll rätta dem som påstår felaktigheter.

Nu försöker du bara provocera

Jag hade tänkt att några klistrade trådar vore på plats, de bör beskriva olika paneltyper, mysteriet med LED/LCD och sådant.

Men även någon regel som skulle hindra alla "jag har den, köp" inlägg. De börjar mer och mer ta över bildskärmsdelen.
Citera
2010-06-22, 10:23
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noh
Nu försöker du bara provocera
Nej inte alls, jag förstår bara inte hur du tänkt att lösa problemet.
Citat:
Jag hade tänkt att några klistrade trådar vore på plats, de bör beskriva olika paneltyper, mysteriet med LED/LCD och sådant.
Bra idé, och detta bör ju då skrivas av någon som är engagerad samt har kunskapen som krävs.
Jag skulle gissa att dessa emottages tacksamt av de som modererar i forumet.

Citat:
Men även någon regel som skulle hindra alla "jag har den, köp" inlägg. De börjar mer och mer ta över bildskärmsdelen.

En sådan regel blir nog svår att införa, möjligen kan det gå under OT.
Samtidigt är det ju lite upp till den som ber om råd att kanske bortse från intetsägande inlägg.

"jag har den, köp" kan ju ändå vara ett korrekt inlägg en del uttrycker sig i korta ordalag, men jag håller med om att man gott kan ange varför man anser att det är ett bra köp.
Citera
2010-06-22, 10:58
Medlem
epost72s avatar
Om jag låter skeptisk så kan det i viss mån bero på att klistrade trådar sällan eller aldrig läses.

Titta lite på detta exempel:
cannaBe försökte strukturera upp Windowsforumet

Detta resulterade i FAQ: Allmän FAQ & Ledsagning inkl. Mall / Spec för Supportfrågor

Det tråkiga är att jag endast vid ett fåtal tillfällen sett personer som läst FAQ:n och ännu färre som använder mallarna.
Citera
2010-07-20, 13:02
Medlem
Nohs avatar
Känns som att det skulle kunna gå att finurla ihop en FAQ, hur går jag tillväga?

Skriver den och kontaktar sedan moderator via pm och frågar vad som tycks. Eller bara skriver jag ihop lite och gör en tråd som moderator kan klistra?
Citera
2010-07-20, 13:27
Medlem
MrFingals avatar
Citat:
Känns som att det skulle kunna gå att finurla ihop en FAQ, hur går jag tillväga?

Skriver den och kontaktar sedan moderator via pm och frågar vad som tycks. Eller bara skriver jag ihop lite och gör en tråd som moderator kan klistra?

Att kontakta en moderator för ett godkännande innan är väl att föredra men skriver du en vettig FAQ tror jag inte att det kommer vara några större problem att få den klistrad i efterhand.
Citera
2010-07-20, 15:03
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFingal
Att kontakta en moderator för ett godkännande innan är väl att föredra men skriver du en vettig FAQ tror jag inte att det kommer vara några större problem att få den klistrad i efterhand.

Då börjar jag

Om det är något som är intresserad att få med sitt bidrag är det bara att skicka mig ett PM.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in