2010-06-21, 13:18
Medlem
Vilken skulle du ha valt av dessa?
Motivera varför.

Stridsfordonsförare
http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/Egen-sokning/?btkd=GC901&fsgr=2
Jag har pratat med en snubbe från Försvarsmakten. Han sa att man kommer få köra en Geländewagen
(utan ingen stridsvagn eller liknande)

Bas/Strilsäksoldat
http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/Egen-sokning/?btkd=GA924&fsgr=5

Vill gärna höra från er som har gjort dessa utbildningarna.

Edit: Eller som Livgardet (bevakninssoldat).
http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/Egen-sokning/?btkd=GA935&fsgr=2
Senast redigerad av Swagger01 2010-06-21 kl. 13:46.
Citera
2010-06-21, 19:22
Medlem
Du ska välja Bas/strilsäk. Dem har tagit bort namnet, det heter Lätt infater/bevakning. Det är jävligt mycket strid på den utbildningen. Du kommer få väktarutbildning för du utbildas till att bevaka slottet. Men det är militär skyddsvakt. Det är som en skyttesoldat utbildning och du kommer bli slut körd. Ja visst är skyttesoldat på Livgardet kanske mycket bättre. Men den hära är ingen stor skillnad. Du gör exakt samma sak som en skyttesoldat. Eran uppgift är ju att bevaka och slå ut fienden som närmar sig det ni bevakar i krig. Och ni jobbar även som skyttesoldater om det behövs.

se och njut http://www.youtube.com/watch?v=49PxYP6Ctrs
Citera
2010-06-21, 21:23
Medlem
HRTs avatar
Du fick ju ett bra svar där allt beror ju på vad du vill göra efter militära? En väktare utb är väl inte fel om du vill börja jobba med säkerhet och bevakning civilit.
Skiter du fullständigt i sånt så är ju fordonsförare inte fel heller bevaknings soldat på livgardet rankar jag lågt om det nu inte skulle vara militär polisen? Har förr mig livgardet har MP?
Citera
2010-06-21, 21:35
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riton
Du ska välja Bas/strilsäk. Dem har tagit bort namnet, det heter Lätt infater/bevakning. Det är jävligt mycket strid på den utbildningen. Du kommer få väktarutbildning för du utbildas till att bevaka slottet. Men det är militär skyddsvakt. Det är som en skyttesoldat utbildning och du kommer bli slut körd. Ja visst är skyttesoldat på Livgardet kanske mycket bättre. Men den hära är ingen stor skillnad. Du gör exakt samma sak som en skyttesoldat. Eran uppgift är ju att bevaka och slå ut fienden som närmar sig det ni bevakar i krig. Och ni jobbar även som skyttesoldater om det behövs.

se och njut http://www.youtube.com/watch?v=49PxYP6Ctrs
Dom flesta blir är ju skyttesoldater under utbildning?
Citera
2010-06-21, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslock
Dom flesta blir är ju skyttesoldater under utbildning?

Jo men inriktningen ligger på strid med tyngre vapen som KSP58 och GRG.
Citera
2010-06-22, 00:36
Medlem
Jag står också på reserv som insatssoldat i Göteborg (GSU görs i karlstad har jag för mig). Eftersom jag bor i Göteborg tyckte jag det var intressant.

Men Bas/strilsäkman verkar roligare och mer utmaning. Är det så att man får Väktarutbildning? Isf är väl det så att man får välja det själv? Det är väl ganska mycket lagar och ganska mycket utbildning om jag inte har fel.

Edit: Mycket intressant hittade jag Här. Killen från pliktverket sa Bas/strilsäk, eftersom det står kvar på lumpen.nu.
Men som det står hos Försvarsmakten, Lätt infanteri/Bevakning. Har dom bara ändrat namnet eller något i utbildningen?
Senast redigerad av Swagger01 2010-06-22 kl. 01:04.
Citera
2010-06-22, 00:59
Medlem
Att kalla skyddsvaktsutbildningen för "väktarutbildning" är väl ändå att ta i så det knakar :/
Man måste väl fortfarnade göra VU1 och VU2?

Ring de aktuella förbanden och prata med värnpliktshandläggarna där. De kan ge dig svar på dina frågor.
Citera
2010-06-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Du fick ju ett bra svar där allt beror ju på vad du vill göra efter militära? En väktare utb är väl inte fel om du vill börja jobba med säkerhet och bevakning civilit.
Skiter du fullständigt i sånt så är ju fordonsförare inte fel heller bevaknings soldat på livgardet rankar jag lågt om det nu inte skulle vara militär polisen? Har förr mig livgardet har MP?

Stämmer bra det. Bevakning på LG = MP vad jag förstått det som efter 5 veckor fordonsutbildning där.
Citera
2010-06-22, 14:34
Medlem
ynglingens avatar
Insats/bevakning (kalla det vad fan du vill) på livgardet är samma som insats/bevakning på tex. I19 eller P4 Dvs. det som förut kallades bevakningssoldater och inte Mp, Mp heter Mp när du söker den befattningen hos pliktverket.

Iaf på I19 så får du vu1 mot slutet av din tjänstgöring som Insatssoldat hur dem gör på andra förband har jag inte den blekaste om så de får någon annan svara på.
Insats tenderar dock till att innebära ganska mycket vakten och många timmar som du kan dedikera åt träning när du är ledig^^ Sen beror din tjänst extremt mycket på vad du får för befäl, Får du ett gäng trötta gamla Lt s så sjunker utbildningen direkt för dem orkar sällan eller aldrig göra något seriöst eller något utöver utbildningsplanen men om du däremot får ett gäng stridspittar som plutbef så ökar kvalitén för dem tar gärna extra tid för mer strid osv.
Citera
2010-06-22, 17:02
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Jo men inriktningen ligger på strid med tyngre vapen som KSP58 och GRG.
Ja, men det har väl 90% av alla soldater.
Citera
2010-06-22, 17:40
Medlem
LågOchLångsams avatar
Bas/Strilsäk soldat innebär dock en helvetes massa dygn på slottet. Något som du bör ha med i beräkningen.
Citera
2010-06-22, 18:56
Medlem
19vator91s avatar
[quote=Swagger01]Jag står också på reserv som insatssoldat i Göteborg (GSU görs i karlstad har jag för mig). Eftersom jag bor i Göteborg tyckte jag det var intressant.

De gör sin GSU i karlskrona, inte i karlstad som du skrev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in