Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-21, 12:26
Medlem
Hej!

Har precis installerat Windows 7, men Windows Update har inte fungerat på hela dagen. När jag trycker på "Sök efter uppdateringar" kommer följande: "Det gick inte att söka efter nya uppdateringar" Kod: 8024402F

Vad kan detta bero på? Jag är ansluten till internet.

Tack!
Citera
2010-06-21, 13:47
Medlem
PiratPojkens avatar
Vad är det för release? Eller är det köpt?
Citera
2010-06-21, 13:55
Medlem
bugulus avatar
Sitter du på en router? (Vad för router?)

Har Windows Update fungerat tidigare med ditt hemnätverk? Har du uppdaterat din router (Firmware uppdatering) sen du sist använde den?

Det finns inställningar på de flesta routers där man måste tillåta den köra ActiveX Kontroller för att Windows Update ska fungera.
Citera
2010-06-21, 15:38
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piers
Hej!

Har precis installerat Windows 7, men Windows Update har inte fungerat på hela dagen. När jag trycker på "Sök efter uppdateringar" kommer följande: "Det gick inte att söka efter nya uppdateringar" Kod: 8024402F

Vad kan detta bero på? Jag är ansluten till internet.

Tack!

svar: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Windows-Update-error-80244016-8024402f-or-c80003fa

Citat:
Om Windows Update-felkoden 80244016, 8024402f eller c80003fa visas när du försöker söka uppdateringar kan det orsakas av ett högt antal uppdateringsförfrågningar på Windows Update-servrarna. Stäng Windows Update, vänta 10 till 15 minuter och kör sedan Windows Update igen. Du kan också vänta på att Windows Automatiska uppdateringar ska köras vid nästa schemalagda tid.

Det här felet kan också orsakas av problem med Internetanslutning. Mer information finns i Felsöka problem med Internetanslutningen.
Citera
2010-06-22, 10:46
Medlem
Då måste det vara ett problem med internetanslutningen. Men jag har ju internet. Så vad är problemet? Det har fungerat förr på denna routern.
Citera
2010-06-22, 10:50
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Då måste det vara ett problem med internetanslutningen. Men jag har ju internet. Så vad är problemet? Det har fungerat förr på denna routern.

Om Windows Update-felkoden 80244016, 8024402f eller c80003fa visas när du försöker söka uppdateringar kan det orsakas av ett högt antal uppdateringsförfrågningar på Windows Update-servrarna. Stäng Windows Update, vänta 10 till 15 minuter och kör sedan Windows Update igen.
Citera
2010-06-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
Om Windows Update-felkoden 80244016, 8024402f eller c80003fa visas när du försöker söka uppdateringar kan det orsakas av ett högt antal uppdateringsförfrågningar på Windows Update-servrarna. Stäng Windows Update, vänta 10 till 15 minuter och kör sedan Windows Update igen.

"Har precis installerat Windows 7, men Windows Update har inte fungerat på hela dagen." = mer än 10-15 minuter.
Citera
2010-06-22, 12:34
Medlem
bugulus avatar
Citat:
"Har precis installerat Windows 7, men Windows Update har inte fungerat på hela dagen." = mer än 10-15 minuter.

KOlla för säkerhetskull att din router tillåter ActiveX kontroller.
Jag vet att du nämnde att routern har fungerat tidigare men det är värt ett försök ändå.

OM du inte vet hur man gr så säg till vilken router du har så hjälper jag dig till det alternativet.
Citera
2010-06-22, 18:12
Medlem
Jag har en WRT160Nv2 Linksys routor. Jag vet inte hur man kollar det.
Citera
2010-06-22, 20:21
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Felet kan även bero på att tjänsten Windows update är inaktiverad eller att mappen som den lagrar tillfälliga filer i har "gått sönder". Förmodligen det andra

Radera C:\Windows\SoftwareDistribution\ och kör
Kod:
net start WuAuServ

Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
KOlla för säkerhetskull att din router tillåter ActiveX kontroller.
Jag vet att du nämnde att routern har fungerat tidigare men det är värt ett försök ändå.

OM du inte vet hur man gr så säg till vilken router du har så hjälper jag dig till det alternativet.

ActiveX upphörde mer eller mindre att existera efter XP. Vista och 7 är inte beroende av skiten för att uppdatera. Man kan i Windows 7 t.o.m köra Windows update utan att ha IE installerat. Desutom vet jag inte hur din hårdvara fungerar, men jag har aldrig sett några sådana inställningar i min.
Senast redigerad av TheVeryUberEnd 2010-06-22 kl. 20:24.
Citera
2010-06-22, 20:35
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
ActiveX upphörde mer eller mindre att existera efter XP. Vista och 7 är inte beroende av skiten för att uppdatera. Man kan i Windows 7 t.o.m köra Windows update utan att ha IE installerat. Desutom vet jag inte hur din hårdvara fungerar, men jag har aldrig sett några sådana inställningar i min.

Jag sitter på en rätt så gammal zyXEL modell där det fanns under"Security" och sedan Content Filter där man kan blocka för ActiveX, Java, Cookies och Web Proxy.

Blockerar man ActiveX går inte saker igång som kräver det (Bland annat Windows Update).
Notera att allt detta sker på router nivå, då spelar det ingen roll vad för OS man har.

Gällande Linksys så kommer jag behöva kolla på detta lite mera då jag aldrig har sett den inställningen förut på dessa.

Du kan alltid testa manuellt dock:

Du kommer åt din router via denna adress:: 192.168.1.1 eller 192.168.5.1
Username ska vara blankt.
Lösenord ska vara admin om du inte har ändrat själv.

Kika runt där lite, återkommer imorgon om jag har ett definitivt svar.
Senast redigerad av bugulu 2010-06-22 kl. 20:48.
Citera
2010-06-22, 20:55
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Jag sitter på en rätt så gammal zyXEL modell där det fanns under"Security" och sedan Content Filter där man kan blocka för ActiveX, Java, Cookies och Web Proxy.

Blockerar man ActiveX går inte saker igång som kräver det (Bland annat Windows Update).
Notera att allt detta sker på router nivå, då spelar det ingen roll vad för OS man har.

Gällande Linksys så kommer jag behöva kolla på detta lite mera då jag aldrig har sett den inställningen förut på dessa.

Du kan alltid testa manuellt dock:

Du kommer åt din router via denna adress:: 192.168.1.1
Lösenord om du inte har ändrat själv bör vara 12345.

Kika runt där lite, återkommer imorgon om jag har ett definitivt svar.

Intressant, men jag är väldigt säker på att Windows 7 inte använder det för att uppdatera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in