2010-06-21, 11:09
Medlem
Jake88s avatar
Vet inte om det finns en tråd. Men jag hitta ingen. Iaf så tänkte jag om man ställer två speglar mot varandra så man får en tunnel. Speglarna ska dock vara gigantiska så det ska inte ta slut och de ska va riktade precis emot varandra.

Om man ställer sig mellan speglarna då så kommer man se sig själv i speglarna ?

Kommer man kunna se vad man gjorde innan eftersom att ljuset inte hinner med att spegla tillbaka informationen ifrån den spegeln längst bort ?

Eller finns det inte något slut som man kan få informationen ifrån. Typ om man ställer upp en stjärnkikare borde man ju kunna se en bit av sig själv långt inn?

Eller kommer det bara vara en oändlig tunnel med mig själv i ?
Citera
2010-06-21, 11:35
Medlem
johanness avatar
bortsett från att alla speglar har oregelbundenheter som gör att det blir förvrängningar i reflektioner, och att ingen spegel reflekterar 100% utan absorberar en del av ljuset, så är ett problem i exemplet att du står i vägen för din egen reflektion; den kan inte passera igenom dig till motstående spegel.
Senast redigerad av johannes 2010-06-21 kl. 12:31.
Citera
2010-06-21, 12:30
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
bortsett från att alla speglar har oregelbundenheter som gör att det blir förvrängningnar i reflektioner, och att ingen spegel reflekterar 100% utan absorberar en del av ljuset, så är ett problem i exemplet att du står i vägen för din egen reflektion; den kan inte passera igenom dig till motstående spegel.

fick mig att tänka på; finns det något som är perfekt reflekterande?
Citera
2010-06-21, 12:32
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
bortsett från att alla speglar har oregelbundenheter som gör att det blir förvrängningnar i reflektioner, och att ingen spegel reflekterar 100% utan absorberar en del av ljuset, så är ett problem i exemplet att du står i vägen för din egen reflektion; den kan inte passera igenom dig till motstående spegel.

Borde inte jag bli snäppet mindre bara i den andra spegeln osv. Jag har sett när jag stått i typ spegelrummet på Liseberg när man va liten så såg man ju sig själv iaf en 30 gånger i en tunnel. Dock inte hela men man ser delar. Vad jag minns iaf jag var nog inte mer än 7 år då. Så man kan enligt min teori se tunneln.
Citera
2010-06-21, 12:34
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Borde inte jag bli snäppet mindre bara i den andra spegeln osv. Jag har sett när jag stått i typ spegelrummet på Liseberg när man va liten så såg man ju sig själv iaf en 30 gånger i en tunnel. Dock inte hela men man ser delar. Vad jag minns iaf jag var nog inte mer än 7 år då. Så man kan enligt min teori se tunneln.

som jag förstod premisserna i trådstarten ska speglarna stå parallellt med varandra och du emellan. då blir det ingen tunnel. om du menade något annat får du gärna förtydliga.
Citera
2010-06-21, 12:58
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
som jag förstod premisserna i trådstarten ska speglarna stå parallellt med varandra och du emellan. då blir det ingen tunnel. om du menade något annat får du gärna förtydliga.

Jo jag provade med en liten spegel mot min toa spegel nu och jag såg en tunnel dock var det i princip omöjligt att se nått när jag stod bakom den och hade den rakt men jag kunde iaf se att det blir en tunnel.

http://img228.imageshack.us/img228/4320/speglar.jpg

Om jag nu skulle lyckas ställa in det så jag kan se tunneln hela vägen. Jag kanske lyckades få 20 tunnlar som bäst och fortfarande se men det gick inte att ta kort då för mobilkameran va för klumpig. Men om jag hade större speglar borde det väll gå att se längre.
Citera
2010-06-21, 13:00
Medlem
johanness avatar
Citat:
Jo jag provade med en liten spegel mot min toa spegel nu och jag såg en tunnel dock var det i princip omöjligt att se nått när jag stod bakom den och hade den rakt men jag kunde iaf se att det blir en tunnel.

http://img228.imageshack.us/img228/4320/speglar.jpg

Om jag nu skulle lyckas ställa in det så jag kan se tunneln hela vägen.

om du ser "tunneln" håller du inte speglarna helt parallellt. om speglarna stod helt parallellt kan i teorin en tunnel uppstå men eftersom du står i vägen för den kan du inte se den. jag vet inte hur jag ska kunna förklara detta bättre.
Citera
2010-06-21, 13:09
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
om du ser "tunneln" håller du inte speglarna helt parallellt. om speglarna stod helt parallellt kan i teorin en tunnel uppstå men eftersom du står i vägen för den kan du inte se den. jag vet inte hur jag ska kunna förklara detta bättre.

Hmm.. är du helt säker på detta ?

Jag behöver alltså inte sätta upp en spegelvägg för att kolla
Citera
2010-06-21, 13:43
Medlem
Jake88s avatar
Citat:

Det gick att lösa genom att sätta upp en till spegel men det andra problemet verkar va att det inte blir nått ljus kvar. För längst in blir det bara svart/grått.
Citera
2010-06-21, 15:57
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
fick mig att tänka på; finns det något som är perfekt reflekterande?

Det är inte praktiskt möjligt att genomföra. Jag tvivlar på att teorin ens tillåter det; ingenting sker gratis så att säga.
Citera
2012-02-12, 02:32
Medlem
Citat:

Om du ställer dig framför spegeln, med en spegel bakom dig, så står du ivägen för att se vad som är bakom dig. Det finns en död vinkel så att säga. Förstår du? Det är sjukt svårt att förklara... Du kan liksom inte se ditt bakhuvud när du står framför spegeln med en spegel bakom dig. Du har liksom inte 360 graders synvinkel.

Utöver det, så driver detta mig till vansinne, att man inte kan placera två speglar framför varandra. Jag vill så gärna se vad som finns där.
Citera
2012-02-12, 04:53
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Det är inte praktiskt möjligt att genomföra. Jag tvivlar på att teorin ens tillåter det; ingenting sker gratis så att säga.

Är inte en enskill d atom 100% reflekterande ? (Förutsatt att den inte joniseras)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in