2010-06-21, 01:08
Medlem
Hej!

Min bästa vän blev i helgen helt oprovocerat nedslagen av en för honom helt okänd gärningsman. Det var på vägen hem från en känd krog som två män (utlänska) hoppade fram framför honom och slog (minst ett slag,lite oklart) så personen i fråga ramlade handlöst ner i asfalten och slog i huvudet.
Nu ligger han på sjukhus med en blödning i hjärnan men kommer med all sannolikhet bli helt återställd men dr har kommenderat honom att ligga kvar och stilla i ca 4 dygn.

Till saken hör att ett vittne (väktare) tog upp jakten på den ena gärningmanen som greps av polisen och anhölls övernatten där han fick nyktra till innan förhör dagen efter. Min vän har fått sytt i huvudet och har ögat intryckt i ansiktet (läs svullen kring ögat) och ser förfälig ut enligt hans mor, men skadorna ska helt försvinna inom tid.

Nu är min fråga, vad för straff kommer denna gärningsman troligen få? Det finns fler vitttnet och han greps kort efter dådet. Jag sitter och funderar på vad för rekvist som krävs för grov misshandel, och vad brukar straffet bli i fall som detta?

Tack på förhand!
Citera
2010-06-21, 01:10
Medlem
Erikons avatar
typ dagsböter i en månad?
eller om han var sjuk i huvudet så får han medicinsk hjälp i ett halvår.
Men var han inte sjuk kan det också bli kåken i 2-3 månader
Citera
2010-06-21, 01:13
Medlem
Beror väl på hur gamla dom som gjorde är och hur det kommer gå för din polare..
Citera
2010-06-21, 01:16
Medlem
johanness avatar
detta låter inte som grov misshandel utan kommer med största sannolikhet bedömas som misshandel av normalgraden, förutsatt att det inte finns andra omständigheter inblandade som spelar roll i bedömningen och som du inte berättat om.

påföljden är i princip helt beroende av den tilltalades personliga omständigheter. men det kommer inte att stanna vid bara böter.
Citera
2010-06-21, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raivAk
Beror väl på hur gamla dom som gjorde är och hur det kommer gå för din polare..

Gärningsman 27 år..
Citera
2010-06-21, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nasin
Text ...

Brukar i regel krävas ganska mycket för att det ska räknas som grov misshandel och oftast när så väl sker så kanske det skulle ha klassats som mordförsök istället. Eftersom det var helt oprovocerat så kommer dom självklart att se mer allvarligt på det. Men sen var även alkohol med i bilden vilket förmildrar omständigheterna. Tippar på att det blir frågan om dagsböter, hur många vågar jag dock inte säga.
Citera
2010-06-21, 03:08
Medlem
Möjligtvis misshandel av normalgraden och vållande till kroppsskada. Svårt att säga vad straffet blir, då varken vi eller du vet om gärningsmännen tidigare är straffade, men mest troligt är väl samhällstjänst.
Citera
2010-06-21, 10:38
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Dagsböter? Ni som på fullaste allvar föreslagit detta som en trolig påföljd skulle kanske kunna ta och förklara er lite närmare. För det är väl inte så att ni bara slänger ur det på måfå utan att ha en jävla aning? Samhällstjänst är för övrigt ingen ("ensamstående") påföljd.
Citera
2010-06-21, 11:13
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contrario
Möjligtvis misshandel av normalgraden och vållande till kroppsskada. Svårt att säga vad straffet blir, då varken vi eller du vet om gärningsmännen tidigare är straffade, men mest troligt är väl samhällstjänst.

det är tekniskt omöjligt att döma för misshandel och vållande till kroppsskada för samma gärning.

vad som möjligen kan komma ifråga är misshandel + vållande till kroppsskada, grovt brott. detta om slaget ledde till omfattande kroppsskada som gärningsmannen inte rimligen kunde förutse. det är en möjlighet men jag tror inte att det är lönt att försöka sia om det.

grov misshandel handlar det som regel om när misshandeln sker med tillhyggen, ger bestående men etc. det här är av allt att döma en misshandel av normalgraden men den ligger inte i det nedre registret påföljdsmässigt.
Citera
2010-06-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
det är tekniskt omöjligt att döma för misshandel och vållande till kroppsskada för samma gärning.

vad som möjligen kan komma ifråga är misshandel + vållande till kroppsskada, grovt brott. detta om slaget ledde till omfattande kroppsskada som gärningsmannen inte rimligen kunde förutse. det är en möjlighet men jag tror inte att det är lönt att försöka sia om det.

grov misshandel handlar det som regel om när misshandeln sker med tillhyggen, ger bestående men etc. det här är av allt att döma en misshandel av normalgraden men den ligger inte i det nedre registret påföljdsmässigt.
Jag menar givetvis att man bedömer slaget som misshandel av normalgraden, eller till och med ringa, och därefter dömer för vållande till kroppsskada för det olyckliga fallet som orsakades av misshandeln. Precis som när man dömer för vållande till annans död i misshandelsfall.

Förstår inte riktigt vad du skiljer på, eller varför du tolkade det som att jag menade att skadan som uppkommit av själva misshandeln (inte det olyckliga fallet) skulle bedömas som vållande till kroppsskada.
Citera
2010-06-21, 11:47
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contrario
Jag menar givetvis att man bedömer slaget som misshandel av normalgraden, eller till och med ringa, och därefter dömer för vållande till kroppsskada för det olyckliga fallet som orsakades av misshandeln. Precis som när man dömer för vållande till annans död i misshandelsfall.

Förstår inte riktigt vad du skiljer på, eller varför du tolkade det som att jag menade att skadan som uppkommit av själva misshandeln (inte det olyckliga fallet) skulle bedömas som vållande till kroppsskada.

jag menar så här: slår man ner någon får man räkna med att denne faller olyckligt etc, i de allra flesta fall anses uppsåtet omfatta de skador den slagne fått av att falla. det är bara i straffrättstentor man dömer för misshandel + vtk i brottskonkurrens. på riktigt är det väldigt sällsynt och torde bara bli aktuellt när följdskadorna är så omfattande på grund av omständigheter utanför gm:s maktsfär att det blir orimligt att knyta dem till slaget. och då är det i så fall grovt vtk man kan prata om. men jag kan såklart inte ta gift på att ingen domstol någonsin resonerat annorlunda.

misshandel+ (grovt) vtk är i vilket fall en specialkonstruktion som är sällan förekommande utanför de juridiska fakulteterna.
Citera
2010-06-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
jag menar så här: slår man ner någon får man räkna med att denne faller olyckligt etc, i de allra flesta fall anses uppsåtet omfatta de skador den slagne fått av att falla. det är bara i straffrättstentor man dömer för misshandel + vtk i brottskonkurrens. på riktigt är det väldigt sällsynt och torde bara bli aktuellt när följdskadorna är så omfattande på grund av omständigheter utanför gm:s maktsfär att det blir orimligt att knyta dem till slaget. och då är det i så fall grovt vtk man kan prata om. men jag kan såklart inte ta gift på att ingen domstol någonsin resonerat annorlunda.

misshandel+ (grovt) vtk är i vilket fall en specialkonstruktion som är sällan förekommande utanför de juridiska fakulteterna.
Jag vill minnas att jag åtminstone läst någon dom där straffet blivit misshandel och vållande till kroppsskada, men jag kan inte heller ta gift på detta. Hursomhelst kan inte hjärnblödningar räknas som en rimlig påföljd av ett misshandelsfall, även om det resulterar i att offret dör eller inte. Jämför detta med domar gällande vållande till annans död efter olyckliga fall.

Du har nog rätt dock, för jag måste erkänna att det är en ovanlig brottsrubricering i misshandelsfall överlag. Å andra sidan frågar jag mig då vad bedömingen kan komma att bli för de uppkomna skadorna som får anses relativt svåra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in