2023-02-28, 06:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FeministSlayer
Jag behöver bara betrakta palestinierna här i Sverige och observera hur dem beter sig och vad dem "bidrar" med till det svenska samhället för att direkt förstå hur det egentligen ligger till i den här konflikten.
Det finns drygt 8000 palestinier i Sverige och jag tvivlar på att du träffat några.
Citat:
Hoppas israelerna städar bort packet ifrån jordens yta.
Finns verkligen oproportionerligt många nazister och deras vapenbröder här på FB.
Citera
2023-02-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Ja, det säger alla.
Samma är det med ortodoxa judar.
Dom är herrefolk och vill absolut inte arbeta!
Det är eg avarter av samma religion, båda två.
Tror sig vara den ende gudens utvalda och dvs herrefolk/ jämför med nazisterna, samma skit...
Och denna megalomani kommer alltid evinnerligen bli deras fall!

Det finns inbyggt i de psykologiska mekanismerna !
Vårt dna.
Vi har evolverat från djur till människa.
Men djuret finns kvar därinne, alltid.

Om vi människor inser att vi ska hjälpa varandra vi ska visa vänlighet mot varandra hade vi alla varit trygga och haft bra.

Tyvärr tänker inte alla så av olika anledningar.
Det alla dem som har mest att lära.
Citera
2023-02-28, 10:44
Medlem
Felet många gör är att tro att vi människor tänker och socialt fungerar på samma sätt oavsett var vi kommer ifrån.

Så dumma tankar kan man bara ha om man är akademiker intellektuell och aldrig varit i de miljöer bla araber befinner sig.

Det skulle vara intressant att placera dessa akademiker i ”vanliga” människors vardag.
Dessa akademikers barn barnbarn skulle placeras i förortens skolor själva skulle de arbeta i de yrken invandrarna arbetar med och bo i gamla slitna miljonprogram. Besöka arbetsförmedlingen försäkringskassan en vanlig dag i veckan.

Då hade de förstått att kultur religion spelar mycket stor roll för hur vi beter oss och hur vi agerar med varandra.

Vad vill jag ha sagt med detta.

Jo att araber/palestinier generellt sett är totalt olika oss i beteende moral och social fostran samt givetvis religiöst.

Det finns extremister inom allt och ibland behöver man generalisera för att belysa problem.
Citera
2023-02-28, 10:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Jo att araber/palestinier generellt sett är totalt olika oss i beteende moral och social fostran samt givetvis religiöst.
Vad har din harang med Israel/Palestinakonflikten att göra? Vill du bara ha en ursäkt att hacka ned på araber?
Citera
2023-02-28, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Vad är det då frågan om?
Varför vill Israel beröva palestiniernas mark?
Nåt likt putinistisk "historisk""
äganderätt gentemot Ukraina,?

Har judarna blivit nazister?

Om vi pratar om sionismen i slutet av 1800-talet så handlade den om att judarna behövde ha ett hemland. Och då företrädesvis på det ställe där de ursprungligen kom ifrån och där det redan fanns en större grupp judar. Hela Europa upplevde jättestora emigrationsvågor vid den här tiden, även Sverige. Förflyttningarna hade inte så mycket med religion att göra som ett sökande efter möjligheter till ett bättre liv.

Som Xenonen säger, den religiösa aspekten vad gäller judarna var länge rätt svag men blev starkare efter hand.
Citera
2023-03-01, 19:58
Avstängd
Den nya regeringen gör i alla fall ingen hemlighet av var den står ideologiskt:
“I think the village of Huwara needs to be wiped out. I think the state of Israel should do it,”
- Bezalel Smotrich

https://www.timesofisrael.com/israel-should-wipe-out-palestinian-town-of-huwara-says-senior-minister-smotrich/
Citera
2023-03-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad har din harang med Israel/Palestinakonflikten att göra? Vill du bara ha en ursäkt att hacka ned på araber?

Jag tycker väldigt illa om araber/palestinier.
Man kan säga att jag har mycket dålig erfarenhet av dem.

Jag haft dem på flera olika arbetsplatser och jag har fått höra det samma från andra som också haft med dem att göra i olika sammanhang.
Citera
2023-03-06, 22:21
Medlem
[quote=Ellestrandh|83658227]Jag tycker väldigt illa om araber/palestinier.
Man kan säga att jag har mycket dålig erfarenhet av dem.

Jag haft dem på flera olika arbetsplatser och jag har fått höra det samma från andra som också haft med dem att göra i olika sammanhang.[/QUOTE,
6 promille?
Citera
2023-03-17, 19:28
Medlem
Soterns avatar
Nu tror någon professor att det är risk för inbördeskrig i Israel.

https://www.svd.se/a/0KElwB/professor-risk-for-inbordeskrig-i-israel
Citera
2023-03-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Nu tror någon professor att det är risk för inbördeskrig i Israel.

https://www.svd.se/a/0KElwB/professor-risk-for-inbordeskrig-i-israel
De här enorma protesterna skulle behöva en egen tråd (om det inte redan finns en?), eftersom de inte bottnar i motsättningar mellan israeler och palestinier. Bara i Tel Aviv är i runda slängar 200 000 pers ute på gatorna och demonstrerar mot antidemokratiskt lagförslag från den ultrareligiösa och högerkonservativa zionistregeringen med Netanyahu i spetsen.

Jag lyckas dock inte formulera en kortfattad och vettig frågeställning för en tråd...

Edit: jag ser nu att "Sotern" hänvisar till en 2½ år gammal låst debattartikel. Vad som skrivs vet jag således inte, men i dagsläget föreligger alltså risk för inbördeskrig pga motsättningar israeler emellan. Palestina har föga med pågående protester att göra.
Senast redigerad av slothlorien 2023-03-19 kl. 22:56.
Citera
2023-03-20, 00:07
Medlem
Israel är den enda demokratiska staten i Mellanöstern. Med modern rättskipning och mänskliga
rättigheter.
Palestina däremot tillhör den värsta gruppen av terrorstater med medeltida värderingar.
Citera
2023-03-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Felet många gör är att tro att vi människor tänker och socialt fungerar på samma sätt oavsett var vi kommer ifrån.

Så dumma tankar kan man bara ha om man är akademiker intellektuell och aldrig varit i de miljöer bla araber befinner sig.

Det skulle vara intressant att placera dessa akademiker i ”vanliga” människors vardag.
Dessa akademikers barn barnbarn skulle placeras i förortens skolor själva skulle de arbeta i de yrken invandrarna arbetar med och bo i gamla slitna miljonprogram. Besöka arbetsförmedlingen försäkringskassan en vanlig dag i veckan.

Då hade de förstått att kultur religion spelar mycket stor roll för hur vi beter oss och hur vi agerar med varandra.

Vad vill jag ha sagt med detta.

Det finns extremister inom allt och ibland behöver man generalisera för att belysa problem.

Vi säger att det blir krig i Sverige så man behöver tvingas fly. Det finns ett land som tagit emot många av oss (som vi gjort med mena) då hade iaf jag skämts om man lever på deras pengar, inte anpassar sig till kultur, bara rättigheter inga skyldigheter, rånar och mördar andra. De verkar som araber/palestinier är helt olik det tänket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in