Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vad kallar du vad som skedde i Lydda?
https://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus_from_Lydda_and_Ramle
Sionisterna hade långt före det gjort klart vad som skulle hända. Att de avsåg flytta ned till Palestina och på ena eller andra sättet göra om det till en judisk stat där gränserna för denna avsiktligt lämnades mycket vaga. Att detta förutsatte att man gjorde sig av med stora delar av den tidigare befolkningen var implicit. Enda skillnaden mellan de olika sionistiska falangerna var takten. Begin&co hade velat fortsätta kriget och ta minst hela Västbanken redan 1949 medan Ben Gurion var mer försiktig och ville konsolidera och importera mer judar först.
Den förvaltades av britterna, men det där syftat har du hittat på själv, och vanligen var de araber som brukade den även om de inte hade formell äganderätt.
Det var inte speciellt mycket mark judarna ägde, men visst, det var lika fel att konfiskera den. Eftersom Jordanien sedan förlorade all denna mark känns dock rätt passé att bråka med dem.
Det är snarare du som ägnar dig åt historieförfalskning de gånger du alls orkar gå in på vad du anser hände.
Nej defenitivt Inte en Israelisk etnisk rensning, Israel har aldrig beordrat någon sådan och en sådan har inte utförts.
Byarna tömdes på militärt beslut som ett nödvändigt steg att fördröja den arabiska invasionen.
Inte ovanligt man från militärt håll gör så här, världen över i konflikter. Det handlar om att skydda ens land. I fallet Israel var det av när tvunget med tanke på den stora styrka som anföll.
De andra kommentarerna var inte värda jag kommenterar, de duger dock få mig att småskratta.
Nej, de värsta fantasierna du ägnar dig åt orkar jag helt enkelt inte kommentera.
Jag vet ju att oavsett hur mycket jag överbevisar dig, hittar jag dig här kort efter och framföra samma lögner igen.
Varför skulle jag ägna mer energi åt en judejatare som ägnar sin tid åt propaganda o syftet att försöka bilda opinion för delegitimering av Israel. Vilket iof inte går göra, men hindrar inte att du försöker för att spä på med lite hat mot judarna.
Så, nej jag ägnar ingen energi åt dig och dina vilda påståenden.
Droppar in då och då och bara petar på dig lite.
Långt mellan gångerna men jag har annat för mig.