Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-20, 14:50
Medlem
Hej

Jag har en laptop från HP med en extern usb dvd läsare (interna är trasig). Jag har deras originala DVD recovery skivor men datorn verkar inte "känna av" att dvd läsaren är inkopplad. Jag har testat ändra boot order i bios så att CD ligger som nr 1 men utan några större framgångar. Problemet är att os har kraschat så det finns ingen möjlighet att komma in där. Är det någon som kan hjälpa mig lösa problemet? Os är Vista 32 bit.

Kan väl tillägga att jag testade att göra en primary hard disk self test och där fick jag resultatet efter 1 min: "#10008 - Replace Hard Disk". Men det måste ju väl kunna gå att boota innan man ser ifall diskarna är trasiga?

Mvh
Citera
2010-06-20, 18:57
Medlem
Din externa DVD är kopplat via USB så leta vidare. Om den interna DVD är trasig så lär det inte funka om du välja den i boot ordningen.

Tur att du skapade skivorna om hårddisken är trasig.
Då funkar antagligen inte F8 för att starta i felsäkert läge.
F11 lär väl inte funka heller med en trasig hårddisk (eller var det F11 + ALT för HP datorer).
Citera
2010-06-21, 17:21
Medlem
Tack för svar. Det går alltså inte använda den externa usb DVD spelaren för att boota från skiva?
Citera
2010-06-21, 20:05
Medlem
Om det går beror på vad det är för HP laptop och dess ålder.

Väljer du DVD så tror datorn att du vill starta från den trasiga DVD läsaren.

In i bios och leta igen. Du letar efter att starta från USB prylar. Vet inte hur det är med HP men ofta måste du koppla in USB prylarna (USB minne, USB hårddisk, USB DVD) innan du kan välja att starta från dom. Ofta finns en lista med exakt namn (tillverkare, modell) på USB prylen som är kopplad för tillfället. Ibland är extra listan utanför boot listan och ibland är den inne.

Hittar du inte kan ske din är för gammal eller så får du berätta vad det står i bios.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in