2010-06-20, 04:51
Medlem
Tjenare, skulle vara tacksam för lite feedback ang. lägenhetsköp i Stockholm.

1.Kollar på ettor och ser att på t.ex. Kungsholmen är det inte ovanligt med ett försäljningspris på runt miljonen och uppåt för typ en 20kvm. Medan hyran kan ligga på 6-800kr/månad.

2.Kollar man lite mer söderut runt Enskede ligger lägenheterna lite lägre i pris säg 800000kr för motsvarande 20kvm. Men hyran kan ligga på 1600kr/mån istället.

1. Köper jag en på Kungsholmen för säg 1,1 miljon. Det ger 700 000kr i lån, vid 5% ränta ger det 2041kr/mån i ränta efter skatteavdraget. Tillsammans med en månadshyra på 750kr/mån blir det 2791kr/mån.

2. Köper jag ettan i Enskede för 800 000kr så tar jag lån på 400 000kr, vid 5% ränta ger det 1166kr/mån i ränta efter skatteavdraget. Tillsammans med en månadshyra på 1625kr/mån blir det 2791kr/mån.

Alltså samma belopp för båda, jag ska bo i minst de 3 år som jag ska plugga.
Vad skulle ni välja och varför? Är det inte bättre egentligen att ha en låg hyra? Och lär inte ettan på Kungsholmen stiga mer i värde i och med att den ligger mer centralt? Dock, om räntan går upp till 6% så kommer lägenheten på Kungsholmen vara dyrare än den i Enskede, med någon hundring i månaden.

MVH

Nicklas
Senast redigerad av Krullert 2010-06-20 kl. 04:55.
Citera
2010-06-20, 04:55
Medlem
crangjogus avatar
Ju mer lån desto värre smäll in om, när räntan höjs ett par % inom den tiden du planerar att ha lägenheten.
Ett centralt boende ger oftast en dyrare livsstil (Ivf om jag ser till mig själv).
Citera
2010-06-20, 05:03
Medlem
Ja men å andra sidan hinner jag ju spara ihop en viss buffert under tiden räntan är under 5% eftersom lägenheten på kungsholmen då kommer vara billigare än den i Enskede

Dagens läge räknat på 2% ger Kungsholmen total månadskostnad: 1566kr vilket ger 1225kr/mån till bufferten.

Enskede ger total månadskostnad: 2091kr vilket ger 700kr/mån till bufferten.

Hmmmm, handlar kanske mer om smaksak? Och vad banken tycker..

Men fortfarande, värdeökning Kungsholmen vs. Enskede?
Citera
2010-06-20, 05:15
Medlem
crangjogus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
värdeökning Kungsholmen vs. Enskede?

Sant, sant... Man kan nog vara lugn med att få tillbaka pengarna i Kungsholmen. Men det innebär aldrig en garanterad prisökning. Vet många som hamnat på pottan när dom "räknat" med en bra affär och sedan inte fått mer än vad dom själva gav.
Allt är tillfälligheter...

Men som sagt, du sitter i en bättre sits på Kungsholmen
Citera
2010-06-20, 12:53
Medlem
Bortsett allt annat om man bara tittar på avgift i relation till köpeskilling så brukar bankerna säga att för varje tusenlapp i extra avgift så kan man låna 100 000 kr till på banken, och ibland mer. Nu skiljer det inte så mycket i avgift för den lägenhet som du ger exempel på, normalt är det betydligt större skillnader. Avgiften i stan ligger på ex 1 500 kr, medan motsvarande lägenhet längre ut kan kosta 3-4 000 kr, vilket motsvarar ganska höga procentsatser om man jämför med ränta.

Sedan är det ju naturligtvis så att räntorna ändras, men du betalar ändå det för dig själv och kan ex. amortera om räntan är låg medan avgiften är konstant (nästan alltid).

Sedan som många påpekat, vid en ev. nedgång i pris så går det långsammare ju mer centralt du bor, eftersom efterfrågan fortfarande är hög.
Citera
2010-06-20, 21:36
Medlem
Fliinchs avatar
Försök kolla upp lite historia vilka lägenheter som ökat mest i värde i områdena tidigare samt hur det verkar vara framöver.

Nu ska du ju bara bo i den i 3 år om jag förstår det rätt och då kan det vara lurigare.

Ett lån på ett boende långsiktigt är nästan alltid en bra investering om man inte har helt värdelösa lån.

Exempel:

Lägenhetskostnad: 1 000 000 kr.
Egen insats: 400 000kr
Lån: 600 000kr
Värdeökning på bostaden årligen: 12%? <--- Den förväntade värdeökningen

3 år senare har värdet gått från 1 000 000 till: 1 404 928.
När du betalat tillbaka banken lånet har du alltså gjort en vinst på ca 100% (404 928kr) till skillnad från om du skulle betalat hela beloppet själv då vinsten "enbart" skulle blivit 40%.

Nu har jag generaliserat det hela och inte räknat med räntor och andra klausuler samt man kan aldrig spå värde utvecklingen men kan ge dig något att fundera på.

Slutsats:
Jag skulle valt den lägenheten som har störst potential att öka i värde.
Citera
2010-06-21, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Tjenare, skulle vara tacksam för lite feedback ang. lägenhetsköp i Stockholm.

1.Kollar på ettor och ser att på t.ex. Kungsholmen är det inte ovanligt med ett försäljningspris på runt miljonen och uppåt för typ en 20kvm. Medan hyran kan ligga på 6-800kr/månad.

2.Kollar man lite mer söderut runt Enskede ligger lägenheterna lite lägre i pris säg 800000kr för motsvarande 20kvm. Men hyran kan ligga på 1600kr/mån istället.

1. Köper jag en på Kungsholmen för säg 1,1 miljon. Det ger 700 000kr i lån, vid 5% ränta ger det 2041kr/mån i ränta efter skatteavdraget. Tillsammans med en månadshyra på 750kr/mån blir det 2791kr/mån.

2. Köper jag ettan i Enskede för 800 000kr så tar jag lån på 400 000kr, vid 5% ränta ger det 1166kr/mån i ränta efter skatteavdraget. Tillsammans med en månadshyra på 1625kr/mån blir det 2791kr/mån.

Alltså samma belopp för båda, jag ska bo i minst de 3 år som jag ska plugga.
Vad skulle ni välja och varför? Är det inte bättre egentligen att ha en låg hyra? Och lär inte ettan på Kungsholmen stiga mer i värde i och med att den ligger mer centralt? Dock, om räntan går upp till 6% så kommer lägenheten på Kungsholmen vara dyrare än den i Enskede, med någon hundring i månaden.

MVH

Nicklas

Jag hade kört på Kungsholmen. Samma boendekostnad men Kungsholmen kommer alltid att vara mer attraktiv. Kommer att stiga mer, respektive sjunka minst, i jämförelse med Enskede beroende på hur konjunkturen utvecklar sig. Och efter studietiden kommer Kungsholmen-lgn vara mer lättsåld. Nog så viktigt om man måste iväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in