2010-06-19, 19:25
Medlem
På FB talas det ofta om invandrare som är dåligt integererade och inte vill tala svenska. Jag har dock märkt att motsatt fenomen också förekommer, dvs att invandrare bara talar svenska med sina barn så att de inte lär sig hemspråket, med motivationen att deras barn skall bli så integrerade som möjligt.

Jag har också hört att förr när samerna var diskriminerade så ville den äldre generationen inte att deras barn skulle lära sig samiska och bli diskriminerade. Stämmer detta?

Oviljan att tala sitt modersmål finns inte bara hos invandrargrupper och minoritetsfolk utan även i mindre länder. Den förre brittiske ambassadören i Danmark, David Frost skriver lite om danskarnas ovilja att tala danska med utlänningar, de vill helst tala engelska: http://frost.blogs.berlingske.dk/?p=32

Några tankar kring detta fenomen?
Citera
2010-06-20, 00:16
Medlem
Drandreassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leect2
På FB talas det ofta om invandrare som är dåligt integererade och inte vill tala svenska. Jag har dock märkt att motsatt fenomen också förekommer, dvs att invandrare bara talar svenska med sina barn så att de inte lär sig hemspråket, med motivationen att deras barn skall bli så integrerade som möjligt.

Jag har också hört att förr när samerna var diskriminerade så ville den äldre generationen inte att deras barn skulle lära sig samiska och bli diskriminerade. Stämmer detta?

Oviljan att tala sitt modersmål finns inte bara hos invandrargrupper och minoritetsfolk utan även i mindre länder. Den förre brittiske ambassadören i Danmark, David Frost skriver lite om danskarnas ovilja att tala danska med utlänningar, de vill helst tala engelska: http://frost.blogs.berlingske.dk/?p=32

Några tankar kring detta fenomen?

Jag aksnek bara tolkar saker konstigt men när jag går efter sättet du formulerar du dig på låter det som att du anser att det är ett problem. Är det ett problem?
Citera
2010-06-20, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drandreasson
Jag aksnek bara tolkar saker konstigt men när jag går efter sättet du formulerar du dig på låter det som att du anser att det är ett problem. Är det ett problem?
Ja, eftersom det leder till att mindre språk dör ut. Ställ tex rubriken Är det stolthet som stoppar oss från att "överge" det svenska språket? i kontrast med minoriteter som är stolta över att ha övergett sin kultur.
Citera
2010-06-20, 00:54
Medlem
kabbinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drandreasson

Det är ungefär som arter som dör ut skulle jag tänka mig. Jag tänker inte lägga in någon värdering.
I naturen är artrikedom något som främjar uppkomsten av nya arter.
på samma sätt kan man säga att när ett språk dör ut så dör kulturer ut.
Språket kan jag tänka mig är en väsenlig del i människans sociala varelse,
försvinner språket förlorar du en kultur på sätt och vis.

För att lägga till en värdering. Jag tycker att ju fler språk som existerar desto bättre.
mångfald är berikande för kulturen och ger grund för det som är bra hos människor.
Har du en bra kultur underminerar det många dåliga samhällsfenomen.

Ett bra språk ger ett bra samhälle.
Citera
2010-06-20, 02:37
Medlem
Ett talande citat från boken Language Death av David Crystal, s. 13
Citat:
[E]ngaging a Johannesburg driver in conversation, it transpired that he was conversant with all 11 of his country’s official languages – an ability which he did not think at all unusual. However, his main ambition was to earn enough to enable all his children to learn English. None of the other languages ranked highly in his esteem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in