Citat:
Ursprungligen postat av Weedman
Nu i dessa bröllopstider har diskussionerna om monarkins avskaffning eller inte,
flödat i olika medier & fikarum.
Jag har sökt runt lite angående detta ämne, om vad som sker
och hur det sker. Med inga större resultat.
Nepal avskaffade sig sin 239-åriga monarki 2008.
Då var det författningsförsamlingen (riksdagen?) som röstade om detta.
Men vad som hände med kungafamiljen i fråga fick jag ej reda på.
Vet ni några fler länder där detta har skett?
Och vad är det som händer med kungliga tillgångar så som slott , mark & sportbilar
Sådant som då ahr gått i arv i kungliga generationer.
Som sagt. Någon med lite mer information om ämnet?
W.
Man kan enkelt indela monarkiavskaffande i två kategorier:
1) Där det skett genom revolution/uppror/krig.
2) Där det skett med demokratiska metoder.
I alla av mig kända fall av kategori 1, har det lett till blod, våld, förtryck och diktatur. därefter i vissa fall mindre stabila politiska system, med inneboende risker, t ex Frankrike.
Jag kan bara komma på ett, möjligen två, exempel på demokratiskt avskaffande; Italien, och kanske Grekland. I båda fallen har man sluppit den blodiga delen, men fått dysfunktionella politiska system, med instabilitet, regeringskriser, korruption och kaotiska offentliga finanser.
Republikaner framhåller stundom USA, men detta särfall bygger i huvudsak på att man väljer en form av kung på tidsbegränsat mandat, och man får inte glömma att USA även har drabbats av inbördeskrig, bl a pga resultatet i ett presidentval.
Ser vi på de västerländska staterna så finns det ett tydligt samband mellan konstitutionell monarki och demokratisk, politisk stabilitet. Det är nog så att länder och folk som fungerar väl kan hantera och utveckla sin monarki på ett nyttigt sätt. Spanien är härvid ett viktigt exempel, där den restaurerade monakin varit avgörande för den spanska utvecklingen mot ett fungerande demokratiskt samhälle, som även klarat att hantera t ex baskisk terror.