Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-19, 01:46
Medlem
Torrances avatar
detta ordspråk hör jag mer eller mindre dagligen och har uppfattat det somatt personen som säger det menar på att han har haft tur, eller undvikit otur.
men VARFÖR säger man det, varför ska man blanda in en krydda i ordspråket? och varför skall man ta i trä?
jag förstår faktiskt inte.
nån som har en aning?
Citera
2010-06-19, 02:05
Medlem
Pallevantes avatar
Citat folkmun.se "Uttryck för att strö avskräckande kryddor på sin lycka så att den inte ska locka till sig onda makter som kan finnas i närheten."
Citera
2010-06-19, 02:07
Medlem
Torrances avatar
oj där ser man, men varför "ta i trä" då? är det att dom anda makterna ska ta tag i ett stycke trä istället för den goda lycka?
Citera
2010-06-19, 02:08
Medlem
treochenhalvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrance
detta ordspråk hör jag mer eller mindre dagligen och har uppfattat det somatt personen som säger det menar på att han har haft tur, eller undvikit otur.
men VARFÖR säger man det, varför ska man blanda in en krydda i ordspråket? och varför skall man ta i trä?
jag förstår faktiskt inte.
nån som har en aning?

Ingen aning? * TA I TRÄ* ( banka dig själv i huvet)
Citera
2010-06-19, 02:36
Medlem
Krafses avatar
På engelska säger man ju "knock on wood". Knacka på trä? Vad fan betyder det?
Citera
2010-06-19, 02:48
Medlem
jb91s avatar
Fjortisgrej
Citera
2010-06-19, 10:39
Medlem
Egon3s avatar
Fraser av detta slag har sin bakgrund på två olika plan.

1a. Den mänskliga hjärnan kan laborera med många möjliga framtidsscenarier. Vissa av dessa bilder är skrämmande och oönskade. Många individer har en tendens att antaga att framtiden kan påverkas genom vissa riter och vissa offer. Medicinmän, nåjder och präster har inte varit sena att komma till hjälp. Bibelns GT beskriver offerriter. Vikingarna hade sina blot. Om man följde prästens råd noga och offrade duktigt så vände solen omkring den 20 december.

1b. Från barndomen minns många av oss hur det önskade skulle inträffa, eller det oönskade skulle utebli, bara jag gjorde eller undvek något speciellt. Jag skulle få en röd cykel på födelsedagen om jag trampade på alla lock i gatan som det stod V på men inget som det stod A på. Om sådant tänkande kvarstår och förstärks i vuxen ålder så bör man uppsöka en huvudskrynklare för KBT.

2. Fraser med allitteration och assonans fastnar lätt i minnet. Engelska "knock on wood" har assonans på o. De svenska »ta i trä« allittererar. Frasen »peppar peppar« har fyra p-ljud. Peppar var en dyr krydda och ett offer är aldrig fel. I brist på snus så tar djävulen gärna emot en nypa peppar för att få en sån där rungande nysning som rensar skallen. Prosit!
Citera
2010-06-19, 11:09
Medlem
Lechonians avatar
I polskan så måste man knacka på omålat trä också.
Citera
2012-03-15, 15:26
Medlem
1772s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
I polskan så måste man knacka på omålat trä också.

Trä har ju alltid haft en kraft mot onda väsen. Härstammar antagligen från Jesu kors.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in