detta ordspråk hör jag mer eller mindre dagligen och har uppfattat det somatt personen som säger det menar på att han har haft tur, eller undvikit otur.
men VARFÖR säger man det, varför ska man blanda in en krydda i ordspråket? och varför skall man ta i trä?
jag förstår faktiskt inte.
nån som har en aning?
detta ordspråk hör jag mer eller mindre dagligen och har uppfattat det somatt personen som säger det menar på att han har haft tur, eller undvikit otur.
men VARFÖR säger man det, varför ska man blanda in en krydda i ordspråket? och varför skall man ta i trä?
jag förstår faktiskt inte.
nån som har en aning?
Ingen aning? * TA I TRÄ* ( banka dig själv i huvet)
Fraser av detta slag har sin bakgrund på två olika plan.
1a. Den mänskliga hjärnan kan laborera med många möjliga framtidsscenarier. Vissa av dessa bilder är skrämmande och oönskade. Många individer har en tendens att antaga att framtiden kan påverkas genom vissa riter och vissa offer. Medicinmän, nåjder och präster har inte varit sena att komma till hjälp. Bibelns GT beskriver offerriter. Vikingarna hade sina blot. Om man följde prästens råd noga och offrade duktigt så vände solen omkring den 20 december.
1b. Från barndomen minns många av oss hur det önskade skulle inträffa, eller det oönskade skulle utebli, bara jag gjorde eller undvek något speciellt. Jag skulle få en röd cykel på födelsedagen om jag trampade på alla lock i gatan som det stod V på men inget som det stod A på. Om sådant tänkande kvarstår och förstärks i vuxen ålder så bör man uppsöka en huvudskrynklare för KBT.
2. Fraser med allitteration och assonans fastnar lätt i minnet. Engelska "knock on wood" har assonans på o. De svenska »ta i trä« allittererar. Frasen »peppar peppar« har fyra p-ljud. Peppar var en dyr krydda och ett offer är aldrig fel. I brist på snus så tar djävulen gärna emot en nypa peppar för att få en sån där rungande nysning som rensar skallen. Prosit!