2010-06-18, 23:06
Medlem
Hej!

Har fått en klåda på överdelen av kroppen men även lite på låren. Det börjar med små irriterande stickningar, och om jag rör området där det sticker så blir det värre och värre och värre.... Till slut sticker det varannan sekund och det är svårt att hålla fingrarna borta!

Jag känner inte igen symptomen men ska väl tillägga att jag solade solarium i torsdags!

Jag har solat solarium tidigare och även längre än gången i torsdags (10 minuter). Något tips på vad det kan vara eller hur man botar det? Jag är inte röd eller något så jag tror inte jag har bränt mig!

Har de senaste två veckorna börjat med proteintillskott då jag tränar inför sommaren Men har kört samma proteintillskott förut och är nästan hundra på att det inte är därifrån klådan kommer.

Har det senaste dygnet badat och duschat i kallt vatten och då går det över i kanske 4 minuter så jag duschar så ofta jag kan just nu!

Som sagt, något tips på vad det kan vara eller hur man får bort det ?
Citera
2010-06-18, 23:10
Medlem
Du kan ha torr hud och sen klia dig så mycket att det uppstår små brännskador, testa köpa en tub mjukgörande salva (t.ex. MiniDerm) och smörj in dig själv efter varje dusch eller när det börjar klia och se om det hjälper
Citera
2010-06-18, 23:17
Medlem
Så torr hud kan det alltså vara? Eftersom det känns omöjligt att få tag på MiniDerm just nu, kan det fungera med vanlig mjukgörande smörja för torr hud ?
Citera
2010-06-19, 17:42
Medlem
Vilken mjukgörande som helst går bra
Citera
2011-01-05, 04:00
Medlem
isroks avatar
Bumpar tråden eftersom ämnet väldigt bra beskriver mitt besvär.

Det är så att jag har haft klåda nu i lite mer än en vecka nu. Har försökt känna efter när besvären kommer, och vad jag kan komma på som "gemensam nämnare" är värme, ofta när det blir varmt börjar det klia.
Har läst lite trådar och känns som att jag har lite av nån blandning av olika folks symptomer, exempelvis är det värst på natten, men kan uppstå när jag hos andra än mig, och mitt på ljusa dagen också...
Inga sår eller utslag eller liknande, endast lite rött när jag varit där och kliat.

Kliar endast på bröstet och upp mot halsen, armarna och övre delen av ryggen, och när det väl börjar klia så är det helt outhärdligt, börjar direkt klia utav bara helvete man vrider och vänder sig som en galning (även om man ej ligger i sängen). Har haft att det kliat lite på kroppen förr, exempelvis när jag tränar eller bara vanlig klåda, men det här är det värsta jag varit med om, klådan gör fysiskt ont, sticker på kroppen som fan och slutar oftast inte om jag inte duschar.

Någon som har någon idé om vad det är?

Edit: Problemet började strax efter att jag fick gips, dock tror jag inte detta har med saken att göra, har ett plastgips just nu och under det kliar det inte och har aldrig gjort det. Duschar lite mindre än vanligt nu med gips, kanske varannan/var tredje dag, dock kliar det lika mycket då, som dagar jag inte duschat.

Snabb hjälp någon? Det kliar som fan just nu, och kan inte duscha nu mitt på natten
Senast redigerad av isrok 2011-01-05 kl. 04:06.
Citera
2011-02-17, 20:07
Medlem
xyzns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isrok

Har samma problem. Fy fan vad jobbigt det här. Hände när jag skulle duscha förut, hehe. Det sticker liksom överallt och det går inte över på några minuter. Man bara ragear. Är det så för dig också ungefär?

Ska väl prova någon slags mjukgörande salva.
Citera
2011-02-17, 20:19
Medlem
isroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzn
Har samma problem. Fy fan vad jobbigt det här. Hände när jag skulle duscha förut, hehe. Det sticker liksom överallt och det går inte över på några minuter. Man bara ragear. Är det så för dig också ungefär?

Ska väl prova någon slags mjukgörande salva.

Precis! Har det fortfarande men inte lika mycket. Det är värst i värme, så för dig också?
Citera
2011-02-17, 22:33
Medlem
xyzns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isrok
Precis! Har det fortfarande men inte lika mycket. Det är värst i värme, så för dig också?

Ja, jag tänker mest på när man svettas eller duschar. Jäkligt jobbigt är det. Om du hittar någon miracle cure - säg gärna till!

Edit: Jag har förresten inte haft gips på hur lång tid som helst och jag har bara haft det här problemet i kanske ett år max. Vad jag kommer ihåg i alla fall. Så det har nog ingenting att göra med det i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in