Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
Jag har ju lite lån på tv:n (pappa har köpt den) så det är ju mest pengar till pappa -> som han betalar vidare.
Själv har jag ingen kredit så därför vill jag påbörja lite i kapital o få något att växa.
Ett litet tips: Låna _aldrig_ pengar till att köpa en tv. Har du inte pengarna att köpa en tv så lånar du inte, det låter hårt och du får bli förbannad. Men så enkelt är det. Och om det är jätteviktigt så köper du en begagnad gammal tjock för några hundra.
Då du verkar relativt oinsatt skulle jag köra på Avanza zero, en indexfond. Spara regelbundet varje månad. Och varför just 2-4 år? Lägg undan någon enstaka hundring och ha en horisont på 10år istället.
Edit: Ett litet räkneexempel. Nu är det ingen som vet hur börsen kommer gå dom närmsta 10åren, så jag vet inte om det är optimistiskt att tro på att börsen i genomsnitt avkastar 10% per år, men iaf.
Om du investerar 200kr i månaden i 10år index så med en årlig avkastning på 10% så kommer du ha ungefär 40 000 om 10år. Dock så har vi inte räknat med inflationen, dvs att 40 000 om 10år är mindre värda än 40 000 idag. Och börsen kan vi säga brukar ligga kring 3% i direktavkastning. Det betyder att du brutto får ca 1200 varje år i utdelningar + att du fortfarande har kvar de 40 000kr som du lyckats spara ihop. Men som sagt är detta lite spekulativt.