2010-06-18, 22:48
Medlem
Tjenare.
Har just nu ca 300 usd dollar, köpte dom förra året när jag mådde dåligt och då låg dollarn på 9 kr eller något, så jag betala 3000 kr för 330 dollar.

Har 300 dollar kvar, om jag nu växlar de till svenska kronor får jag ca 2200 kr o lite mer eller mindre.
Kommer att ha typ 500 kr om en vecka eller något när jag får lön ( efter att jag betalat räkningar osv )...

Skall jag växla mina dollar till svenska kr nu? Eller om typ 3 år eller vadå? Eller ha dom när jag reser till turkiet?

Vart ska jag placera mina pengar, låt oss säga 3000 kr, för att de ska växa så mkt de går på typ 2-4 år?
Jag kommer ju lägga till 3 000 kr, 5 000 kr osv vid andra tillfällen när jobbet går bättre och avbetalningen på tv:n och bilen är klar..
Är det obligationer som gäller och hur går man tillväga? Läst lite på swedbank men ni kanske vet bättre? :P
Tacksam för alla tips
Citera
2010-06-18, 23:00
Medlem
jonas401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
Tjenare.
Har just nu ca 300 usd dollar, köpte dom förra året när jag mådde dåligt och då låg dollarn på 9 kr eller något, så jag betala 3000 kr för 330 dollar.

Har 300 dollar kvar, om jag nu växlar de till svenska kronor får jag ca 2200 kr o lite mer eller mindre.
Kommer att ha typ 500 kr om en vecka eller något när jag får lön ( efter att jag betalat räkningar osv )...

Skall jag växla mina dollar till svenska kr nu? Eller om typ 3 år eller vadå? Eller ha dom när jag reser till turkiet?

Vart ska jag placera mina pengar, låt oss säga 3000 kr, för att de ska växa så mkt de går på typ 2-4 år?
Jag kommer ju lägga till 3 000 kr, 5 000 kr osv vid andra tillfällen när jobbet går bättre och avbetalningen på tv:n och bilen är klar..
Är det obligationer som gäller och hur går man tillväga? Läst lite på swedbank men ni kanske vet bättre? :P
Tacksam för alla tips
Hur kan du ta avbetalning på tvn när du har råd att lägga pengar på aktier/obligationer??

Räntan du betalar på tvn är väl högre än räntan du får av obligationerna?
Citera
2010-06-18, 23:32
Medlem
Jag har ju lite lån på tv:n (pappa har köpt den) så det är ju mest pengar till pappa -> som han betalar vidare.

Själv har jag ingen kredit så därför vill jag påbörja lite i kapital o få något att växa.
Citera
2010-06-18, 23:43
Medlem
jonas401s avatar
Citat:
Jag har ju lite lån på tv:n (pappa har köpt den) så det är ju mest pengar till pappa -> som han betalar vidare.

Själv har jag ingen kredit så därför vill jag påbörja lite i kapital o få något att växa.
Börja med Avanza Zero till att börja med.
https://www.avanza.se/aza/avanzafonder/huvudsida.jsp

Läs på här om du inte kan nåt..
https://www.avanza.se/aza/kunskapscenter/skola.jsp?skola=2
Citera
2010-06-19, 17:48
Medlem
Vill helst inte skapa ett till bank konto eller så, vill ha allting på swedbank.
Alltid haft de typ, förrut hette dom väl svenska sparbankerna eller något? Jag trivs med dom iaf.
Citera
2010-06-19, 23:05
Medlem
haspelspos avatar
Jadu, personligen skulle jag tjackat aktier för pengarna.

Tips från coachen; Scania, Sandvik & Volvo tror jag kommer vara lönsamma på sikt, men efter rapporter väntar jag mig en svajjig sommar dock. Swedish Match är en väldigt konjunkturokänslig aktie, om du är ute efter låg risk.
Citera
2010-06-19, 23:36
Medlem
c^2s avatar
Citat:

Ett litet tips: Låna _aldrig_ pengar till att köpa en tv. Har du inte pengarna att köpa en tv så lånar du inte, det låter hårt och du får bli förbannad. Men så enkelt är det. Och om det är jätteviktigt så köper du en begagnad gammal tjock för några hundra.

Då du verkar relativt oinsatt skulle jag köra på Avanza zero, en indexfond. Spara regelbundet varje månad. Och varför just 2-4 år? Lägg undan någon enstaka hundring och ha en horisont på 10år istället.

Edit: Ett litet räkneexempel. Nu är det ingen som vet hur börsen kommer gå dom närmsta 10åren, så jag vet inte om det är optimistiskt att tro på att börsen i genomsnitt avkastar 10% per år, men iaf.
Om du investerar 200kr i månaden i 10år index så med en årlig avkastning på 10% så kommer du ha ungefär 40 000 om 10år. Dock så har vi inte räknat med inflationen, dvs att 40 000 om 10år är mindre värda än 40 000 idag. Och börsen kan vi säga brukar ligga kring 3% i direktavkastning. Det betyder att du brutto får ca 1200 varje år i utdelningar + att du fortfarande har kvar de 40 000kr som du lyckats spara ihop. Men som sagt är detta lite spekulativt.
Senast redigerad av c^2 2010-06-19 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in