2010-06-18, 22:31
Medlem
Jag har en kostym som jag nu har haft ganska många år, den är flitigt använd helt klart och nu har jag insett att den dessvärre inte luktar så gott längre.
Svårt att beskriva lukten men det känns inte fräscht

Min första tanke var att lämna in den på kemtvätt, sagt och gjort, resultat gjorde dock ingen skillnad.
Jag har även testat att hänga den över badkaret när jag spolar varmt vatten för att ånga kostymen, gjorde inte någon märkbar skillnad heller.

Så, vad kan jag testa för att få bort lukten? Något medel? Något annat?
Citera
2010-06-18, 22:40
Bannlyst
Vad luktar det som?
Citera
2010-06-18, 22:40
Medlem
j0h2ns avatar
Reklamera. De kommer tvätta om kostymen, och den här gången hårdare.
Citera
2010-06-18, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j0h2n
Reklamera. De kommer tvätta om kostymen, och den här gången hårdare.

Men är det meningen att all lukt ska försvinna iom kemtvätt?
Citera
2010-06-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukkali
Vad luktar det som?

Svårt att säga, känner inte igen lukten.
Det är inte så att den luktar vedervärdigt, absolut inte, men det är en liten lukt där som jag stör mig på.
Citera
2010-06-18, 23:09
Medlem
Kanske är en dum fråga, men har du testat att hänga ut den ordentligt på vädring?

En annan sak du kanske kan prova är frysa in kostymen (hur nu det ska gå till rent praktiskt har jag ingen aning om). Jag brukar göra det med jeans jag inte vill tvätta och då brukar all lukt försvinna helt.
Citera
2010-06-19, 00:22
Medlem
Heinkels avatar
Lista över olika husmorsknep jag testat för att ta bort dålig lukt, oftast med gott resultat:

• Vädra plagget ute i sol och vind i några dagar. Vänd det ut och in.
  • Ättikstricket - blötlägg i vatten med en skvätt ättika i och tvätta ur efter en halvtimma, eller om du inte kan vattentvätta: häng in plagget i ett litet stängt utrymme (förslagsvis en garderob), häll ättika i en skål och stoppa i en trasa som du låter sticka upp och så ställer du in skålen över natten. Ättika neutraliserar lukten.
  • Pudra plagget med bikarbonat, låt ligga några timmar och skaka ur. Bikarbonat neutraliserar också.
  • Kör plagget i torkskåpet på hög effekt.
  • Lägg plagget i en plastpåse och stoppa i frysen i en vecka. Se till att frysen håller minst -18 grader.
Citera
2010-06-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Kanske är en dum fråga, men har du testat att hänga ut den ordentligt på vädring?

En annan sak du kanske kan prova är frysa in kostymen (hur nu det ska gå till rent praktiskt har jag ingen aning om). Jag brukar göra det med jeans jag inte vill tvätta och då brukar all lukt försvinna helt.

Har delvis testat att vädra men inte tillräckligt. Jag bor inte så bra för vädring kan man väl säga.
Provade att vädra några timmar igår men det gjorde nog inte så mkt resultat tror jag inte.

Frysa är ju en idé men frågan är hur smidigt det är med en kostym, och hur den ser ut när den tinat upp?
Citera
2010-06-19, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel
Lista över olika husmorsknep jag testat för att ta bort dålig lukt, oftast med gott resultat:

• Vädra plagget ute i sol och vind i några dagar. Vänd det ut och in.
  • Ättikstricket - blötlägg i vatten med en skvätt ättika i och tvätta ur efter en halvtimma, eller om du inte kan vattentvätta: häng in plagget i ett litet stängt utrymme (förslagsvis en garderob), häll ättika i en skål och stoppa i en trasa som du låter sticka upp och så ställer du in skålen över natten. Ättika neutraliserar lukten.
  • Pudra plagget med bikarbonat, låt ligga några timmar och skaka ur. Bikarbonat neutraliserar också.
  • Kör plagget i torkskåpet på hög effekt.
  • Lägg plagget i en plastpåse och stoppa i frysen i en vecka. Se till att frysen håller minst -18 grader.

Många spännande tips, helt klart

Men har du eller ngn annan provat ngt av tipsen på just kostymer?
Citera
2010-06-19, 16:24
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Många spännande tips, helt klart

Men har du eller ngn annan provat ngt av tipsen på just kostymer?
Så länge du inte vattentvättar den borde det vara lugnt. Jag har inte testat på just kostymer men på jackor, byxor, tröjor etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in