2010-06-18, 19:26
Medlem
skepp å hojj,

har två frågor angående "jobb på yacht" och "fartygsbefäl klass 8" som rubriken kanske avslöjar.

1. Hur är lättaste jobbet att få jobb på en yacht, helst seglings yacht. Är det att åka ner till nån
hamn, gå runt och snacka med alla och hoppas på det bästa. Eller finns det andra bättre sätt?
Några bra hemsidor har jag hört talas om, men hur säkert är det egentligen?

2. Har tagit examen i fartygsbefäl klass 8 och undrar om det finns någon internationell motsvarighet
till denna som är bra att använda sig av då man söker jobb på yachter?

Tack på förhand// Pluto.
Citera
2011-02-28, 16:51
Medlem
Hej Pluto,

Jag kom in på denna tråd då jag undrar precis samma sak som du undrar i din Flashback tråd här. För jag har också nyligen tagit Fartygsbefälsexamen Klass 8 och pluggar för tillfället för att ta Maskinbefäl Klass 8.

Någon internationell motsvarighet frågade du, FB och MB Klass 8 är ju bara svenskt, så om man vill ha en internationell motsvarighet så är det Master of Yachts Limited/Unlimited som du bör ha. Har du det och du har tur med dig nere vid hamnen så går det nog bra.

/Erik
Citera
2011-04-19, 22:15
Medlem
Olympiuss avatar
Fartygsbefäl klass 8 är totalt värdelöst om man vill arbeta utrikes, klass 7 likaså.

Om Pluto har tur i hamnen så kanske han kan få daywork på nån båt, men inte mer än så. För att ha en chans utan kontakter så behöver ni STCW Basic Training och helst erfarenhet. Vill ni jobba på segelbåtar så bör ni kunna segla, men är inte alltid ett krav.

Klass 8 är ingenting.

Du pratar om Master of yachts limited/unlimited. Folk säger yachtmaster offshore (limited) och yachtmaster ocean (unlimited).

Att komma in i yachting är inte lätt. Det krävs en hel del att över huvud taget komma in, och jobbet är hårt.

Men det är det värt!

Det är det bästa jobbet jag kan tänka mig just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in