2010-06-18, 14:01
Medlem
Om man ska åka till Kina under ett år och försöka utsätta sig själv för så mycket kinesiska som möjligt samtidigt som man studerar språket på ett universitet, hur mycket kommer man att lära sig? Kommer man kunna prata "flytande" kinesiska eller kommer man bara kunna berätta om sin favoritfärg? Jag är väldigt intresserad av att åka och försöka lära mig så mycket som möjligt, men vill gärna att det ska vara värt mödan.
Ledsen om tråden redan fanns, hittade ingen som riktigt besvarade denna fråga när jag letade runt .
Citera
2010-06-18, 14:09
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertrann
Om man ska åka till Kina under ett år och försöka utsätta sig själv för så mycket kinesiska som möjligt samtidigt som man studerar språket på ett universitet, hur mycket kommer man att lära sig? Kommer man kunna prata "flytande" kinesiska eller kommer man bara kunna berätta om sin favoritfärg? Jag är väldigt intresserad av att åka och försöka lära mig så mycket som möjligt, men vill gärna att det ska vara värt mödan.
Ledsen om tråden redan fanns, hittade ingen som riktigt besvarade denna fråga när jag letade runt .

Om du inte kommunicerar med någon på annat språk än Kinesiska, så kommer du enligt gängse språkforskning att behärska det efter 6 månader. Men som sagt, det förutsätter att du inte kommunicerar på något annat språk.
Citera
2010-06-18, 14:20
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Man ska väl vara på C1-nivå efter en kandidat i Sverige, så ett år i Kina borde väl räcka till åtminstone B2 om du kämpar.
Citera
2010-06-18, 14:21
Bannlyst
Citat:
Jag ska till kina 1 juli för första gången i mitt liv. Vill väldigt gärna lära mig språket, men kommer gå i kurser här i folkuniversitetet i malmö.
Citera
2010-06-18, 14:37
Medlem
Xanthiuss avatar
Jag förmodar att det är mandarin du ska lära dig? För igentligen är det inget språk som heter kinesiska.
Citera
2010-06-18, 15:43
Medlem
Självklart vill jag lära mig mandarin, eller ngt liknande så jag kan kommunicera med så många kineser som möjligt
Citera
2010-06-18, 19:34
Medlem
Om du lägger manken till bör du kunna kommunicera hyfsat efter ett år.
Citera
2010-06-18, 19:36
Medlem
pingvinens avatar
uppföljning på det; hur hänger inlärandet av mandarin som språk och kinesiska som skriftspråk ihop? Eftersom det inte handlar om fonetisk skrift så borde det ju vara frikopplat. Stämmer det eller är jag ute och cyklar?
Citera
2010-06-18, 20:15
Medlem
På 1år lär du lära dig en hel del, dock blir det problem fall du åker till Shanghai eller till någon annan provins i södra halvan av Kina. Då folket inte pratar mandarin där till vardags (visst mer eller mindre alla förutom bysittande gamlingar behärskar mandarin) men det finns en massa varianter av kinesiskan som mer eller mindre kan ses som egna språk.

Kort sammanfattat, åk till Beijing eller någon stad i norra Kina där i princip alla pratar mandarin på gatorna. Inte kantonesiska, "shanghainesiska", min, jing eller vad fan alla "dialketerna" heter.
Citera
2010-06-18, 22:32
Medlem
Citat:
uppföljning på det; hur hänger inlärandet av mandarin som språk och kinesiska som skriftspråk ihop? Eftersom det inte handlar om fonetisk skrift så borde det ju vara frikopplat. Stämmer det eller är jag ute och cyklar?

Jo, så är det. Att lära sig läsa och skriva tar generellt betydligt längre tid än att lära sig prata. Det finns många västerlänningar som talar bra mandarin men knappt kan läsa ett smack.
Citera
2010-06-19, 12:28
Medlem
PhilipMarlowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanthius
Jag förmodar att det är mandarin du ska lära dig? För igentligen är det inget språk som heter kinesiska.

Nej, och egentligen finns det inget svenskt ord som stavas "igentligen".
Citera
2010-06-20, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xanthius

+1 gör om, gör rätt de olika s.k dialekterna i kina skiljer sig väldigt mycket åt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in